Vyučující
|
|
Obsah předmětu
|
- Úvod - individuální x interakční pohled na dění ve škole. - Limity dotazníkového šetření v prostředí školy. Od dotazníku k významu. Využití psychosémantických metod. - Q-metodologie jako možnost porozumět preferencím zkoumaných osob. - Etnografie v prostředí školy. Pražská skupina školní etnografie. A co subjektivita výzkumníka? - Projektivní principy a jejich využití v diagnostice i ve výzkumu. - Analýza dostupných dokumentů včetně virtuálního prostředí školy. - Principy a přínosy dynamické diagnostiky. - Podpůrná opatření jako prvek přispívající k tvorbě proinkluzivního prostředí ve škole.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
- Účast na výuce
- 28 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 52 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 70 hodin za semestr
- Účast na výuce
- 10 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 70 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 70 hodin za semestr
|
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
různých přístupů ke sběru dat v prostředí školy |
různých přístupů ke sběru dat v prostředí školy |
důležitých teorií vědeckého poznání a současných vědeckých paradigmat |
důležitých teorií vědeckého poznání a současných vědeckých paradigmat |
různých principů analýzy získaných dat |
různých principů analýzy získaných dat |
principů dynamické diagnostiky a limitů jejího využití |
principů dynamické diagnostiky a limitů jejího využití |
možností a limitů sebe sama jako výzkumníka |
možností a limitů sebe sama jako výzkumníka |
Odborné dovednosti |
---|
zformuluje výzkumný cíl a výzkumnou otázku |
zformuluje výzkumný cíl a výzkumnou otázku |
zformuluje diagnostickou otázku a určuje cíl diagnostického vyšetření |
zformuluje diagnostickou otázku a určuje cíl diagnostického vyšetření |
vybírá vhodné metodologické postupy sběru dat a jejich analýzy s ohledem na různé cíle |
vybírá vhodné metodologické postupy sběru dat a jejich analýzy s ohledem na různé cíle |
navrhuje adekvátní design výzkumu či adekvátní diagnostický postup |
navrhuje adekvátní design výzkumu či adekvátní diagnostický postup |
rozpozná limity a omezení zvolených metod |
rozpozná limity a omezení zvolených metod |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
Odborné dovednosti |
---|
Individuální práce studentů |
Individuální práce studentů |
Praktické procvičování |
Praktické procvičování |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Analýza prezentace studenta |
Analýza prezentace studenta |
Doporučená literatura
|
-
Beach, D., Bagley, C., & Marques da Silva, S. The Wiley Handbook of Ethnography of Education. Oxford: Wiley-Blackwell, 2018.
-
Bittnerová, Dana; Doubek, David; Levínská, Markéta. Funkce kulturních modelů ve vzdělávání. Praha. 2011.
-
FEURSTEIN, Reuven. Vytváření a zvyšování kognitivní modifikovatelnosti: Feuersteinův program instrumentálního obohacení..
-
Markee, N. The handbook of classroom discourse and interaction. Chichester: John Wiley & Sons, 2015.
-
Mills, D., & Morton, M. Ethnography in Education. London: SAGE Publications, 2013.
-
Šíp, R. Denglerová, D. et al. Na cestě k inkluzivní škole. Interakce a norma. Brno MUNI Press. 2022.
|