Vyučující
|
-
Bernátková Andrea, PhDr. Mgr.
-
Plevová Irena, doc. PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
- Předmět ontogenetické psychologie, charakteristika vývoje, růstu, zrání a učení. - Determinanty vývoje a obecné zákonitosti vývoje lidské psychiky. - Metody zkoumání lidské psychiky - dětská psychologická diagnostika. - Vybrané teorie osobnostního vývoje (Erikson, Freud, Kohlberg, Piaget, Vygotskij, Aisworthová apod.). - Prenatální období vývoje, prenatální a perinatální rizika. - Rané dětství: Kojenecké období, období batolete, předškolní období. - Charakteristika bio-psycho-sociálního vývoje. - Vstup dítěte do školy. Školní způsobilost. - Školní dětství: dítě mladšího školního věku, prepuberta a pubescence. - Klasifikace dětské hry, význam hry. - Vybrané poruchy psychického vývoje. - Charakteristika období adolescence. - Mladší, střední a pozdní dospělost - charakteristika jednotlivých fází. - Období stárnutí a stáří.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
- Příprava na zkoušku
- 40 hodin za semestr
- Účast na výuce
- 42 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 16 hodin za semestr
- Semestrální práce
- 22 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
Studenti se orientují vzákladních psychologických pojmech a konceptech na úrovni předmětu Základy psychologie. |
Studenti se orientují vzákladních psychologických pojmech a konceptech na úrovni předmětu Základy psychologie. |
Výsledky učení |
---|
zákonitosti a principy psychomotorického vývoje jedince |
zákonitosti a principy psychomotorického vývoje jedince |
determinanty vývoje jedince |
determinanty vývoje jedince |
různá pojetí periodizace ontogenetického vývoje |
různá pojetí periodizace ontogenetického vývoje |
různé teorie osobnostního vývoje |
různé teorie osobnostního vývoje |
typické vývojové změny jednotlivých vývojových období |
typické vývojové změny jednotlivých vývojových období |
Odborné dovednosti |
---|
konceptualizovat vlivy přírody a prostředí na lidský vývoj |
konceptualizovat vlivy přírody a prostředí na lidský vývoj |
popsat hlavní charakteristiky každého vývojového stádia |
popsat hlavní charakteristiky každého vývojového stádia |
podrobný přehled o období mladšího školního věku |
podrobný přehled o období mladšího školního věku |
pochopení trauma-informovaného přístupu ve školství |
pochopení trauma-informovaného přístupu ve školství |
chápat důležitost dětského attachmentu |
chápat důležitost dětského attachmentu |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Analýza prezentace |
Analýza prezentace |
Aktivizující (simulace, hry, dramatizace) |
Aktivizující (simulace, hry, dramatizace) |
Týmová práce |
Týmová práce |
Práce studentů ve dvojicích |
Práce studentů ve dvojicích |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Přednášení |
Přednášení |
Hodnotící metody |
---|
Analýza seminární práce |
Analýza seminární práce |
Zpracování prezentace |
Zpracování prezentace |
Písemná zkouška |
Písemná zkouška |
Doporučená literatura
|
-
Berk, L. E. Development through the lifespan. Boston: Pearson.?. 2018.
-
Langmeier, J., & Krejčířová, D. Vývojová psychologie. Praha: Grada., 2006.
-
Macek, P. Adolescence. Praha: Portál, 2003.
-
Poledňová, I. Sebepojetí dětí a dospívajících v kontextu školy. Brno: Masarykova univerzita.?. 2009.
-
Říčan, P. Cesta životem: Vývojová psychologie. Praha: Portál.?.
-
Thorová, K. Vývojová psychologie: proměny lidské psychiky od početí po smrt.. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0714-6.
-
Vágnerová, M. & Lisá, L. Vývojová psychologie: dětství a dospívání.. Praha: Karolinum, 2021.
-
Vágnerová, Marie. Vývojová psychologie II : dospělost a stáří. Vyd. 1. Praha : Karolinum, 2007. ISBN 978-80-246-1318-5.
|