Předmět: Mateřský jazyk - komunikační a slohová výchova

« Zpět
Název předmětu Mateřský jazyk - komunikační a slohová výchova
Kód předmětu USP/M3MJK
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 6
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Navrátilová Hana, PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
- Cíle slohové a komunikační výchovy. Klíčové kompetence v kurikulu primárního vzdělávání. - Obsah a struktura komunikační a slohové výchovy na 1. stupni ZŠ. - Komunikačně-pragmatické pojetí výuky českého jazyka. Obsahová integrace složek českého jazyka. - Poznávání obsahu, formy a funkcí psané řeči. Funkční využití psaní. - Rozvoj textové kompetence žáka. - Charakteristika základních funkčních stylů. Mluvené a psané projevy. - Kompozice a členění textu. - Slohové postupy a útvary na 1. stupni ZŠ. - Slohové vyučování: různé typy a struktury hodin v závislosti na probíraném tématu. - Metody rozvoje jazykových a komunikačních dovedností - metodika slohových útvarů vypravování a popis. - Tvořivá práce žáků stextem. Metody tvůrčího psaní pro primární vzdělávání. - Využití didaktických her ve vybraných tématech slohového vyučování. - Formativní hodnocení žáků ve výuce mateřského jazyka. - Reflexe pozorované výuky českého jazyka na 1. stupni ZŠ.

Studijní aktivity a metody výuky
  • Účast na výuce - 42 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku - 60 hodin za semestr
  • Domácí příprava na výuku - 28 hodin za semestr
  • Semestrální práce - 50 hodin za semestr
Výsledky učení
Odborné znalosti
popsat cíle, obsah a strukturu komunikačního a slohového vyučování na 1. stupni ZŠ
popsat cíle, obsah a strukturu komunikačního a slohového vyučování na 1. stupni ZŠ
popsat metody a prostředky osvojování slohových postupů a útvarů
popsat metody a prostředky osvojování slohových postupů a útvarů
charakterizovat metody a prostředky tvořivé práce s textem pro děti mladšího školního věku
charakterizovat metody a prostředky tvořivé práce s textem pro děti mladšího školního věku
vysvětlit podstatu komunikačně-pragmatického pojetí výuky českého jazyka
vysvětlit podstatu komunikačně-pragmatického pojetí výuky českého jazyka
porozumět obsahu, formy a funkcím psané řeči
porozumět obsahu, formy a funkcím psané řeči
Odborné dovednosti
navrhnout vhodnou didaktickou strategii pro výuku jazyka a komunikace
navrhnout vhodnou didaktickou strategii pro výuku jazyka a komunikace
analyzovat texty zhlediska stylu, kompozice a členění
analyzovat texty zhlediska stylu, kompozice a členění
aplikovat současné pojetí výuky českého jazyka do didaktického materiálu
aplikovat současné pojetí výuky českého jazyka do didaktického materiálu
analyzovat pozorovanou výuku českého jazyka na 1. stupni ZŠ
analyzovat pozorovanou výuku českého jazyka na 1. stupni ZŠ
reflektovat pozorovanou výuku českého jazyka na 1. stupni ZŠ
reflektovat pozorovanou výuku českého jazyka na 1. stupni ZŠ
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Analýza textu
Analýza textu
Individuální práce studentů
Individuální práce studentů
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Odborné dovednosti
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
Sebereflexe
Sebereflexe
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Analýza edukačního materiálu
Analýza edukačního materiálu
Analýza seminární práce
Analýza seminární práce
Ústní zkouška
Ústní zkouška
Doporučená literatura
  • Čechová, M., Krčmová, M., & Minářová, E. Současná stylistika. Nakladatelství Lidové noviny, 2008.
  • Hájková, E. Kapitoly z didaktiky českého jazyka pro 1. stupeň ZŠ.. Univerzita Karlova, 2021.
  • Hausenblas, O. Čeština doopravdy: návrh didaktického pojetí výuky vzdělávacího oboru Český jazyk a literatura na 1. stupni ZŠ.. Nákladme vlastním, 2015.
  • Kolářová, I., Klímová, K., Hauser, P., & Ondrášková, K. Český jazyk pro studující učitelství 1. stupně základní školy. Grada, 2021.
  • Kotlerová, J., Mareš, J., & Průžová, K. Tvořivá práce s textem: Recepty na zajímavé hodiny českého jazyka a literatury. Raabe, 2019.
  • Metelková Svobodová, R. Moderní didaktika českého jazyka se zaměřením na jazykovou, komunikační a slohovou výchovu.. Ostravská univerzita v?Ostravě, 2008.
  • Svobodová, J., Höflerová, E., Kuldanová, P., Sekerová, K., & Svobodová, D. Principy a cesty školní výuky českého jazyka.. Ostravská univerzita v?Ostravě, 2017.
  • Štěpáník, S. et al. Školní výpravy do krajiny češtiny.. Fraus, 2020.
  • Štěpáník, S. Výuka češtiny mezi tradicí a inovací.. Academia, 2020.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr