Předmět: Náslechová praxe s reflexí 3 a tvorba profesního portfolia

« Zpět
Název předmětu Náslechová praxe s reflexí 3 a tvorba profesního portfolia
Kód předmětu USP/M3NPX
Organizační forma výuky Odborná praxe + Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Pospíšilová Helena, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Tematické okruhy: Zvláštnosti třídního kolektivu. Diferenciace ve výuce. Struktura výuky. Přirozená autorita. Výchovné problémy a jejich řešení.

Studijní aktivity a metody výuky
  • Exkurze - 40 hodin za semestr
  • Příprava na zápočet - 6 hodin za semestr
  • Účast na výuce - 14 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
Předpokládají se základní znalosti zoblasti Teorie a metodiky výchovy a zoblasti Školní pedagogiky.
Předpokládají se základní znalosti zoblasti Teorie a metodiky výchovy a zoblasti Školní pedagogiky.
Výsledky učení
specifika struktury výuky v jednotlivých ročnících 1. stupně základní školy
specifika struktury výuky v jednotlivých ročnících 1. stupně základní školy
konkrétní postupy pro budování přirozené autority
konkrétní postupy pro budování přirozené autority
metody, jak přistoupit k řešení výchovných problémů
metody, jak přistoupit k řešení výchovných problémů
základní postupy diagnostikování třídního kolektivu
základní postupy diagnostikování třídního kolektivu
podstata diferenciace ve výuce
podstata diferenciace ve výuce
Odborné dovednosti
diskutovat o struktuře výuky
diskutovat o struktuře výuky
diagnostikovat osobu žáka
diagnostikovat osobu žáka
navrhnout alternativní výchovné a vzdělávací přístupy sohledem na specifika jednotlivých žáků
navrhnout alternativní výchovné a vzdělávací přístupy sohledem na specifika jednotlivých žáků
řešit běžné typy výchovných problémů
řešit běžné typy výchovných problémů
reflektovat vlastní osobnost z hlediska autority
reflektovat vlastní osobnost z hlediska autority
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Pozorování
Pozorování
Stáže
Stáže
Sebereflexe
Sebereflexe
Odborné dovednosti
Řešení situačních problematik - učení se v situacích
Řešení situačních problematik - učení se v situacích
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Individuální práce studentů
Individuální práce studentů
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Analýza jiné písem. práce studenta (kazuistika, deník, plán ...)
Analýza jiné písem. práce studenta (kazuistika, deník, plán ...)
Rozbor portfolia studenta
Rozbor portfolia studenta
Rozhovor
Rozhovor
Doporučená literatura
  • Kalhous, Z., Obst, O. a kol. Školní didaktika. Praha: Portál,, 2002.
  • Koubek, P. Subjektivní teorie a jednání učitelů: vícečetná případová studie v kontextu profesního rozvoje učitelů. Brno: Masarykova univerzita. 2021.
  • Nelešovská A., Spáčilová, H. Didaktika primární školy. Olomouc, Univerzita Palackého v Olomouci. 2005.
  • Peace C. Classroom Management: Idea Book. Washington D. C.: Peace Corps. 2008.
  • Skalková, J. Obecná didaktika.. Praha: Grada, 2007.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr