Předmět: Mateřský jazyk - literární výchova

« Zpět
Název předmětu Mateřský jazyk - literární výchova
Kód předmětu USP/M4MJL
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 6
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Navrátilová Hana, PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
- Cíle literární výchovy. Klíčové kompetence v kurikulu primárního vzdělávání. - Obsah a struktura literární výchovy na 1. stupni ZŠ. - Znaky literatury pro děti. Lidová slovesnost ve vztahu k literatuře pro děti. Využití folklórních prvků ve výuce. - Žánrové struktury dětské literatury a možnosti jejich poznávání dětmi mladšího školního věku. - Žánrové struktury dětské literatury - pohádka a autorská pohádka. - Žánrové struktury dětské literatury - bajky a pověsti a možnosti jejich adaptace pro dítě mladšího školního věku. - Žánrové struktury dětské literatury - poezie pro děti. - Žánrové struktury dětské literatury - komiks. - Netypické žánry dětské literatury. - Význam ilustrace v dětské literatuře. - Nebezpečí triviality a kýče v současné literatuře pro děti. Výběr knihy pro dítě. - Podnětné prostředí pro rozvoj čtenářské gramotnosti. - Tvořivá interpretace textu. - Reflexe realizované výuky českého jazyka na 1. stupni ZŠ.

Studijní aktivity a metody výuky
  • Účast na výuce - 42 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku - 60 hodin za semestr
  • Semestrální práce - 50 hodin za semestr
  • Domácí příprava na výuku - 28 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
Studenti mají základní znalosti z českého jazyka a znalost autorů a knih současné literatury pro děti.
Studenti mají základní znalosti z českého jazyka a znalost autorů a knih současné literatury pro děti.
Výsledky učení
popsat cíle, obsah a strukturu literární výchovy na 1. stupni ZŠ
popsat cíle, obsah a strukturu literární výchovy na 1. stupni ZŠ
popsat znaky literatury pro děti
popsat znaky literatury pro děti
popsat metody a prostředky tvořivé recepce i produkce textu pro děti mladšího školního věku
popsat metody a prostředky tvořivé recepce i produkce textu pro děti mladšího školního věku
popsat znaky a typické i netypické žánry literatury pro děti
popsat znaky a typické i netypické žánry literatury pro děti
popsat podnětné prostředí pro rozvoj čtenářské gramotnosti
popsat podnětné prostředí pro rozvoj čtenářské gramotnosti
Odborné dovednosti
interpretovat texty typických žánrů pro děti mladšího školního věku
interpretovat texty typických žánrů pro děti mladšího školního věku
interpretovat texty netradičních žánrů pro děti mladšího školního věku
interpretovat texty netradičních žánrů pro děti mladšího školního věku
podpořit rozvoj čtenářské gramotnosti žáků na 1. stupni ZŠ
podpořit rozvoj čtenářské gramotnosti žáků na 1. stupni ZŠ
navrhnout seznam doporučené literatury pro čtenáře na 1. stupni ZŠ
navrhnout seznam doporučené literatury pro čtenáře na 1. stupni ZŠ
reflektovat vlastní vyučovací pokusy vhodinách českého jazyka na 1. stupni ZŠ
reflektovat vlastní vyučovací pokusy vhodinách českého jazyka na 1. stupni ZŠ
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Individuální práce studentů
Individuální práce studentů
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Analýza textu
Analýza textu
Odborné dovednosti
Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Analýza seminární práce
Analýza seminární práce
Ústní zkouška
Ústní zkouška
Doporučená literatura
  • Bubeníčková, P. O smyslu nesmyslu: nonsens a česká pohádka. Bor, 2016.
  • Čeňková, J. Vývoj literatury pro děti a mládež a její žánrové struktury: adaptace mýtů, pohádek a pověstí, autorská pohádka, poezie, próza a komiks pro děti a mládež.. Portál, 2006.
  • Doláková, S. Umíte to s pohádkou?: práce s příběhy v MŠ a ZŠ.. Portál, 2015.
  • Hník, O. Didaktika literatury: výzvy oboru.. Karolinum, 2014.
  • Janovská, B. et al. Literatura. Praktické náměty pro výuku české literatury na 1. stupni ZŠ. Raabe, 2012.
  • Jelénková, O. Čtení není žádná nuda.. Portál, 2014.
  • Lukavská, S. J. Dítěti vstříc: teorie literatury pro děti a mládež.. Host, 2018.
  • Mallan, K. ). Gender dilemmas in children's fiction.. Palgrave Macmillan, 2009.
  • Toman, J. Didaktika čtení a primární literární výchovy.. Jihočeská univerzita, 2007.
  • Toman, J. Konstanty a proměny moderní české poezie pro děti (tvorba, recepce, reflexe).. Vlastimil Johanus, 2008.
  • Vařejková, V. Literárněvýchovná interpretace uměleckého textu na 1. stupni základní školy.. Masarykova univerzita, 2005.
  • Wolf, S. A. (Ed.). Handbook of research on children's and young adult literature. Routledge, 2011.
  • Zítková, J. Kapitoly z didaktiky literární výchovy ve 2. - 5. ročníku základní školy. Masarykova univerzita, 2004.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr