Předmět: Metodologie kvantitativního výzkumu

« Zpět
Název předmětu Metodologie kvantitativního výzkumu
Kód předmětu UPV/SP7ME
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 6
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Hrbáčková Karla, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
- Zaměření současného sociálního (zejména pedagogického) výzkumu. - Pojetí kvantitativního výzkumu, design výzkumu a spojení s teoretickými východisky. - Témata a cíle v kvantitativním výzkumu. - Výzkumný problém a výzkumné otázky. - Výzkumný soubor. - Sběr a získávání dat. - Analýza a interpretace dat. - Softwarové nástroje pro kvantitativní výzkum. - Prezentace výsledků výzkumu, interpretace dat. - Kritéria posuzování kvality výzkumu.

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Praktické procvičování, Týmová práce
  • Účast na výuce - 42 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku - 70 hodin za semestr
  • Domácí příprava na výuku - 68 hodin za semestr
  • Účast na výuce - 15 hodin za semestr
  • Domácí příprava na výuku - 90 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku - 75 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
Zvládnutí základů metodologie pedagogického výzkumu, tzn. znalostí a dovedností projektování výzkumu (zejména metod kvalitativního a kvantitativního výzkumu).
Zvládnutí základů metodologie pedagogického výzkumu, tzn. znalostí a dovedností projektování výzkumu (zejména metod kvalitativního a kvantitativního výzkumu).
Výsledky učení
rozdílů mezi kvalitativním a kvantitativním výzkumem
rozdílů mezi kvalitativním a kvantitativním výzkumem
vztahu kvantitativního výzkumu a teoretických východisek
vztahu kvantitativního výzkumu a teoretických východisek
postupů při přípravě a realizaci kvantitativního výzkumu
postupů při přípravě a realizaci kvantitativního výzkumu
metod sběru a analýzy dat v kvantitativním výzkumu
metod sběru a analýzy dat v kvantitativním výzkumu
kritérií kvality výzkumu
kritérií kvality výzkumu
Odborné dovednosti
navrhuje téma vhodné pro kvantitativní výzkum
navrhuje téma vhodné pro kvantitativní výzkum
rozpracuje téma do výzkumného problému a otázek
rozpracuje téma do výzkumného problému a otázek
formuluje hypotézy
formuluje hypotézy
zvolí vhodné metody sběru a analýzy dat v kvantitativním výzkumu
zvolí vhodné metody sběru a analýzy dat v kvantitativním výzkumu
zpracuje a interpretuje výsledky kvantitativního výzkumu
zpracuje a interpretuje výsledky kvantitativního výzkumu
posuzuje projekt kvantitativního výzkumu
posuzuje projekt kvantitativního výzkumu
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Praktické procvičování
Týmová práce
Týmová práce
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Praktické procvičování
Odborné dovednosti
Praktické procvičování
Praktické procvičování
Týmová práce
Týmová práce
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Písemná zkouška
Písemná zkouška
Analýza výkonů studenta
Analýza výkonů studenta
Doporučená literatura
  • BURNS, R. B. Introduction to Research Methods. .
  • GAY, L. R., MILLS, G. E., AIRASIAN, P. Educational Research: Competencies for Analysis and Applications. .
  • Gibilisco, S. Statistika bez předchozích znalostí.. Brno: Computer Press., 2009.
  • Gulová, L., & Šíp, R. Výzkumné metody v pedagogické praxi.. Praha: Grada., 2013.
  • CHRÁSKA, M. Metody pedagogického výzkumu: Základy kvantitativního výzkumu. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1369-4.
  • Mareš, P., Rabušic, L., & Soukup, P. Analýza sociálněvědních dat (nejen) v SPSS.. Brno: Masarykova univerzita., 2015.
  • MUIJS, D. Doing Quantitative Research in Education with SPSS. London: Sage Publications Inc., 2008. ISBN 978-0-7619-4382-2.
  • Novotná, H., et al. Metody výzkumu ve společenských vědách.. Praha: Fakulta humanitních studií., 2020.
  • PUNCH, K. F. Základy kvantitativního šetření. Praha, 2008. ISBN 978-80-7367-381-9.
  • Reichl, J. Kapitoly metodologie sociálních výzkumů.. Praha: Grada., 2009.
  • ŠVEC, V., HRBÁČKOVÁ, K. Průvodce metodologií pedagogického výzkumu.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr