Vyučující
|
-
Štěpáník Stanislav, doc. PhDr. Ph.D.
-
Navrátilová Hana, PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
- Jazyková výchova v kurikulu pro primární vzdělávání. Cíle jazykové výchovy na 1. stupni ZŠ. - Obsah a struktura jazykového vyučování na 1. stupni ZŠ. - Foneticko-fonologická rovina jazyka - poznávání systému a klasifikace českých hlásek žákem. - Morfologicko-syntaktická rovina jazyka - užívání a vývoj vnímání gramatické složky mateřského jazyka. - Morfém, jmenné a slovesné kategorie. Slovní druhy a jejich funkce. - Věta a výpověď, modalita výpovědi. Valenční syntax, funkce slovesa v českém jazyce. - Věta jednoduchá a souvětí. Grafické znázornění a interpunkce v souvětí. - Lexikálně-sémantická rovina jazyka - porozumění tvorbě slovní zásoby, rozvoj aktivní slovní zásoby žáka. - Lexikální jednotky a vztahy mezi nimi. - Pragmatika. Užití řeči v praxi dítětem mladšího školního věku. - Odraz rovin jazyka v pedagogických dokumentech a v učebnicích pro 1. stupeň ZŠ. - Výzkumy v oblasti jazykových dovedností žáka mladšího školního věku. - Diagnostika řeči - vývojové hledisko a hledisko jazykových rovin. - Morfologický, syntaktický a lexikální pravopis. Okruhy ke zkoušce: 1. Český národní jazyk a jeho útvary. Vývoj, útvary a poloútvary češtiny, čeština spisovná, hovorová, interdialekty a dialekty, sociolekty; jazykové roviny a jazykovědné disciplíny; jazyková norma a kodifikace, jazyková správnost a jazyková kultura. 2. Zvuková stránka češtiny a její didaktická problematika na 1. stupni ZŠ. Mluvní orgány a jejich činnost, slyšení, zvukové prostředky souvislé řeči - melodie, přízvuk, tempo řeči a síla hlasu, pauza; základní pravidla ortoepie češtiny, systém a dělení českých hlásek z hlediska lingvistického, kultura jazyka a řeči. Péče o zvukovou stránku jazyka na 1. stupni ZŠ. 3. Grafický systém češtiny. Hlavní principy, zásady a pravidla českého pravopisu, jeho vývoj. Jednotlivé skupiny pravopisných jevů, jejich problematika a postavení v systému učiva českého jazyka; práce s příručkami Pravidla českého pravopisu a Internetová jazyková příručka. 4. Slovo a slovní zásoba češtiny. Kritéria třídění slov ve slovní zásobě - hledisko rozsahu užívání národního jazyka, sociálního omezení, dobového výskytu, frekvence, expresivity, původu, struktury pojmenování, příslušnosti k stylovým vrstvám spisovného jazyka. 5. Významové vztahy mezi slovy. Slova monosémantická, slova polysémantická, metafora, metonymie, homonymie, synonymie, antonymie, hyponymie, hyperonymie, paronymie; jazykové slovníky a možnosti práce s nimi ve škole. 6. Obohacování a rozšiřování slovní zásoby, tvoření slov v češtině. Tvoření slov v češtině - slovotvorné procesy, slovotvorné kategorie, slovotvorné typy, složeniny a jejich klasifikace, zkratky a jejich klasifikace, zkratková slova, způsoby obohacování a rozšiřování slovní zásoby, frazeologie a idiomatika; morfematická a slovotvorná analýza v jazykovém vyučování na 1. stupni ZŠ. 7. Slovní druhy - lingvistická a didaktická problematika jejich vymezení a třídění. Vymezení jednotlivých slovních druhů, možné proměny slovnědruhové příslušnosti a větněčlenská platnost slovních druhů. 8. Substantiva - charakteristika slovního druhu a místo vymezené problematiky v učivu 1. stupně ZŠ; vymezení substantiv, jejich významové a mluvnické kategorie, tvarová soustava, skloňovací typy, význam deklinačních vzorů, vymezení pojmu varianta, variantnost tvarových prostředků. 9. Adjektiva - charakteristika slovního druhu a místo vymezené problematiky v učivu 1. stupně ZŠ; vymezení adjektiv, morfologická a sémantická charakteristika adjektiv, třídění, tvarová soustava, funkce v textu, zvl. hledisko syntaktické a stylové. 10. Zájmena a číslovky - charakteristika slovních druhů a místo vymezené problematiky v učivu 1. stupně ZŠ; vymezení, morfologická a sémantická charakteristika zájmen a číslovek, třídění, deklinační typy skloňovaných zájmen, složené číslovkové výrazy, funkce zájmen a číslovek v textu, zvl. hledisko syntaktické a stylové. a další - pokračování v části Studijní opory
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
- Účast na výuce
- 42 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku
- 80 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 18 hodin za semestr
- Semestrální práce
- 40 hodin za semestr
|
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
základní terminologie bohemistiky a její užívání v učebních materiálech pro žáky |
základní terminologie bohemistiky a její užívání v učebních materiálech pro žáky |
obsahu a struktury jazykové výchovy v kurikulu primárního vzdělávání |
obsahu a struktury jazykové výchovy v kurikulu primárního vzdělávání |
vývoje poznávání jazyka dítětem mladšího školního věku |
vývoje poznávání jazyka dítětem mladšího školního věku |
metody diagnostikování řeči |
metody diagnostikování řeči |
pravidla českého pravopisu |
pravidla českého pravopisu |
Odborné dovednosti |
---|
aplikovat pravidla českého pravopisu v jazykových cvičeních |
aplikovat pravidla českého pravopisu v jazykových cvičeních |
užívat vhodné jazykové prostředky podle kontextu komunikace |
užívat vhodné jazykové prostředky podle kontextu komunikace |
aplikovat poznatky o jazykových prostředcích |
aplikovat poznatky o jazykových prostředcích |
provést komplexní jazykovou analýzu českého textu |
provést komplexní jazykovou analýzu českého textu |
navrhnout didaktický materiál pro výuku českého jazyka na 1. stupni ZŠ |
navrhnout didaktický materiál pro výuku českého jazyka na 1. stupni ZŠ |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Analýza textu |
Analýza textu |
Metody práce s textem (učebnicí, knihou) |
Metody práce s textem (učebnicí, knihou) |
Odborné dovednosti |
---|
Aktivizující (simulace, hry, dramatizace) |
Aktivizující (simulace, hry, dramatizace) |
Metody práce s textem (učebnicí, knihou) |
Metody práce s textem (učebnicí, knihou) |
Analýza prezentace |
Analýza prezentace |
Praktické procvičování |
Praktické procvičování |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Ústní zkouška |
Ústní zkouška |
Analýza textu |
Analýza textu |
Analýza výkonů studenta |
Analýza výkonů studenta |
Didaktický test |
Didaktický test |
Doporučená literatura
|
-
Brabcová, R. Pravopis a tvarosloví: v čem často chybujeme.. KAVA-PECH, 2010.
-
Čechová, M. a kol. Komplexní jazykové rozbory. Praha: SPN. 1996.
-
Čechová, M. Čeština - řeč a jazyk.. SPN, 2011.
-
Čechová, M., Hauser, P., Hošnová, E., Styblík, V. Základní mluvnice českého jazyka. Praha: SPN, 2004.
-
Čechová, M., Krčmová, M., Minářová, E. Současná stylistika. Praha: NLN. 2013.
-
Havránek, B., Jedlička, A. Stručná mluvnice česká. Praha: Fortuna. 2010.
-
Hoffmannová, J. a kol. Stylistika mluvené a psané češtiny. Praha: Academia, 2016.
-
Janovec, L. a kol. Jak používat čárku a další interpunkční znaménka. Praha: Klett. 2006.
-
Kolářová, I., Klímová, K., Hauser, P., & Ondrášková, K. Český jazyk pro studující učitelství 1. stupně základní školy.. Grada, 2012.
-
Krčmová, M. Úvod do fonetiky a fonologie pro bohemisty (Vyd. 3).. Ostravská univerzita v Ostravě., 2008.
-
Svobodová, J. Průvodce českou interpunkcí. Odry: Vade Mecum, 2015.
|