Vyučující
|
-
Pospíšilová Helena, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Tematické okruhy: Zvláštnosti třídního kolektivu. Diferenciace ve výuce. Struktura výuky. Přirozená autorita. Výchovné problémy a jejich řešení.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
- Exkurze
- 40 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 6 hodin za semestr
- Účast na výuce
- 14 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
Předpokládají se základní znalosti zoblasti Teorie a metodiky výchovy a zoblasti Školní pedagogiky. |
Předpokládají se základní znalosti zoblasti Teorie a metodiky výchovy a zoblasti Školní pedagogiky. |
Výsledky učení |
---|
specifika struktury výuky v jednotlivých ročnících 1. stupně základní školy |
specifika struktury výuky v jednotlivých ročnících 1. stupně základní školy |
konkrétní postupy pro budování přirozené autority |
konkrétní postupy pro budování přirozené autority |
metody, jak přistoupit k řešení výchovných problémů |
metody, jak přistoupit k řešení výchovných problémů |
základní postupy diagnostikování třídního kolektivu |
základní postupy diagnostikování třídního kolektivu |
podstata diferenciace ve výuce |
podstata diferenciace ve výuce |
Odborné dovednosti |
---|
diskutovat o struktuře výuky |
diskutovat o struktuře výuky |
diagnostikovat osobu žáka |
diagnostikovat osobu žáka |
navrhnout alternativní výchovné a vzdělávací přístupy sohledem na specifika jednotlivých žáků |
navrhnout alternativní výchovné a vzdělávací přístupy sohledem na specifika jednotlivých žáků |
řešit běžné typy výchovných problémů |
řešit běžné typy výchovných problémů |
reflektovat vlastní osobnost z hlediska autority |
reflektovat vlastní osobnost z hlediska autority |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Aktivizující (simulace, hry, dramatizace) |
Aktivizující (simulace, hry, dramatizace) |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Pozorování |
Pozorování |
Stáže |
Stáže |
Sebereflexe |
Sebereflexe |
Odborné dovednosti |
---|
Řešení situačních problematik - učení se v situacích |
Řešení situačních problematik - učení se v situacích |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Individuální práce studentů |
Individuální práce studentů |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Analýza jiné písem. práce studenta (kazuistika, deník, plán ...) |
Analýza jiné písem. práce studenta (kazuistika, deník, plán ...) |
Rozbor portfolia studenta |
Rozbor portfolia studenta |
Rozhovor |
Rozhovor |
Doporučená literatura
|
-
Kalhous, Z., Obst, O. a kol. Školní didaktika. Praha: Portál,, 2002.
-
Koubek, P. Subjektivní teorie a jednání učitelů: vícečetná případová studie v kontextu profesního rozvoje učitelů. Brno: Masarykova univerzita. 2021.
-
Nelešovská A., Spáčilová, H. Didaktika primární školy. Olomouc, Univerzita Palackého v Olomouci. 2005.
-
Peace C. Classroom Management: Idea Book. Washington D. C.: Peace Corps. 2008.
-
Skalková, J. Obecná didaktika.. Praha: Grada, 2007.
|