Předmět: Výzkumné a diagnostické metody ve školním prostředí

« Zpět
Název předmětu Výzkumné a diagnostické metody ve školním prostředí
Kód předmětu UPV/SP8VY
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 5
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
Obsah předmětu
- Úvod - individuální x interakční pohled na dění ve škole. - Limity dotazníkového šetření v prostředí školy. Od dotazníku k významu. Využití psychosémantických metod. - Q-metodologie jako možnost porozumět preferencím zkoumaných osob. - Etnografie v prostředí školy. Pražská skupina školní etnografie. A co subjektivita výzkumníka? - Projektivní principy a jejich využití v diagnostice i ve výzkumu. - Analýza dostupných dokumentů včetně virtuálního prostředí školy. - Principy a přínosy dynamické diagnostiky. - Podpůrná opatření jako prvek přispívající k tvorbě proinkluzivního prostředí ve škole.

Studijní aktivity a metody výuky
  • Účast na výuce - 28 hodin za semestr
  • Příprava na zápočet - 52 hodin za semestr
  • Domácí příprava na výuku - 70 hodin za semestr
  • Účast na výuce - 10 hodin za semestr
  • Příprava na zápočet - 70 hodin za semestr
  • Domácí příprava na výuku - 70 hodin za semestr
Výsledky učení
Odborné znalosti
různých přístupů ke sběru dat v prostředí školy
různých přístupů ke sběru dat v prostředí školy
důležitých teorií vědeckého poznání a současných vědeckých paradigmat
důležitých teorií vědeckého poznání a současných vědeckých paradigmat
různých principů analýzy získaných dat
různých principů analýzy získaných dat
principů dynamické diagnostiky a limitů jejího využití
principů dynamické diagnostiky a limitů jejího využití
možností a limitů sebe sama jako výzkumníka
možností a limitů sebe sama jako výzkumníka
Odborné dovednosti
zformuluje výzkumný cíl a výzkumnou otázku
zformuluje výzkumný cíl a výzkumnou otázku
zformuluje diagnostickou otázku a určuje cíl diagnostického vyšetření
zformuluje diagnostickou otázku a určuje cíl diagnostického vyšetření
vybírá vhodné metodologické postupy sběru dat a jejich analýzy s ohledem na různé cíle
vybírá vhodné metodologické postupy sběru dat a jejich analýzy s ohledem na různé cíle
navrhuje adekvátní design výzkumu či adekvátní diagnostický postup
navrhuje adekvátní design výzkumu či adekvátní diagnostický postup
rozpozná limity a omezení zvolených metod
rozpozná limity a omezení zvolených metod
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Odborné dovednosti
Individuální práce studentů
Individuální práce studentů
Praktické procvičování
Praktické procvičování
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Analýza prezentace studenta
Analýza prezentace studenta
Doporučená literatura
  • Beach, D., Bagley, C., & Marques da Silva, S. The Wiley Handbook of Ethnography of Education. Oxford: Wiley-Blackwell, 2018.
  • Bittnerová, Dana; Doubek, David; Levínská, Markéta. Funkce kulturních modelů ve vzdělávání. Praha. 2011.
  • FEURSTEIN, Reuven. Vytváření a zvyšování kognitivní modifikovatelnosti: Feuersteinův program instrumentálního obohacení..
  • Markee, N. The handbook of classroom discourse and interaction. Chichester: John Wiley & Sons, 2015.
  • Mills, D., & Morton, M. Ethnography in Education. London: SAGE Publications, 2013.
  • Šíp, R. Denglerová, D. et al. Na cestě k inkluzivní škole. Interakce a norma. Brno MUNI Press. 2022.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr