Vyučující
|
-
Kolumber Tereza, Mgr. Ph.D.
-
Janíková Marcela, doc. PhDr. Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
- Školský systém, škola, školní vzdělávání. - Škola jako instituce, organizace, pospolitost. - Úlohy a funkce školy ve společnosti. - Aktéři školního vzdělávání. - Kurikulum jako cílově-obsahový program školy. - Kurikulum jako prostředek rozvoje školy. - Formy existence kurikula a kurikulární procesy. - Vyučování a učení. - Učivo a učební úlohy. - Plánování, realizace a reflexe výuky. - Výzkum školního vzdělávání jako nejvyšší forma profesní reflexe školního vzdělávání.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
- Účast na výuce
- 42 hodin za semestr
- Semestrální práce
- 38 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 20 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku
- 50 hodin za semestr
|
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
charakterizovat základní kategorie školní pedagogiky |
charakterizovat základní kategorie školní pedagogiky |
popsat principy tvorby kurikula |
popsat principy tvorby kurikula |
vysvětlit funkce školy jako instituce |
vysvětlit funkce školy jako instituce |
definovat nové přístupy ve školním vzdělávání |
definovat nové přístupy ve školním vzdělávání |
specifikovat učitelskou profesi |
specifikovat učitelskou profesi |
Odborné dovednosti |
---|
diskutovat podstatu jednotlivých funkcí školy |
diskutovat podstatu jednotlivých funkcí školy |
analyzovat kurikulum ve vztahu k cílům a obsahům vzdělávání |
analyzovat kurikulum ve vztahu k cílům a obsahům vzdělávání |
naplánovat výukovou jednotku |
naplánovat výukovou jednotku |
reflektovat plán výukové jednotky |
reflektovat plán výukové jednotky |
argumentovat transmisivní a konstruktivistické pojetí výuky |
argumentovat transmisivní a konstruktivistické pojetí výuky |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Individuální práce studentů |
Individuální práce studentů |
Přednášení |
Přednášení |
Odborné dovednosti |
---|
Analýza textu |
Analýza textu |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Sebereflexe |
Sebereflexe |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Rozbor produktů pracovní činnosti studenta (technické práce) |
Rozbor produktů pracovní činnosti studenta (technické práce) |
Analýza edukačního materiálu |
Analýza edukačního materiálu |
Didaktický test |
Didaktický test |
Ústní zkouška |
Ústní zkouška |
Doporučená literatura
|
-
Anderson, L. W. International encyclopedia of teaching and teacher education. Oxford. 2005.
-
Janík, T., Maňák, J., & Knecht, P. Cíle a obsahy školního vzdělávání a metodologie jejich utváření. Brno. 2009.
-
Janíková, M., Hloušková, L., Janík, T. Jůva, V., Lukas, J., Maňák, J., Najvarová, V., & Vašťatková, J. Základy školní pedagogiky. Brno. 2009.
-
Pol, M. Škola v proměnách. Brno. 2007.
-
Průcha, J. Moderní pedagogika. Praha. 2012.
-
Slavík, J., Janík, T., Najvar, P., & Knecht, P. Transdisciplinární didaktika: o učitelském sdílení znalostí a zvyšování kvality výuky napříč obory. Brno. 2017.
-
Walterová, E. Úloha školy v rozvoji vzdělanosti. 1. a 2. díl. Brno. 2004.
|