| 
        Vyučující
     | 
    
        
            
                - 
                    Navrátilová Hana, PhDr. Ph.D.
                
 
            
         
     | 
    | 
        Obsah předmětu
     | 
    
        - Cíle slohové a komunikační výchovy. Klíčové kompetence v kurikulu primárního vzdělávání.  - Obsah a struktura komunikační a slohové výchovy na 1. stupni ZŠ.  - Komunikačně-pragmatické pojetí výuky českého jazyka. Obsahová integrace složek českého jazyka.  - Poznávání obsahu, formy a funkcí psané řeči. Funkční využití psaní.   - Rozvoj textové kompetence žáka.  - Charakteristika základních funkčních stylů. Mluvené a psané projevy.  - Kompozice a členění textu.  - Slohové postupy a útvary na 1. stupni ZŠ.  - Slohové vyučování: různé typy a struktury hodin v závislosti na probíraném tématu.  - Metody rozvoje jazykových a komunikačních dovedností - metodika slohových útvarů vypravování a popis.  - Tvořivá práce žáků stextem. Metody tvůrčího psaní pro primární vzdělávání.   - Využití didaktických her ve vybraných tématech slohového vyučování.  - Formativní hodnocení žáků ve výuce mateřského jazyka.  - Reflexe pozorované výuky českého jazyka na 1. stupni ZŠ.  
         
         
     | 
    | 
        Studijní aktivity a metody výuky
     | 
    
        
        
        
            
                    
                
                    
                    - Účast na výuce
                        - 42 hodin za semestr
                    
 
                
                    
                    - Příprava na zkoušku
                        - 60 hodin za semestr
                    
 
                
                    
                    - Domácí příprava na výuku
                        - 28 hodin za semestr
                    
 
                
                    
                    - Semestrální práce
                        - 50 hodin za semestr
                    
 
                
             
        
        
     | 
    
        
        | Výsledky učení | 
|---|
| Odborné znalosti | 
|---|
| popsat cíle, obsah a strukturu komunikačního a slohového vyučování na 1. stupni ZŠ | 
| popsat cíle, obsah a strukturu komunikačního a slohového vyučování na 1. stupni ZŠ | 
| popsat metody a prostředky osvojování slohových postupů a útvarů | 
| popsat metody a prostředky osvojování slohových postupů a útvarů | 
| charakterizovat metody a prostředky tvořivé práce s textem pro děti mladšího školního věku | 
| charakterizovat metody a prostředky tvořivé práce s textem pro děti mladšího školního věku | 
| vysvětlit podstatu komunikačně-pragmatického pojetí výuky českého jazyka | 
| vysvětlit podstatu komunikačně-pragmatického pojetí výuky českého jazyka | 
| porozumět obsahu, formy a funkcím psané řeči | 
| porozumět obsahu, formy a funkcím psané řeči | 
| Odborné dovednosti | 
|---|
| navrhnout vhodnou didaktickou strategii pro výuku jazyka a komunikace | 
| navrhnout vhodnou didaktickou strategii pro výuku jazyka a komunikace | 
| analyzovat texty zhlediska stylu, kompozice a členění | 
| analyzovat texty zhlediska stylu, kompozice a členění | 
| aplikovat současné pojetí výuky českého jazyka do didaktického materiálu | 
| aplikovat současné pojetí výuky českého jazyka do didaktického materiálu | 
| analyzovat pozorovanou výuku českého jazyka na 1. stupni ZŠ | 
| analyzovat pozorovanou výuku českého jazyka na 1. stupni ZŠ | 
| reflektovat pozorovanou výuku českého jazyka na 1. stupni ZŠ | 
| reflektovat pozorovanou výuku českého jazyka na 1. stupni ZŠ | 
| Vyučovací metody | 
|---|
| Odborné znalosti | 
|---|
| Analýza textu | 
| Analýza textu | 
| Individuální práce studentů | 
| Individuální práce studentů | 
| Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) | 
| Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) | 
| Odborné dovednosti | 
|---|
| Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) | 
| Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) | 
| Metody práce s textem (učebnicí, knihou) | 
| Metody práce s textem (učebnicí, knihou) | 
| Sebereflexe | 
| Sebereflexe | 
| Hodnotící metody | 
|---|
| Odborné znalosti | 
|---|
| Analýza edukačního materiálu | 
| Analýza edukačního materiálu | 
| Analýza seminární práce | 
| Analýza seminární práce | 
| Ústní zkouška | 
| Ústní zkouška | 
    
    
    | 
        Doporučená literatura
     | 
    
        
            
                
                - 
                    Čechová, M., Krčmová, M., & Minářová, E. Současná stylistika. Nakladatelství Lidové noviny, 2008. 
                
 
            
                
                - 
                    Hájková, E. Kapitoly z didaktiky českého jazyka pro 1. stupeň ZŠ.. Univerzita Karlova, 2021. 
                
 
            
                
                - 
                    Hausenblas, O. Čeština doopravdy: návrh didaktického pojetí výuky vzdělávacího oboru Český jazyk a literatura na 1. stupni ZŠ.. Nákladme vlastním, 2015. 
                
 
            
                
                - 
                    Kolářová, I., Klímová, K., Hauser, P., & Ondrášková, K. Český jazyk pro studující učitelství 1. stupně základní školy. Grada, 2021. 
                
 
            
                
                - 
                    Kotlerová, J., Mareš, J., & Průžová, K. Tvořivá práce s textem: Recepty na zajímavé hodiny českého jazyka a literatury. Raabe, 2019. 
                
 
            
                
                - 
                    Metelková Svobodová, R. Moderní didaktika českého jazyka se zaměřením na jazykovou, komunikační a slohovou výchovu.. Ostravská univerzita v?Ostravě, 2008. 
                
 
            
                
                - 
                    Svobodová, J., Höflerová, E., Kuldanová, P., Sekerová, K., & Svobodová, D. Principy a cesty školní výuky českého jazyka.. Ostravská univerzita v?Ostravě, 2017. 
                
 
            
                
                - 
                    Štěpáník, S. et al. Školní výpravy do krajiny češtiny.. Fraus, 2020. 
                
 
            
                
                - 
                    Štěpáník, S. Výuka češtiny mezi tradicí a inovací.. Academia, 2020. 
                
 
            
         
         
         
     |