|
Vyučující
|
-
Pavelková Marie, Mgr. Ph.D.
-
Vašíková Jana, Mgr. PhD.
|
|
Obsah předmětu
|
Postavení primární školy v českém vzdělávacím systému. Učitel preprimární, primární a nižší sekundární školy a jejich vzájemná spolupráce. Alternativní školy.
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
- Exkurze
- 40 hodin za semestr
- Účast na výuce
- 14 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 6 hodin za semestr
|
| Předpoklady |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| V témže semestru je paralelně vyučován předmět Spolupráce mateřské a základní školy. Předmět je koncipován jako demonstrace teoretických znalostí z uvedeného předmětu v praxi. |
| V témže semestru je paralelně vyučován předmět Spolupráce mateřské a základní školy. Předmět je koncipován jako demonstrace teoretických znalostí z uvedeného předmětu v praxi. |
| Výsledky učení |
|---|
| typy alternativních škol |
| typy alternativních škol |
| základní principy alternativních škol |
| základní principy alternativních škol |
| specifika přístupů různých typů alternativních škol k výuce a k žákovi |
| specifika přístupů různých typů alternativních škol k výuce a k žákovi |
| základní terminologii týkající se primární školy |
| základní terminologii týkající se primární školy |
| podstatu kurikulárních dokumentů a jejich návaznost z preprimární na primární a z primární na sekundární vzdělávání |
| podstatu kurikulárních dokumentů a jejich návaznost z preprimární na primární a z primární na sekundární vzdělávání |
| Odborné dovednosti |
|---|
| vysvětlit funkci očekávaných výstupů v rámcových vzdělávacích programech v rámci kontinuity na další stupeň vzdělávání |
| vysvětlit funkci očekávaných výstupů v rámcových vzdělávacích programech v rámci kontinuity na další stupeň vzdělávání |
| vymezit základní vzdělávání v kontextu českého vzdělávacího systému |
| vymezit základní vzdělávání v kontextu českého vzdělávacího systému |
| popsat odlišnosti jednotlivých stupňů vzdělávání, |
| popsat odlišnosti jednotlivých stupňů vzdělávání, |
| charakterizovat typy spolupráce mezi preprimární, primární a nižší sekundární školou |
| charakterizovat typy spolupráce mezi preprimární, primární a nižší sekundární školou |
| diskutovat přístupy a metody používané v alternativních školách. |
| diskutovat přístupy a metody používané v alternativních školách. |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
| Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
| Pozorování |
| Pozorování |
| Řešení situačních problematik - učení se v situacích |
| Řešení situačních problematik - učení se v situacích |
| Hodnotící metody |
|---|
| Analýza edukačního materiálu |
| Analýza edukačního materiálu |
| Rozbor portfolia studenta |
| Rozbor portfolia studenta |
|
Doporučená literatura
|
-
Janík, T., & Janíková, M. Akční výzkum: výzkum prováděný učitelem. In Š. Švec et al., Metodologie věd o výchově: kvantitativně-scientistické a kvalitativně-humanitní přístupy v edukačním výzkumu. Brno: Paido. 2009.
-
Korthagen, F. et al. Jak spojit praxi s teorii?: Didaktika realistického vzdělávání učitelů. Brno: Paido. 2011.
-
Peace Corps. Classroom Management: Idea Book. Washington D. C.: Peace Corps. 2008.
-
Tomková, A., Spilková, V., Píšová?, M., Mazáčová, N., Krčmářová, T., Kostková, K., & Kargerová, J. Rámec profesních kvalit učitele. Hodnoticí a sebehodnoticí arch. Praha: Národní ústav pro vzdělávání. 2012.
|