|
Vyučující
|
-
Zderčík Antonín, PhDr. Ph.D.
-
Petrů Puhrová Barbora, PhDr. Ph.D.
-
Žáková Iva, Mgr. Ph.D.
-
Janíková Marcela, doc. PhDr. Mgr. Ph.D.
-
Černá Libuše, Mgr. Ph.D.
|
|
Obsah předmětu
|
Tematické okruhy: - Specifika uspořádání vysoké školy a vysokoškolského studia (ve srovnání se studiem na nižších stupních škol). - Akademické tituly a funkce, akademické obřady (imatrikulace, promoce). - Organizační formy a metody výuky, způsoby hodnocení studia na vysoké škole. - Kvalifikační práce - jejich funkce, podoby, styl; akademické psaní a tvůrčí (badatelské) aktivity studujících. - Specifické nároky studia na FHS UTB (v konkrétním studijním programu). - Možnosti podpory studentského života (studentské spolky, iniciativy apod.) a aktivit studentů. - Možnosti poradenství v oblastech studia (např. při ohrožení studijním neúspěchem). - Nároky učitelské profese a orientace v možnostech profesního a kariérového rozvoje. - Výzvy spolupráce učitelů s dalšími profesemi (např. speciální pedagogové, psychologové, pediatři).
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
- Domácí příprava na výuku
- 10 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 26 hodin za semestr
- Účast na výuce
- 24 hodin za semestr
|
| Předpoklady |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Nejsou stanoveny (jedná se o kurz v úvodní fázi studia). |
| Nejsou stanoveny (jedná se o kurz v úvodní fázi studia). |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Nejsou stanoveny (jedná se o kurz v úvodní fázi studia). |
| Nejsou stanoveny (jedná se o kurz v úvodní fázi studia). |
| Výsledky učení |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| specifikovat nároky vysokoškolského studia a možnosti poradenství a podpory |
| specifikovat nároky vysokoškolského studia a možnosti poradenství a podpory |
| oslovovat v akademickém prostředí a orientovat se v rolích a funkcích akademiků |
| oslovovat v akademickém prostředí a orientovat se v rolích a funkcích akademiků |
| osvojit si orientaci v akademickém prostředí |
| osvojit si orientaci v akademickém prostředí |
| osvojit si základní organizační formy a metody výuky na vysoké škole |
| osvojit si základní organizační formy a metody výuky na vysoké škole |
| vyjmenovat možnosti a formy poradenství pro studenty |
| vyjmenovat možnosti a formy poradenství pro studenty |
| Odborné dovednosti |
|---|
| orientačně posoudit své studijní předpoklady a předpoklady pro výkon budoucí profese |
| orientačně posoudit své studijní předpoklady a předpoklady pro výkon budoucí profese |
| orientovat se v systému vysokoškolského studia na fakultě |
| orientovat se v systému vysokoškolského studia na fakultě |
| využívat znalosti z kurzu ve prospěch svého studia |
| využívat znalosti z kurzu ve prospěch svého studia |
| prokázat adaptabilitu a orientační schopnosti |
| prokázat adaptabilitu a orientační schopnosti |
| vyhledat odbornou pomoc při obtížích se studiem |
| vyhledat odbornou pomoc při obtížích se studiem |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Aktivizující (simulace, hry, dramatizace) |
| Aktivizující (simulace, hry, dramatizace) |
| Týmová práce |
| Týmová práce |
| Práce studentů ve dvojicích |
| Práce studentů ve dvojicích |
| Zážitková (sebezkušenostní) |
| Zážitková (sebezkušenostní) |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Aktivizující (simulace, hry, dramatizace) |
| Aktivizující (simulace, hry, dramatizace) |
| Zážitková (sebezkušenostní) |
| Zážitková (sebezkušenostní) |
| Týmová práce |
| Týmová práce |
| Práce studentů ve dvojicích |
| Práce studentů ve dvojicích |
| Hodnotící metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Systematické pozorování studenta |
| Systematické pozorování studenta |
| Kolokvium |
| Kolokvium |
|
Doporučená literatura
|
-
Jirásek, I. Zážitková pedagogika. Praha: Portál, 2019. ISBN 9788026214854.
-
KLIPPERT, H. Nápadník aktivit pro trénink komunikace a komunikačních kompetencí. Brno: Edika, 2013.
-
Kodým, M. Metody rozvoje sociálních dovedností.. Grada, 2016.
-
Rohlíková, L., & Vejvodová, V. Vyučovací metody na vysoké škole: Praktický průvodce výukou v prezenční i distanční formě studia. Praha: Grada. 2012.
-
Svoboda, M. & Gažáková, E. Osobnostně sociální rozvoj studentů ? budoucích učitelů. PdF ZČU v Plzni. 2020.
-
Šimanovský, Z., Šimanovská, B. Hry pro rozvoj zdravé osobnosti. Praha: Portál, 2005.
|