Vyučující
|
-
Navrátilová Hana, PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
- Cíle literární výchovy. Klíčové kompetence v kurikulu primárního vzdělávání. - Obsah a struktura literární výchovy na 1. stupni ZŠ. - Znaky literatury pro děti. Lidová slovesnost ve vztahu k literatuře pro děti. Využití folklórních prvků ve výuce. - Žánrové struktury dětské literatury a možnosti jejich poznávání dětmi mladšího školního věku. - Žánrové struktury dětské literatury - pohádka a autorská pohádka. - Žánrové struktury dětské literatury - bajky a pověsti a možnosti jejich adaptace pro dítě mladšího školního věku. - Žánrové struktury dětské literatury - poezie pro děti. - Žánrové struktury dětské literatury - komiks. - Netypické žánry dětské literatury. - Význam ilustrace v dětské literatuře. - Nebezpečí triviality a kýče v současné literatuře pro děti. Výběr knihy pro dítě. - Podnětné prostředí pro rozvoj čtenářské gramotnosti. - Tvořivá interpretace textu. - Reflexe realizované výuky českého jazyka na 1. stupni ZŠ.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
- Účast na výuce
- 42 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku
- 60 hodin za semestr
- Semestrální práce
- 50 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 28 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
Studenti mají základní znalosti z českého jazyka a znalost autorů a knih současné literatury pro děti. |
Studenti mají základní znalosti z českého jazyka a znalost autorů a knih současné literatury pro děti. |
Výsledky učení |
---|
popsat cíle, obsah a strukturu literární výchovy na 1. stupni ZŠ |
popsat cíle, obsah a strukturu literární výchovy na 1. stupni ZŠ |
popsat znaky literatury pro děti |
popsat znaky literatury pro děti |
popsat metody a prostředky tvořivé recepce i produkce textu pro děti mladšího školního věku |
popsat metody a prostředky tvořivé recepce i produkce textu pro děti mladšího školního věku |
popsat znaky a typické i netypické žánry literatury pro děti |
popsat znaky a typické i netypické žánry literatury pro děti |
popsat podnětné prostředí pro rozvoj čtenářské gramotnosti |
popsat podnětné prostředí pro rozvoj čtenářské gramotnosti |
Odborné dovednosti |
---|
interpretovat texty typických žánrů pro děti mladšího školního věku |
interpretovat texty typických žánrů pro děti mladšího školního věku |
interpretovat texty netradičních žánrů pro děti mladšího školního věku |
interpretovat texty netradičních žánrů pro děti mladšího školního věku |
podpořit rozvoj čtenářské gramotnosti žáků na 1. stupni ZŠ |
podpořit rozvoj čtenářské gramotnosti žáků na 1. stupni ZŠ |
navrhnout seznam doporučené literatury pro čtenáře na 1. stupni ZŠ |
navrhnout seznam doporučené literatury pro čtenáře na 1. stupni ZŠ |
reflektovat vlastní vyučovací pokusy vhodinách českého jazyka na 1. stupni ZŠ |
reflektovat vlastní vyučovací pokusy vhodinách českého jazyka na 1. stupni ZŠ |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Individuální práce studentů |
Individuální práce studentů |
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
Analýza textu |
Analýza textu |
Odborné dovednosti |
---|
Aktivizující (simulace, hry, dramatizace) |
Aktivizující (simulace, hry, dramatizace) |
Metody práce s textem (učebnicí, knihou) |
Metody práce s textem (učebnicí, knihou) |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Analýza seminární práce |
Analýza seminární práce |
Ústní zkouška |
Ústní zkouška |
Doporučená literatura
|
-
Bubeníčková, P. O smyslu nesmyslu: nonsens a česká pohádka. Bor, 2016.
-
Čeňková, J. Vývoj literatury pro děti a mládež a její žánrové struktury: adaptace mýtů, pohádek a pověstí, autorská pohádka, poezie, próza a komiks pro děti a mládež.. Portál, 2006.
-
Doláková, S. Umíte to s pohádkou?: práce s příběhy v MŠ a ZŠ.. Portál, 2015.
-
Hník, O. Didaktika literatury: výzvy oboru.. Karolinum, 2014.
-
Janovská, B. et al. Literatura. Praktické náměty pro výuku české literatury na 1. stupni ZŠ. Raabe, 2012.
-
Jelénková, O. Čtení není žádná nuda.. Portál, 2014.
-
Lukavská, S. J. Dítěti vstříc: teorie literatury pro děti a mládež.. Host, 2018.
-
Mallan, K. ). Gender dilemmas in children's fiction.. Palgrave Macmillan, 2009.
-
Toman, J. Didaktika čtení a primární literární výchovy.. Jihočeská univerzita, 2007.
-
Toman, J. Konstanty a proměny moderní české poezie pro děti (tvorba, recepce, reflexe).. Vlastimil Johanus, 2008.
-
Vařejková, V. Literárněvýchovná interpretace uměleckého textu na 1. stupni základní školy.. Masarykova univerzita, 2005.
-
Wolf, S. A. (Ed.). Handbook of research on children's and young adult literature. Routledge, 2011.
-
Zítková, J. Kapitoly z didaktiky literární výchovy ve 2. - 5. ročníku základní školy. Masarykova univerzita, 2004.
|