|
Vyučující
|
-
Pospíšilová Helena, Mgr. Ph.D.
-
Janíková Marcela, doc. PhDr. Mgr. Ph.D.
|
|
Obsah předmětu
|
1. Systémový model vzdělávání jako východisko pro uspořádání obsahu studijního předmětu. 2. Teorie, zákonitosti, zásady, metodologie a technologie ve vzdělávání. 3. Aktéři vzdělávání: vyučující a učící (se) / učitelé a žáci. 4. Vzdělávací podmínky a učební prostředí. 5. Kurikulum: cíle vzdělávání, cíle výuky a jejich konkretizace v obsahu vzdělávání a v učivu. 6. Typy výuky - informativní, heuristická, produkční, regulativní. 7. Didaktické řídicí styly. 8. Výukové metody a formy. 9. Cyklus výuky: přípravná sekvence, realizační sekvence, diagnostická sekvence, reflektivní sekvence. 10. Výukový proces a jeho fáze: motivační, expoziční, fixační, diagnostická, aplikační. 11. Vzdělávací prostředky a pomůcky. 12. Výsledky a efekty vzdělávání, výstupy z učení. 13. Aktuální výzvy v obecné didaktice: diverzita, heterogenita, specifické potřeby, digitalizace a další.
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
|
nespecifikováno
|
| Výsledky učení |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| popsat jednotlivé složky systémového modelu vzdělávání |
| popsat jednotlivé složky systémového modelu vzdělávání |
| analyzovat didaktické kategorie z oblasti kurikula a výuky |
| analyzovat didaktické kategorie z oblasti kurikula a výuky |
| charakterizovat spektrum didaktických řídicích stylů a metod a forem výuky |
| charakterizovat spektrum didaktických řídicích stylů a metod a forem výuky |
| vysvětlit sekvence cyklu výuky a fáze výukového procesu |
| vysvětlit sekvence cyklu výuky a fáze výukového procesu |
| uvést a zhodnotit nejběžnější typy výsledků a efektů vzdělávání |
| uvést a zhodnotit nejběžnější typy výsledků a efektů vzdělávání |
| Odborné dovednosti |
|---|
| zdůvodnit vazby mezi jednotlivými složkami systémového modelu vzdělávání |
| zdůvodnit vazby mezi jednotlivými složkami systémového modelu vzdělávání |
| propojovat kurikulární a didaktickou problematiku při přípravě, realizaci a reflexi výuky |
| propojovat kurikulární a didaktickou problematiku při přípravě, realizaci a reflexi výuky |
| naplánovat výukový proces s ohledem na integritu cílů, obsahů, metod a forem vyučování a učení |
| naplánovat výukový proces s ohledem na integritu cílů, obsahů, metod a forem vyučování a učení |
| kriticky posoudit stanovování cílů výuky v kontextu celé její struktury |
| kriticky posoudit stanovování cílů výuky v kontextu celé její struktury |
| při plánování výuky navrhnout prvky individualizace a diferenciace s ohledem na specifika dané třídy |
| při plánování výuky navrhnout prvky individualizace a diferenciace s ohledem na specifika dané třídy |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Aktivizující (simulace, hry, dramatizace) |
| Aktivizující (simulace, hry, dramatizace) |
| E-learning |
| E-learning |
| Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
| Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
| Přednášení |
| Přednášení |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Aktivizující (simulace, hry, dramatizace) |
| Aktivizující (simulace, hry, dramatizace) |
| Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
| Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
| Řešení situačních problematik - učení se v situacích |
| Řešení situačních problematik - učení se v situacích |
| Pozorování |
| Pozorování |
| Práce studentů ve dvojicích |
| Práce studentů ve dvojicích |
| Hodnotící metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Analýza seminární práce |
| Analýza seminární práce |
| Didaktický test |
| Didaktický test |
| Ústní zkouška |
| Ústní zkouška |
|
Doporučená literatura
|
-
Hudson, B., & Meyer, M. A. Beyond fragmentation: Didactics, learning and teaching in Europe. Barbara Budrich Publishers. 2011.
-
Kalhous, Z., Obst. O. Školní didaktika. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-571-4.
-
Maňák, J., & Švec, V. Výukové metody. Paido. 2003.
-
Maňák, J. Nárys didaktiky. Brno : MU, 2000. ISBN 80-210-3123-9.
-
Skalková, J. Obecná didaktika. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1821-7.
-
Slavík, J., Janík, T., Najvar, P., & Knecht, P. Transdisciplinární didaktika: o učitelském sdílení znalostí a zvyšování kvality výuky napříč obory. Brno: Masarykova univerzita, 2017.
|