Vyučující
|
-
Kroutilová Nováková Radana, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Základní pojmosloví 2. Metody terénní sociální práce (depistáž) 3. Terénní sociální práce v kontextu zákona o sociálních službách 4. Kompetence pracovníků, kteří vykonávají TSP 5. Terénní sociální práce s osobami, které užívají drogy 6. Terénní sociální práce v sociálně vyloučených lokalitách 7. Terénní sociální práce s rodinami 8. Terénní sociální práce s osobami bez přístřeší 9. Terénní sociální práce se ženami a muži, kteří poskytují placené sexuální služby 10. Etika terénní a sociální práce
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
- Příprava na zápočet
- 52 hodin za semestr
- Účast na výuce
- 28 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 70 hodin za semestr
|
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
definuje terénní sociální práci |
definuje terénní sociální práci |
objasní termíny harm reduction a public health |
objasní termíny harm reduction a public health |
charakterizuje služby sociální prevence a objasní jejich význam |
charakterizuje služby sociální prevence a objasní jejich význam |
vysvětlí úlohu terénního programu |
vysvětlí úlohu terénního programu |
stanoví výhody a nevýhody sociální práce v terénu |
stanoví výhody a nevýhody sociální práce v terénu |
vymezí a rozliší kompetence terénních pracovníků a terénních sociálních pracovníků |
vymezí a rozliší kompetence terénních pracovníků a terénních sociálních pracovníků |
Odborné dovednosti |
---|
identifikuje rizikové chování |
identifikuje rizikové chování |
realizuje depistáž |
realizuje depistáž |
navrhuje intervence směřující ke zlepšení nepříznivé sociální situace |
navrhuje intervence směřující ke zlepšení nepříznivé sociální situace |
realizuje pomoc při uplatňování práv, oprávněných zájmů a při obstarávání osobních záležitostí jedince |
realizuje pomoc při uplatňování práv, oprávněných zájmů a při obstarávání osobních záležitostí jedince |
sestavuje individuální plán a individuální plán ochrany dítěte |
sestavuje individuální plán a individuální plán ochrany dítěte |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Metody práce s textem (učebnicí, knihou) |
Řešení situačních problematik - učení se v situacích |
Řešení situačních problematik - učení se v situacích |
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
Metody práce s textem (učebnicí, knihou) |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Praktické procvičování |
Praktické procvičování |
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
Hodnotící metody |
---|
Písemná zkouška |
Analýza výkonů studenta |
Analýza výkonů studenta |
Písemná zkouška |
Doporučená literatura
|
-
Bednářová Z., Pelech L. Sociální práce na ulici. Brno: Doplněk., 2000.
-
JANOUŠKOVÁ, K., NEDĚLNÍKOVÁ D. Profesní dovednosti terénních sociálních pracovníků: Sborník studijních textů. Ostrava, 2008.
-
MAROON, I., MATOUŠEK, O., PAZLAROVÁ, H. . Vzdělávání studentů sociální práce v terénu: model pro supervizi. Praha: Karolinum, 2007.
-
Nedělníková, D et al. Metodická příručka pro výkon terénní sociální práce. MPSV,OU, 2008.
-
Rhodes, Tim. Terénní práce s uživateli drog : zásady a praxe. Vyd. 1. Boskovice : Albert, 1999. ISBN 8085834715.
|