Vyučující
|
-
Jirásek Ivo, prof. PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
- Člověk a pohyb, antropologie a kinantropologie, pohybová kultura - Pohybová aktivita od pravěku po středověk, antické ideály (areté, kalokagathia, paideia) - Národní tělovýchovné systémy a počátky moderního sportu, naturismus - Pierre de Coubertin a novověký olympismus - Miroslav Tyrš a sokolství, tělovýchovné spolky v českých zemích, slety a spartakiády - Tělo, duše, duch a holistický pohyb osobnosti - Svět hry, hrdina, vítězství a prohra - Etika a morálka, etická dilemata ve sportovním prostředí - Doping a fair play - Citius, altius, fortius a kyborgizace sportu - Smysl života, odcizení, smrt a sport - Spiritualita lidského pohybu, duchovní a náboženské aspekty sportu
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
- Účast na výuce
- 52 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 20 hodin za semestr
- Semestrální práce
- 20 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku
- 28 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
nespecifikováno |
nespecifikováno |
Výsledky učení |
---|
vybrané pojmy z filosofie a etiky, jejich vazba na pohyb člověka |
vybrané pojmy z filosofie a etiky, jejich vazba na pohyb člověka |
historické proměny a organizační uspořádání pohybové aktivity |
historické proměny a organizační uspořádání pohybové aktivity |
základní témata porozumění lidskému způsobu bytí (filosofická antropologie) a jeho sportovní specifikace (filosofická kinantropologie) |
základní témata porozumění lidskému způsobu bytí (filosofická antropologie) a jeho sportovní specifikace (filosofická kinantropologie) |
Odborné dovednosti |
---|
chápat vybrané pojmy z filosofie a etiky, jejich vazbu na pohyb člověka |
chápat vybrané pojmy z filosofie a etiky, jejich vazbu na pohyb člověka |
rozumět historickým proměnám a organizačnímu uspořádání pohybové aktivity |
rozumět historickým proměnám a organizačnímu uspořádání pohybové aktivity |
orientovat se v základních tématech porozumění lidskému způsobu bytí (filosofická antropologie) a jeho sportovní specifikaci (filosofická kinantropologie) |
orientovat se v základních tématech porozumění lidskému způsobu bytí (filosofická antropologie) a jeho sportovní specifikaci (filosofická kinantropologie) |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Metody písemných akcí (např. u souborných zkoušek, klauzur) |
Metody písemných akcí (např. u souborných zkoušek, klauzur) |
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
Přednášení |
Přednášení |
Odborné dovednosti |
---|
Individuální práce studentů |
Individuální práce studentů |
Analýza prezentace |
Analýza prezentace |
Metody práce s textem (učebnicí, knihou) |
Metody práce s textem (učebnicí, knihou) |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Písemná zkouška |
Písemná zkouška |
Doporučená literatura
|
-
Hurych, E. et al. Spiritualita pohybových aktivit. Brno. 2013.
-
Jirásek, I. Filosofická kinantropologie: Setkání filosofie, těla a pohybu. Olomouc, 2005.
-
Olivová, V. Lidé a hry: historická geneze sportu. Praha, 1976.
-
Roubal, P. Československé spartakiády. Praha. 2016.
|