Vyučující
|
-
Navrátilová Hana, PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
- Cíle slohové a komunikační výchovy. Klíčové kompetence v kurikulu primárního vzdělávání. - Obsah a struktura komunikační a slohové výchovy na 1. stupni ZŠ. - Komunikačně-pragmatické pojetí výuky českého jazyka. Obsahová integrace složek českého jazyka. - Poznávání obsahu, formy a funkcí psané řeči. Funkční využití psaní. - Rozvoj textové kompetence žáka. - Charakteristika základních funkčních stylů. Mluvené a psané projevy. - Kompozice a členění textu. - Slohové postupy a útvary na 1. stupni ZŠ. - Slohové vyučování: různé typy a struktury hodin v závislosti na probíraném tématu. - Metody rozvoje jazykových a komunikačních dovedností - metodika slohových útvarů vypravování a popis. - Tvořivá práce žáků stextem. Metody tvůrčího psaní pro primární vzdělávání. - Využití didaktických her ve vybraných tématech slohového vyučování. - Formativní hodnocení žáků ve výuce mateřského jazyka. - Reflexe pozorované výuky českého jazyka na 1. stupni ZŠ.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
- Účast na výuce
- 42 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku
- 60 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 28 hodin za semestr
- Semestrální práce
- 50 hodin za semestr
|
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
popsat cíle, obsah a strukturu komunikačního a slohového vyučování na 1. stupni ZŠ |
popsat cíle, obsah a strukturu komunikačního a slohového vyučování na 1. stupni ZŠ |
popsat metody a prostředky osvojování slohových postupů a útvarů |
popsat metody a prostředky osvojování slohových postupů a útvarů |
charakterizovat metody a prostředky tvořivé práce s textem pro děti mladšího školního věku |
charakterizovat metody a prostředky tvořivé práce s textem pro děti mladšího školního věku |
vysvětlit podstatu komunikačně-pragmatického pojetí výuky českého jazyka |
vysvětlit podstatu komunikačně-pragmatického pojetí výuky českého jazyka |
porozumět obsahu, formy a funkcím psané řeči |
porozumět obsahu, formy a funkcím psané řeči |
Odborné dovednosti |
---|
navrhnout vhodnou didaktickou strategii pro výuku jazyka a komunikace |
navrhnout vhodnou didaktickou strategii pro výuku jazyka a komunikace |
analyzovat texty zhlediska stylu, kompozice a členění |
analyzovat texty zhlediska stylu, kompozice a členění |
aplikovat současné pojetí výuky českého jazyka do didaktického materiálu |
aplikovat současné pojetí výuky českého jazyka do didaktického materiálu |
analyzovat pozorovanou výuku českého jazyka na 1. stupni ZŠ |
analyzovat pozorovanou výuku českého jazyka na 1. stupni ZŠ |
reflektovat pozorovanou výuku českého jazyka na 1. stupni ZŠ |
reflektovat pozorovanou výuku českého jazyka na 1. stupni ZŠ |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Analýza textu |
Analýza textu |
Individuální práce studentů |
Individuální práce studentů |
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
Odborné dovednosti |
---|
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Metody práce s textem (učebnicí, knihou) |
Metody práce s textem (učebnicí, knihou) |
Sebereflexe |
Sebereflexe |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Analýza edukačního materiálu |
Analýza edukačního materiálu |
Analýza seminární práce |
Analýza seminární práce |
Ústní zkouška |
Ústní zkouška |
Doporučená literatura
|
-
Čechová, M., Krčmová, M., & Minářová, E. Současná stylistika. Nakladatelství Lidové noviny, 2008.
-
Hájková, E. Kapitoly z didaktiky českého jazyka pro 1. stupeň ZŠ.. Univerzita Karlova, 2021.
-
Hausenblas, O. Čeština doopravdy: návrh didaktického pojetí výuky vzdělávacího oboru Český jazyk a literatura na 1. stupni ZŠ.. Nákladme vlastním, 2015.
-
Kolářová, I., Klímová, K., Hauser, P., & Ondrášková, K. Český jazyk pro studující učitelství 1. stupně základní školy. Grada, 2021.
-
Kotlerová, J., Mareš, J., & Průžová, K. Tvořivá práce s textem: Recepty na zajímavé hodiny českého jazyka a literatury. Raabe, 2019.
-
Metelková Svobodová, R. Moderní didaktika českého jazyka se zaměřením na jazykovou, komunikační a slohovou výchovu.. Ostravská univerzita v?Ostravě, 2008.
-
Svobodová, J., Höflerová, E., Kuldanová, P., Sekerová, K., & Svobodová, D. Principy a cesty školní výuky českého jazyka.. Ostravská univerzita v?Ostravě, 2017.
-
Štěpáník, S. et al. Školní výpravy do krajiny češtiny.. Fraus, 2020.
-
Štěpáník, S. Výuka češtiny mezi tradicí a inovací.. Academia, 2020.
|