Vyučující
|
|
Obsah předmětu
|
- Různá pojetí kariéry. Definice kariéry. Kritéria kariéry. Vnitřní a vnější kariéra. - Kariérové cykly. Hlavní změny zasahující do vývoje kariéry. - Koncepce poskytování kariérového poradenství v ČR a v zahraničí. Služby kariérového poradenství. - Potřeby v kariérovém poradenství a metody jejich mapování. - Diagnostické metody. Orientace. Motivace. Změna pohledu. - Analýza a práce s potenciálem. - Plánování. Akční plán. Vyjasnění očekávání. Kontrakt. - Kariérové informace a práce s nimi. Zvládání frustrace. - Metody zaměřené na obsah (Parsons, Holland, Brown). - Metody využívající proces (Super). - Metody vycházející z konstruktivistického vymezení kariéry (Amundson, Peavy, Savickas). - Profesní orientace. Srovnání osobního potenciálu a požadavků, vývoje pracovního trhu. - Kariéra v zaměstnání. Člověk hledá firmu. Firma hledá člověka. - Specifické skupiny a aktuální problémy ovlivňující přístup v kariérovém poradenství (gender problematika, migrace, udržitelnost, aj.). - Evaluační metody v kariérovém poradenství.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
- Účast na výuce
- 28 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 52 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 70 hodin za semestr
- Účast na výuce
- 10 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 70 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 70 hodin za semestr
|
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
terminologie kariérového poradenství, rozlišuje jednotlivé pojmy |
terminologie kariérového poradenství, rozlišuje jednotlivé pojmy |
přehledu teorií a koncepcí kariérového poradenství, dokáže identifikovat shody a rozdíly mezi nimi a též je srovnat pro potřeby využití v poradenském procesu |
přehledu teorií a koncepcí kariérového poradenství, dokáže identifikovat shody a rozdíly mezi nimi a též je srovnat pro potřeby využití v poradenském procesu |
práce s informacemi, zejména ve vztahu k vývoji trhu práce |
práce s informacemi, zejména ve vztahu k vývoji trhu práce |
specifika přístupů k různým cílovým skupinám, v různém poradenském prostředí |
specifika přístupů k různým cílovým skupinám, v různém poradenském prostředí |
Odborné dovednosti |
---|
diagnostikuje kariérové potřeby, osobní potenciál, překážky kariérového rozvoje |
diagnostikuje kariérové potřeby, osobní potenciál, překážky kariérového rozvoje |
aplikuje vhodné metody a techniky kariérového poradenství, i na specifické cílové skupiny |
aplikuje vhodné metody a techniky kariérového poradenství, i na specifické cílové skupiny |
evaluuje procesy a projekty kariérového poradenství |
evaluuje procesy a projekty kariérového poradenství |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
Odborné dovednosti |
---|
Analýza prezentace |
Analýza prezentace |
Práce studentů ve dvojicích |
Práce studentů ve dvojicích |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Analýza výkonů studenta |
Analýza výkonů studenta |
Doporučená literatura
|
-
Brown, S., & Lent, R. Career devolopment and counseling: putting theory and research to work. Hoboken: John Wiley Sons, Inc., 2013.
-
Kidd, J. M. Understanding career counselling: theory, research and practice. London: SAGE Publications, 2006.
-
Košťálová, H., & Cudlínová, M. Praktický průvodce kariérového poradce pro 21. století. Praha: Evropská kontaktní skupina, 2015.
-
Navarová, S., & Lancová, M. Diagnostika v kariérovém poradenství. Praha: Raabe, 2019.
-
Pýchová, S., et al. Kariérové poradenství na každý pád. Praha: Wolter Kluwer, 2020.
-
Vendel, Š. Kariérní poradenství. Praha: Grada, 2008.
|