Předmět: Mateřský jazyk - jazyková výchova

« Zpět
Název předmětu Mateřský jazyk - jazyková výchova
Kód předmětu USP/M2MJJ
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia 1
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 6
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Štěpáník Stanislav, doc. PhDr. Ph.D.
  • Navrátilová Hana, PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
- Jazyková výchova v kurikulu pro primární vzdělávání. Cíle jazykové výchovy na 1. stupni ZŠ. - Obsah a struktura jazykového vyučování na 1. stupni ZŠ. - Foneticko-fonologická rovina jazyka - poznávání systému a klasifikace českých hlásek žákem. - Morfologicko-syntaktická rovina jazyka - užívání a vývoj vnímání gramatické složky mateřského jazyka. - Morfém, jmenné a slovesné kategorie. Slovní druhy a jejich funkce. - Věta a výpověď, modalita výpovědi. Valenční syntax, funkce slovesa v českém jazyce. - Věta jednoduchá a souvětí. Grafické znázornění a interpunkce v souvětí. - Lexikálně-sémantická rovina jazyka - porozumění tvorbě slovní zásoby, rozvoj aktivní slovní zásoby žáka. - Lexikální jednotky a vztahy mezi nimi. - Pragmatika. Užití řeči v praxi dítětem mladšího školního věku. - Odraz rovin jazyka v pedagogických dokumentech a v učebnicích pro 1. stupeň ZŠ. - Výzkumy v oblasti jazykových dovedností žáka mladšího školního věku. - Diagnostika řeči - vývojové hledisko a hledisko jazykových rovin. - Morfologický, syntaktický a lexikální pravopis. Okruhy ke zkoušce: 1. Český národní jazyk a jeho útvary. Vývoj, útvary a poloútvary češtiny, čeština spisovná, hovorová, interdialekty a dialekty, sociolekty; jazykové roviny a jazykovědné disciplíny; jazyková norma a kodifikace, jazyková správnost a jazyková kultura. 2. Zvuková stránka češtiny a její didaktická problematika na 1. stupni ZŠ. Mluvní orgány a jejich činnost, slyšení, zvukové prostředky souvislé řeči - melodie, přízvuk, tempo řeči a síla hlasu, pauza; základní pravidla ortoepie češtiny, systém a dělení českých hlásek z hlediska lingvistického, kultura jazyka a řeči. Péče o zvukovou stránku jazyka na 1. stupni ZŠ. 3. Grafický systém češtiny. Hlavní principy, zásady a pravidla českého pravopisu, jeho vývoj. Jednotlivé skupiny pravopisných jevů, jejich problematika a postavení v systému učiva českého jazyka; práce s příručkami Pravidla českého pravopisu a Internetová jazyková příručka. 4. Slovo a slovní zásoba češtiny. Kritéria třídění slov ve slovní zásobě - hledisko rozsahu užívání národního jazyka, sociálního omezení, dobového výskytu, frekvence, expresivity, původu, struktury pojmenování, příslušnosti k stylovým vrstvám spisovného jazyka. 5. Významové vztahy mezi slovy. Slova monosémantická, slova polysémantická, metafora, metonymie, homonymie, synonymie, antonymie, hyponymie, hyperonymie, paronymie; jazykové slovníky a možnosti práce s nimi ve škole. 6. Obohacování a rozšiřování slovní zásoby, tvoření slov v češtině. Tvoření slov v češtině - slovotvorné procesy, slovotvorné kategorie, slovotvorné typy, složeniny a jejich klasifikace, zkratky a jejich klasifikace, zkratková slova, způsoby obohacování a rozšiřování slovní zásoby, frazeologie a idiomatika; morfematická a slovotvorná analýza v jazykovém vyučování na 1. stupni ZŠ. 7. Slovní druhy - lingvistická a didaktická problematika jejich vymezení a třídění. Vymezení jednotlivých slovních druhů, možné proměny slovnědruhové příslušnosti a větněčlenská platnost slovních druhů. 8. Substantiva - charakteristika slovního druhu a místo vymezené problematiky v učivu 1. stupně ZŠ; vymezení substantiv, jejich významové a mluvnické kategorie, tvarová soustava, skloňovací typy, význam deklinačních vzorů, vymezení pojmu varianta, variantnost tvarových prostředků. 9. Adjektiva - charakteristika slovního druhu a místo vymezené problematiky v učivu 1. stupně ZŠ; vymezení adjektiv, morfologická a sémantická charakteristika adjektiv, třídění, tvarová soustava, funkce v textu, zvl. hledisko syntaktické a stylové. 10. Zájmena a číslovky - charakteristika slovních druhů a místo vymezené problematiky v učivu 1. stupně ZŠ; vymezení, morfologická a sémantická charakteristika zájmen a číslovek, třídění, deklinační typy skloňovaných zájmen, složené číslovkové výrazy, funkce zájmen a číslovek v textu, zvl. hledisko syntaktické a stylové. a další - pokračování v části Studijní opory

Studijní aktivity a metody výuky
  • Účast na výuce - 42 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku - 80 hodin za semestr
  • Domácí příprava na výuku - 18 hodin za semestr
  • Semestrální práce - 40 hodin za semestr
Výsledky učení
Odborné znalosti
základní terminologie bohemistiky a její užívání v učebních materiálech pro žáky
základní terminologie bohemistiky a její užívání v učebních materiálech pro žáky
obsahu a struktury jazykové výchovy v kurikulu primárního vzdělávání
obsahu a struktury jazykové výchovy v kurikulu primárního vzdělávání
vývoje poznávání jazyka dítětem mladšího školního věku
vývoje poznávání jazyka dítětem mladšího školního věku
metody diagnostikování řeči
metody diagnostikování řeči
pravidla českého pravopisu
pravidla českého pravopisu
Odborné dovednosti
aplikovat pravidla českého pravopisu v jazykových cvičeních
aplikovat pravidla českého pravopisu v jazykových cvičeních
užívat vhodné jazykové prostředky podle kontextu komunikace
užívat vhodné jazykové prostředky podle kontextu komunikace
aplikovat poznatky o jazykových prostředcích
aplikovat poznatky o jazykových prostředcích
provést komplexní jazykovou analýzu českého textu
provést komplexní jazykovou analýzu českého textu
navrhnout didaktický materiál pro výuku českého jazyka na 1. stupni ZŠ
navrhnout didaktický materiál pro výuku českého jazyka na 1. stupni ZŠ
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Analýza textu
Analýza textu
Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
Odborné dovednosti
Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
Analýza prezentace
Analýza prezentace
Praktické procvičování
Praktické procvičování
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Ústní zkouška
Ústní zkouška
Analýza textu
Analýza textu
Analýza výkonů studenta
Analýza výkonů studenta
Didaktický test
Didaktický test
Doporučená literatura
  • Brabcová, R. Pravopis a tvarosloví: v čem často chybujeme.. KAVA-PECH, 2010.
  • Čechová, M. a kol. Komplexní jazykové rozbory. Praha: SPN. 1996.
  • Čechová, M. Čeština - řeč a jazyk.. SPN, 2011.
  • Čechová, M., Hauser, P., Hošnová, E., Styblík, V. Základní mluvnice českého jazyka. Praha: SPN, 2004.
  • Čechová, M., Krčmová, M., Minářová, E. Současná stylistika. Praha: NLN. 2013.
  • Havránek, B., Jedlička, A. Stručná mluvnice česká. Praha: Fortuna. 2010.
  • Hoffmannová, J. a kol. Stylistika mluvené a psané češtiny. Praha: Academia, 2016.
  • Janovec, L. a kol. Jak používat čárku a další interpunkční znaménka. Praha: Klett. 2006.
  • Kolářová, I., Klímová, K., Hauser, P., & Ondrášková, K. Český jazyk pro studující učitelství 1. stupně základní školy.. Grada, 2012.
  • Krčmová, M. Úvod do fonetiky a fonologie pro bohemisty (Vyd. 3).. Ostravská univerzita v Ostravě., 2008.
  • Svobodová, J. Průvodce českou interpunkcí. Odry: Vade Mecum, 2015.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr