|
Vyučující
|
-
Zderčík Antonín, PhDr. Ph.D.
-
Janiš Kamil, Mgr. Ph.D.
|
|
Obsah předmětu
|
Tematické okruhy: - Zakotvení tělesné výchovy v RVP ZV. Zdravotně orientované pojetí školní tělesné výchovy. - Tělocvičné názvosloví. - Motorické schopnosti, jejich testování a principy rozvoje - Motorické dovednosti. - Opěrná a pohybová soustava. - Fyziologie tělesné zátěže. - Základy zdravotní tělesné výchovy. Hodnocení držení těla a vybraných pohybových návyků. - Definování základních pojmů: zdraví, podpora zdraví, zdravotní výchova. - Životní styl. Bio-psycho-socio-kulturní determinace zdraví. - Význam pohybu pro zdraví. - Rizika ohrožující zdraví a jejich prevence. - Teoretická a aplikační analýza trojdimenzionálního pohledu na zdraví (zdraví sociální, psychické, fyzické), výchova ke zdraví jako společenský problém a analýza postavení výchovy ke zdraví v interdisciplinárních souvislostech. - Výchova ke zdraví v systému vzdělávání (RVZ ZV, Standardy, Metodické komentáře), atypické postavení výchovných oblastí kurikula. - Zásady zdravého životního stylu a jeho jednotlivé komponenty. Výživa jako faktor podpory zdraví a jako rizikový faktor. Výživová doporučení a pyramida výživy.
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
- Účast na výuce
- 42 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 10 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 28 hodin za semestr
- Semestrální práce
- 10 hodin za semestr
|
| Předpoklady |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Studenti mají základní znalosti o pohybové soustavě člověka a o konceptu zdraví. |
| Studenti mají základní znalosti o pohybové soustavě člověka a o konceptu zdraví. |
| Výsledky učení |
|---|
| popsat stavbu a funkci pohybové a opěrné soustavy |
| popsat stavbu a funkci pohybové a opěrné soustavy |
| popsat dělení motorických schopností, možnosti jejich testování a rozvíjení u dětí mladšího školního věku, |
| popsat dělení motorických schopností, možnosti jejich testování a rozvíjení u dětí mladšího školního věku, |
| vyjmenovat zdravotní cviky vhodné k předcházení či nápravě svalových dysbalance |
| vyjmenovat zdravotní cviky vhodné k předcházení či nápravě svalových dysbalance |
| definovat základní pojmy z oblasti základů tělesné výchovy a výchovy ke zdraví |
| definovat základní pojmy z oblasti základů tělesné výchovy a výchovy ke zdraví |
| vyjmenovat hlavní charakteristiky tělesné, zdravotní, sexuální, environmentální i protidrogové výchovy v podmínkách základních škol a mimoškolských zařízení |
| vyjmenovat hlavní charakteristiky tělesné, zdravotní, sexuální, environmentální i protidrogové výchovy v podmínkách základních škol a mimoškolských zařízení |
| Odborné dovednosti |
|---|
| terminologicky správně popsat polohu a jednoduché pohyby těla a jeho částí včetně jejich grafického znázornění |
| terminologicky správně popsat polohu a jednoduché pohyby těla a jeho částí včetně jejich grafického znázornění |
| volit vhodné cviky pro eliminaci svalových dysbalancí u dětí mladšího školního věku |
| volit vhodné cviky pro eliminaci svalových dysbalancí u dětí mladšího školního věku |
| vytvářet návyky podporující a ochraňující zdraví |
| vytvářet návyky podporující a ochraňující zdraví |
| analyzovat postavení tělesné, zdravotní, sexuální, environmentální i protidrogové výchovy v podmínkách základních škol a mimoškolských zařízení |
| analyzovat postavení tělesné, zdravotní, sexuální, environmentální i protidrogové výchovy v podmínkách základních škol a mimoškolských zařízení |
| zhodnotit a realizovat možnosti výchovy ke zdraví ve výuce na 1. stupni ZŠ |
| zhodnotit a realizovat možnosti výchovy ke zdraví ve výuce na 1. stupni ZŠ |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Praktické procvičování |
| Praktické procvičování |
| Práce studentů ve dvojicích |
| Práce studentů ve dvojicích |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Práce studentů ve dvojicích |
| Práce studentů ve dvojicích |
| Praktické procvičování |
| Praktické procvičování |
| Hodnotící metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Analýza výkonů studenta |
| Analýza výkonů studenta |
|
Doporučená literatura
|
-
Appelt, K., Horáková, D., & Novotný, L. Názvosloví pro cvičitele.. Praha: Olympia., 1989.
-
Blahutková, M., Klenková, J., & Zichová, D. Psychomotorické hry pro děti s poruchami pozornosti a pro hyperaktivní děti. Brno: Masarykova univerzita. 2005.
-
Blahutková, M., Řehulka, E., & Dvořáková, Š. Pohyb a duševní zdraví. Brno: Paido. 2005.
-
Dobrovolná, L. Vliv psychomotorických aktivit na osobnost dítěte s mentálním postižením na prvním stupňi ZŠ praktické. Diplomová práce. Brno: Masarykova univerzita. 2011.
-
Dobrý, L. Analýza didaktické interakce v tělesné výchově.. Univerzita Karlova v Praze: Karolinum., 1997.
-
Dostálová, I., & Sigmund, M. Pohybový systém: anatomie, diagnostika, cvičení, masáže.. Olomouc: Poznání., 2017.
-
Dvořáková, H., & Engelthalerová, Z. Tělesná výchova na 1. stupni základní školy. Praha: Univerzita Karlova, nakladatelství Karolinum, 2017.
-
Formánková, S. Základní gymnastika: názvosloví nejčastěji používaných postojů, poloh a pohybů (cvičení prostná).. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci., 2011.
-
HOLČÍK, J. Zdravotní gramotnost a její role v péči o zdraví. Brno: MSD, 2009.
-
Hošková, B. Vademecum: zdravotní tělesná výchova (druhy oslabení).. Praha: Karolinum., 2014.
-
Melechovský, M. Vybrané výukové programy ve výuce výchovy ke zdraví.. Doctoral dissertation). Brno: Masarykova univerzita, 2015.
-
Payne, G., & Isaacs, L. D. Human motor development: a lifespan approach.. New York: McGraw-Hill., 2012.
-
Plisková, B., & Snopek, P. Rozvoj klíčových kompetencí studentů ve zdravotnické problematice.. Zlín: Univerzita Tomáše Bati, 2018.
-
Zvonař, M., Duvač, I. Antropomotorika pro magisterský program tělesná výchova a sport. Brno: Masarykova univerzita., 2011.
|