|
Vyučující
|
-
Matušů Renáta, Mgr. lic. Ph.D.
|
|
Obsah předmětu
|
- Zdroje sociální psychologie. - Proces socializace a regulace lidského chování. - Identita a instituce - dva póly konstitující lidské sociální chování. - Budování identity jako celoživotní proces. - Dynamika lidského sociálního chování. - Virtuální světy a jejich vliv na identitu. - Virtuální světy a jejich vliv na sociální chování. - Sociální sítě. - Interakce člověk x algoritmus. - Vstup umělé inteligence do mezilidských vztahů. - Jedinec a skupina. - Afiliace a atraktivita, udržování a rozvoj vztahů. - Psychologie moci, násilí a agrese. - Člověk ve světě práce. - Člověk ve světě umění.
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace), Analýza textu, Práce studentů ve dvojicích
- Příprava na zkoušku
- 30 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 25 hodin za semestr
- Účast na výuce
- 42 hodin za semestr
- Semestrální práce
- 23 hodin za semestr
|
| Výsledky učení |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| pojmů instituce a identita |
| pojmů instituce a identita |
| různých teoretických pojetí identity |
| různých teoretických pojetí identity |
| duální povahy identity |
| duální povahy identity |
| instituce zaměstnání jako významného prostředí, jež ovlivňuje život člověka v dospělosti |
| instituce zaměstnání jako významného prostředí, jež ovlivňuje život člověka v dospělosti |
| dopadů virtuálního prostředí na proměny instituce zaměstnání |
| dopadů virtuálního prostředí na proměny instituce zaměstnání |
| sociální a kooperativní povahy instituce zaměstnání |
| sociální a kooperativní povahy instituce zaměstnání |
| Odborné dovednosti |
|---|
| analyzovat texty a audiovizuální materiály s tématikou aplikované sociální psychologie |
| analyzovat texty a audiovizuální materiály s tématikou aplikované sociální psychologie |
| citlivě vnímat identitu člověka, s kterým jako pomáhající profesionál pracuje |
| citlivě vnímat identitu člověka, s kterým jako pomáhající profesionál pracuje |
| vysvětlit souvislosti mezi sociálním prostředím, z kterého člověka pochází, a jeho psychickými vlastnostmi |
| vysvětlit souvislosti mezi sociálním prostředím, z kterého člověka pochází, a jeho psychickými vlastnostmi |
| spolupracovat teamově při řešení společného úkolu |
| spolupracovat teamově při řešení společného úkolu |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Aktivizující (simulace, hry, dramatizace) |
| Aktivizující (simulace, hry, dramatizace) |
| Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
| Analýza textu |
| Analýza textu |
| Práce studentů ve dvojicích |
| Práce studentů ve dvojicích |
| Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
| Metody práce s textem (učebnicí, knihou) |
| Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
| Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
| Metody práce s textem (učebnicí, knihou) |
| Hodnotící metody |
|---|
| Analýza seminární práce |
| Analýza seminární práce |
| Analýza prezentace studenta |
| Analýza prezentace studenta |
| Kolokvium |
| Kolokvium |
|
Doporučená literatura
|
-
Marie Jahoda, Paul Lazarsfeld, Hans Zeisel. Marienthal: sociografie komunity nezaměstnaných.
-
MYERS, D. Exploring Social Psychology. .
-
Peter L. Berger. Pozvání do sociologie: humanistická perspektiva.
-
Peter L. Berger, Thomas Luckmann. Sociální konstrukce reality : pojednání o sociologii vědění.
-
Timothy Snyder. Nemocná Amerika.
|