Předmět: Hra na nástroj - flétna/housle/kytara

« Zpět
Název předmětu Hra na nástroj - flétna/housle/kytara
Kód předmětu USP/M4HN
Organizační forma výuky Cvičení
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia 2
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Černá Libuše, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
- Seznámení s hudebním nástrojem - flétna/housle/kytara (části, manipulace, čistění). - Správné držení a postoj při hře na hudební nástroj - flétna/housle/kytara (dýchání, artikulace, prstoklady apod.) - Základy notopisu (čtení not a akordických značek). - Hra z not (orientace v notové osnově). - Hra podle akordických značek (s důrazem na hlavní harmonické funkce). - Pěvecký projev při hře na hudební nástroj - housle/kytara. - Technické zvládnutí elementárních melodií a písní (lidových i umělých). - Zdokonalování technických a rytmických dovedností při hře na hudební nástroj - flétna/housle/kytara. - Základy stylizace harmonického doprovodu - kytara. - Přednesu a interpretace skladeb různých žánrů. - Formování návyků souhry v instrumentálním kolektivu. - Možnosti využití hudebního nástroje v konkrétních situacích v primárním vzdělávání. - Hudební improvizace na elementární melodie (zejména u pokročilých studentů). - Specifika výběru hudebního materiálu a jeho využití v hudební výchově na 1. stupni ZŠ. - Analýza přípravy studenta na hodinu, reflexe, hodnocení.

Studijní aktivity a metody výuky
  • Účast na výuce - 28 hodin za semestr
  • Domácí příprava na výuku - 32 hodin za semestr
  • Příprava na zápočet - 30 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
Studenti mají potřebné hudebně teoretické znalosti (čtení not, znalost předznamenání stupnic). Pokročilí studenti postupují podle individuálního učebního plánu vypracovaného vyučujícím. Charakter kurzu vyžaduje systematickou samostatnou přípravu studenta z hodiny na hodinu. Hru na housle mohou volit pouze studenti, kteří již absolvovali odborně vedený systematický výcvik.
Studenti mají potřebné hudebně teoretické znalosti (čtení not, znalost předznamenání stupnic). Pokročilí studenti postupují podle individuálního učebního plánu vypracovaného vyučujícím. Charakter kurzu vyžaduje systematickou samostatnou přípravu studenta z hodiny na hodinu. Hru na housle mohou volit pouze studenti, kteří již absolvovali odborně vedený systematický výcvik.
Výsledky učení
definovat principy notopisu a metro-rytmické vztahy
definovat principy notopisu a metro-rytmické vztahy
charakterizovat metro-rytmické vztahy
charakterizovat metro-rytmické vztahy
vymezit předznamenání durových a mollových stupnic
vymezit předznamenání durových a mollových stupnic
vymezit hlavní harmonické funkce (housle, kytara)
vymezit hlavní harmonické funkce (housle, kytara)
popsat postupy při využití hudebního nástroje při různorodých hudebních činnostech
popsat postupy při využití hudebního nástroje při různorodých hudebních činnostech
Odborné dovednosti
aplikovat hudebně teoretické znalosti při hře na hudební nástroj
aplikovat hudebně teoretické znalosti při hře na hudební nástroj
číst noty, tempové, přednesové a akordické značky
číst noty, tempové, přednesové a akordické značky
využít rytmicko-melodický doprovod při zpěvu písní (housle, kytara)
využít rytmicko-melodický doprovod při zpěvu písní (housle, kytara)
reflektovat a zhodnotit progres při vlastní hře na hudební nástroj
reflektovat a zhodnotit progres při vlastní hře na hudební nástroj
navrhnout konkrétní využití hudebního nástroje v hudebnách činnostech s žáky
navrhnout konkrétní využití hudebního nástroje v hudebnách činnostech s žáky
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
Analýza uměleckého díla
Analýza uměleckého díla
Odborné dovednosti
Praktické procvičování
Praktické procvičování
Demonstrace
Demonstrace
Individuální práce studentů
Individuální práce studentů
Zážitková (sebezkušenostní)
Zážitková (sebezkušenostní)
Sebereflexe
Sebereflexe
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Příprava a přednes prezentace
Příprava a přednes prezentace
Analýza výkonů studenta
Analýza výkonů studenta
Rozbor díla tvůrčího charakteru (hudební, výtvarné, literární)
Rozbor díla tvůrčího charakteru (hudební, výtvarné, literární)
Systematické pozorování studenta
Systematické pozorování studenta
Doporučená literatura
  • Hrajeme na zobcovou flétnu: metodika výuky dětí hry na zobcovou flétnu bez not. Portál.
  • Daniel, L. (1994). Škola hry na sopránovou zobcovou flétnu = Schule für die Sopranblockflöte erster teil. Schott Music Panton.
  • Jenčková, E. (2007). Hudba v současné škole ? Zobcová flétna. TANDEM.
  • Kolektiv autorů (2011). Já a písnička 1.-5. MUSIC CHEB.
  • Krůček, V. (2009). Škola houslových etud I. Bärenreiter.
  • Miska, J., & Micková, M. (2009). Škola hry na housle I., II. Bärenreiter.
  • Nedělka, M. (2004). Průvodce učitele praktickou harmonií. Univerzita Karlova.
  • Oliva, P. (2001). Vyletěla holubička. 110 nejznámějších lidových písní z Čech. Nakladatelství Oliva.
  • Režný, P. (2008). Elementární hudební teorie. Univerzita Palackého v Olomouci.
  • Ševčík, O. Škola houslové techniky op. 1., 1.-3. díl. Bärenreiter.
  • Ševčík, O. Škola smyčcové techniky, op. 2. Bärenreiter.
  • Škořepová, K. (2003). Hrajeme na zobcovou flétnu: metodika výuky dětí hry na zobcovou flétnu bez not. Portál.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr