|
Vyučující
|
-
Dorazín Vladimír, Mgr.
-
Plevová Irena, doc. PhDr. Ph.D.
|
|
Obsah předmětu
|
Rozbor studentských prekonceptů ve vztahu k problematice předmětu. Psychologie jako vědecká disciplína. Předmět psychologie. Hlavní psychologické směry. Metody poznávání osobnosti dítěte. Vnímání. Učení. Paměť. Imaginativní procesy. Myšlení a řeč. Pozornost. Motivace. Emoce. Úvod do psychologie osobnosti.
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Analýza prezentace, Analýza textu
- Semestrální práce
- 40 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku
- 32 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 20 hodin za semestr
- Účast na výuce
- 28 hodin za semestr
|
| Předpoklady |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| nespecifikováno |
| nespecifikováno |
| Výsledky učení |
|---|
| hlavní psychologické směry a jejich stěžejní myšlenky |
| hlavní psychologické směry a jejich stěžejní myšlenky |
| metody poznávání osobnosti žáka 1.stupně ZŠ |
| metody poznávání osobnosti žáka 1.stupně ZŠ |
| jednotlivé poznávací procesy |
| jednotlivé poznávací procesy |
| pojetí motivace ve vztahu k pedagogickým situacím |
| pojetí motivace ve vztahu k pedagogickým situacím |
| pojmy temperament, charakter, morálka |
| pojmy temperament, charakter, morálka |
| Odborné dovednosti |
|---|
| vymezit psychologii jako vědeckou disciplínu |
| vymezit psychologii jako vědeckou disciplínu |
| charakterizovat hlavní psychologické směry a jejich přínos pro současnou psychologii |
| charakterizovat hlavní psychologické směry a jejich přínos pro současnou psychologii |
| vyjmenovat a popsat psychodiagnostické metody poznávání osobnosti žáků |
| vyjmenovat a popsat psychodiagnostické metody poznávání osobnosti žáků |
| vymezit jednotlivé poznávací procesy, zhodnotit temperament dítěte a volí adekvátní postupy práce v závislosti na rozpoznaném temperamentu dítěte |
| vymezit jednotlivé poznávací procesy, zhodnotit temperament dítěte a volí adekvátní postupy práce v závislosti na rozpoznaném temperamentu dítěte |
| rozlišit metody určené pedagogům a metody určené výhradně psychologům |
| rozlišit metody určené pedagogům a metody určené výhradně psychologům |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
| Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
| Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
| Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
| Analýza prezentace |
| Analýza prezentace |
| Analýza textu |
| Analýza textu |
| Metody práce s textem (učebnicí, knihou) |
| Metody práce s textem (učebnicí, knihou) |
| Práce studentů ve dvojicích |
| Práce studentů ve dvojicích |
| Přednášení |
| Přednášení |
| Týmová práce |
| Týmová práce |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Demonstrace |
| Demonstrace |
| Pozorování |
| Pozorování |
| Aktivizující (simulace, hry, dramatizace) |
| Aktivizující (simulace, hry, dramatizace) |
| Praktické procvičování |
| Praktické procvičování |
| Řešení situačních problematik - učení se v situacích |
| Řešení situačních problematik - učení se v situacích |
| Hodnotící metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Ústní zkouška |
| Ústní zkouška |
| Analýza seminární práce |
| Analýza prezentace studenta |
| Analýza prezentace studenta |
| Analýza seminární práce |
| Rozhovor |
| Rozhovor |
| Analýza textu |
| Analýza textu |
|
Doporučená literatura
|
-
Atkinson, R. L. et al. Psychologie.
-
Cakirpaloglu, P. Úvod do psychologie osobnosti.
-
Čáp, J., & Mareš, J. Psychologie pro učitele. Praha: Portál, 2013.
-
Goldstein, E. B., & Van Hooff, J.C. Cognitive psychology.. Hampshire: Cengage., 2018.
-
Goleman, D. Emoční inteligence.. Metafora, 2011.
-
Groome, D., Brace, N., Edgar, G., Edgar, H., Eysenck, M. W., Manly, T., Ness, H., Pike, G., Scott, S., & Styles, E. An introduction to cognitive psychology: processes and disorders. London: Routledge., 2014.
-
Hartl, P., & Hartlová, H. Velký psychologický slovník. Praha: Portál, 2010.
-
Jedlička, R., Koťa, J., & Slavík, J. Pedagogická psychologie pro učitele: psychologie ve výchově a vzdělávání.. Praha: Grada., 2018.
-
Kohoutek, R. Základy užité psychologie.. Brno: CERM., 2002.
-
Mertin, V., & Gillernová, I. Psychologie pro učitelky mateřské školy. 2010. ISBN 9788073676278.
-
Nakonečný, M. Obecná psychologie.. Triton., 2015.
-
Nolen-Hoeksema, S., Fredrickson, B., Loftus, G. R., & Wagenaar, W.A. Psychologie Atkinsonové a Hilgarda.. Praha: Portál., 2012.
-
Plháková, A. Dějiny psychologie.
-
Plháková, A. Učebnice obecné psychologie. 2021.
-
Průcha, J. Psychologie učení: teoretické a výzkumné otázky pro edukační praxi. Praha: Grada. 2020.
-
Pugnerová, M. a kol. Psychologie pro studenty pedagogických oborů. Praha: Grada. 2019.
-
Rapčan, M. Etika versus emoce: kazuistiky pro pracovníky ve zdravotnictví, ve školství a v sociální oblasti.. Praha: Grada, 2021.
-
Slaměník, I. Emoce a interpersonální vztahy. Praha: Grada. 2011.
-
Sternberg, R., J. Kognitivní psychologie.. Praha: Portál, 2002.
-
Vágnerová, M. Obecná psychologie: dílčí aspekty lidské psychiky a jejich orgánový základ.. Praha: Karolinum, 2016.
|