Předmět: Školní pedagogika

« Zpět
Název předmětu Školní pedagogika
Kód předmětu USP/M3SKP
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 5
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Kolumber Tereza, Mgr. Ph.D.
  • Janíková Marcela, doc. PhDr. Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
- Školský systém, škola, školní vzdělávání. - Škola jako instituce, organizace, pospolitost. - Úlohy a funkce školy ve společnosti. - Aktéři školního vzdělávání. - Kurikulum jako cílově-obsahový program školy. - Kurikulum jako prostředek rozvoje školy. - Formy existence kurikula a kurikulární procesy. - Vyučování a učení. - Učivo a učební úlohy. - Plánování, realizace a reflexe výuky. - Výzkum školního vzdělávání jako nejvyšší forma profesní reflexe školního vzdělávání.

Studijní aktivity a metody výuky
  • Účast na výuce - 42 hodin za semestr
  • Semestrální práce - 38 hodin za semestr
  • Domácí příprava na výuku - 20 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku - 50 hodin za semestr
Výsledky učení
Odborné znalosti
charakterizovat základní kategorie školní pedagogiky
charakterizovat základní kategorie školní pedagogiky
popsat principy tvorby kurikula
popsat principy tvorby kurikula
vysvětlit funkce školy jako instituce
vysvětlit funkce školy jako instituce
definovat nové přístupy ve školním vzdělávání
definovat nové přístupy ve školním vzdělávání
specifikovat učitelskou profesi
specifikovat učitelskou profesi
Odborné dovednosti
diskutovat podstatu jednotlivých funkcí školy
diskutovat podstatu jednotlivých funkcí školy
analyzovat kurikulum ve vztahu k cílům a obsahům vzdělávání
analyzovat kurikulum ve vztahu k cílům a obsahům vzdělávání
naplánovat výukovou jednotku
naplánovat výukovou jednotku
reflektovat plán výukové jednotky
reflektovat plán výukové jednotky
argumentovat transmisivní a konstruktivistické pojetí výuky
argumentovat transmisivní a konstruktivistické pojetí výuky
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Individuální práce studentů
Individuální práce studentů
Přednášení
Přednášení
Odborné dovednosti
Analýza textu
Analýza textu
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Sebereflexe
Sebereflexe
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Rozbor produktů pracovní činnosti studenta (technické práce)
Rozbor produktů pracovní činnosti studenta (technické práce)
Analýza edukačního materiálu
Analýza edukačního materiálu
Didaktický test
Didaktický test
Ústní zkouška
Ústní zkouška
Doporučená literatura
  • Anderson, L. W. International encyclopedia of teaching and teacher education. Oxford. 2005.
  • Janík, T., Maňák, J., & Knecht, P. Cíle a obsahy školního vzdělávání a metodologie jejich utváření. Brno. 2009.
  • Janíková, M., Hloušková, L., Janík, T. Jůva, V., Lukas, J., Maňák, J., Najvarová, V., & Vašťatková, J. Základy školní pedagogiky. Brno. 2009.
  • Pol, M. Škola v proměnách. Brno. 2007.
  • Průcha, J. Moderní pedagogika. Praha. 2012.
  • Slavík, J., Janík, T., Najvar, P., & Knecht, P. Transdisciplinární didaktika: o učitelském sdílení znalostí a zvyšování kvality výuky napříč obory. Brno. 2017.
  • Walterová, E. Úloha školy v rozvoji vzdělanosti. 1. a 2. díl. Brno. 2004.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr