|
Vyučující
|
-
Bernátková Andrea, PhDr. Mgr.
-
Plevová Irena, doc. PhDr. Ph.D.
|
|
Obsah předmětu
|
- Předmět ontogenetické psychologie, charakteristika vývoje, růstu, zrání a učení. - Determinanty vývoje a obecné zákonitosti vývoje lidské psychiky. - Metody zkoumání lidské psychiky - dětská psychologická diagnostika. - Vybrané teorie osobnostního vývoje (Erikson, Freud, Kohlberg, Piaget, Vygotskij, Aisworthová apod.). - Prenatální období vývoje, prenatální a perinatální rizika. - Rané dětství: Kojenecké období, období batolete, předškolní období. - Charakteristika bio-psycho-sociálního vývoje. - Vstup dítěte do školy. Školní způsobilost. - Školní dětství: dítě mladšího školního věku, prepuberta a pubescence. - Klasifikace dětské hry, význam hry. - Vybrané poruchy psychického vývoje. - Charakteristika období adolescence. - Mladší, střední a pozdní dospělost - charakteristika jednotlivých fází. - Období stárnutí a stáří.
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
- Příprava na zkoušku
- 40 hodin za semestr
- Účast na výuce
- 42 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 16 hodin za semestr
- Semestrální práce
- 22 hodin za semestr
|
| Předpoklady |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Studenti se orientují vzákladních psychologických pojmech a konceptech na úrovni předmětu Základy psychologie. |
| Studenti se orientují vzákladních psychologických pojmech a konceptech na úrovni předmětu Základy psychologie. |
| Výsledky učení |
|---|
| zákonitosti a principy psychomotorického vývoje jedince |
| zákonitosti a principy psychomotorického vývoje jedince |
| determinanty vývoje jedince |
| determinanty vývoje jedince |
| různá pojetí periodizace ontogenetického vývoje |
| různá pojetí periodizace ontogenetického vývoje |
| různé teorie osobnostního vývoje |
| různé teorie osobnostního vývoje |
| typické vývojové změny jednotlivých vývojových období |
| typické vývojové změny jednotlivých vývojových období |
| Odborné dovednosti |
|---|
| konceptualizovat vlivy přírody a prostředí na lidský vývoj |
| konceptualizovat vlivy přírody a prostředí na lidský vývoj |
| popsat hlavní charakteristiky každého vývojového stádia |
| popsat hlavní charakteristiky každého vývojového stádia |
| podrobný přehled o období mladšího školního věku |
| podrobný přehled o období mladšího školního věku |
| pochopení trauma-informovaného přístupu ve školství |
| pochopení trauma-informovaného přístupu ve školství |
| chápat důležitost dětského attachmentu |
| chápat důležitost dětského attachmentu |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Analýza prezentace |
| Analýza prezentace |
| Aktivizující (simulace, hry, dramatizace) |
| Aktivizující (simulace, hry, dramatizace) |
| Týmová práce |
| Týmová práce |
| Práce studentů ve dvojicích |
| Práce studentů ve dvojicích |
| Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
| Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
| Přednášení |
| Přednášení |
| Hodnotící metody |
|---|
| Analýza seminární práce |
| Analýza seminární práce |
| Zpracování prezentace |
| Zpracování prezentace |
| Písemná zkouška |
| Písemná zkouška |
|
Doporučená literatura
|
-
Berk, L. E. Development through the lifespan. Boston: Pearson.?. 2018.
-
Langmeier, J., & Krejčířová, D. Vývojová psychologie. Praha: Grada., 2006.
-
Macek, P. Adolescence. Praha: Portál, 2003.
-
Poledňová, I. Sebepojetí dětí a dospívajících v kontextu školy. Brno: Masarykova univerzita.?. 2009.
-
Říčan, P. Cesta životem: Vývojová psychologie. Praha: Portál.?.
-
Thorová, K. Vývojová psychologie: proměny lidské psychiky od početí po smrt.. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0714-6.
-
Vágnerová, M. & Lisá, L. Vývojová psychologie: dětství a dospívání.. Praha: Karolinum, 2021.
-
Vágnerová, Marie. Vývojová psychologie II : dospělost a stáří. Vyd. 1. Praha : Karolinum, 2007. ISBN 978-80-246-1318-5.
|