Předmět: Pedagogicko - psychologická diagnostika

« Zpět
Název předmětu Pedagogicko - psychologická diagnostika
Kód předmětu UPV/SP6DG
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 4
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Denglerová Denisa, PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
- Přístupy k psychickým problémům a duševním nemocem v historii lidstva. Dějiny pedagogické a psychologické diagnostiky. - Základní principy pedagogicko-psychologické diagnostiky. Současné legislativní ukotvení v ČR. - Etické otázky, vztahující se k procesu pedagogicko-psychologické diagnostiky a k výzkumným činnostem. - Psychometrické vlastnosti testových metod. - Základní informace o pedagogické a psychologické diagnostice dětí raného věku. - Pedagogické a psychologické přístupy při práci s dětmi předškolního věku. Oblasti školní zralosti. - Pedagogicko-psychologická diagnostika školních schopností a dovedností žáků ZŠ a SŠ. - Kognitivní styly, motivace žáků. Klima školy, klima třídy. - Možnosti pedagogicko-psychologické diagnostiky dospělých.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Týmová práce, Sebereflexe, Individuální práce studentů, Práce studentů ve dvojicích
  • Semestrální práce - 30 hodin za semestr
  • Příprava na zápočet - 45 hodin za semestr
  • Účast na výuce - 20 hodin za semestr
  • Domácí příprava na výuku - 25 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
Středoškolská znalost v oblasti pedagogiky a psychologie.
Středoškolská znalost v oblasti pedagogiky a psychologie.
Výsledky učení
různých druhů klinických metod
různých druhů klinických metod
různých druhů testových metod a způsobů jejich klasifikace
různých druhů testových metod a způsobů jejich klasifikace
psychometrických vlastností psychodiagnostických metod
psychometrických vlastností psychodiagnostických metod
zařízení, ve kterých se pedagogicko-psychologická diagnostika obvykle realizuje
zařízení, ve kterých se pedagogicko-psychologická diagnostika obvykle realizuje
základních psychologických přístupů, z nichž diagnostika vychází (klasický x dynamický přístup)
základních psychologických přístupů, z nichž diagnostika vychází (klasický x dynamický přístup)
Odborné dovednosti
rozpozná u klienta potřebu diagnostického vyšetření
rozpozná u klienta potřebu diagnostického vyšetření
interpretuje odbornou zprávu z pedagogicko-psychologického vyšetření
interpretuje odbornou zprávu z pedagogicko-psychologického vyšetření
navrhne možná zařízení a instituce v okolí klientova bydliště
navrhne možná zařízení a instituce v okolí klientova bydliště
zformuluje cíl pedagogicko-psychologického vyšetření
zformuluje cíl pedagogicko-psychologického vyšetření
objasní výsledky pedagogicko-psychologické diagnostiky jednotlivce v kontextu srovnání s celou populací
objasní výsledky pedagogicko-psychologické diagnostiky jednotlivce v kontextu srovnání s celou populací
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Individuální práce studentů
Individuální práce studentů
Sebereflexe
Sebereflexe
Týmová práce
Týmová práce
Práce studentů ve dvojicích
Práce studentů ve dvojicích
Přednášení
Přednášení
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Hodnotící metody
Písemná zkouška
Analýza seminární práce
Analýza seminární práce
Známkou
Známkou
Písemná zkouška
Doporučená literatura
  • Dana Krejčířová; Mojmír Svoboda; Marie Vágnerová. Psychodiagnostika dětí a dospívajících. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0899-0.
  • Donald P. Ogden. Psychodiagnostics and Personality Assessment. Western Psychological Services, 2001.
  • Dušek Karel, Večeřová-Procházková Alena. Diagnostika a terapie duševních poruch. Praha: Psyché, 2015. ISBN 978-80-247-4826-9.
  • Havigerová Jana Marie. Vyhledávání nadaných dětí v předškolním věku. Praha - Pedagogika, 2014. ISBN 978-80-247-5150-4.
  • HRABAL, Vladimír. Diagnostika: pedagogickopsychologická diagnostika žáka s úvodem do diagnostické aplikace statistiky. Praha : Karolinum, 2002. ISBN 80-246-0319-5.
  • Jarmila Klégrová; Marie Vágnerová. Poradenská psychologická diagnostika dětí a mládeže. Praha: Karolinum, 2008. ISBN 9788024615387.
  • Jonathan M. Campbell, Randy W. Kamphaus. Psychodiagnostic Assessment of Children: Dimensional and Categorical Approaches. New Jersey: John Wiley, 2006. ISBN 978-0471212195.
  • MUSIL, V. Jiří a Michaela SMĚŠNÁ. L-J sociometrická technika. Olomouc: Psychologická a výchovná poradna, 2006. ISBN 80-903449-1-7.
  • Seidlová Málková Gabriela, Smolík Filip. Diagnostika jazykového vývoje. Praha: Psyché, 2015. ISBN 978-80-247-4239-7.
  • Svoboda, Mojmír. Psychologická diagnostika dospělých. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0227-1.
  • Šnýdrová Ivana. Psychodiagnostika. Praha: Psyché. ISBN 978-80-247-2165-.
  • Urbánek, Tomáš; Denglerová, Denisa. Psychometrika. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0143-4.
  • Václav Mertin; Lenka Krejčová. Metody a postupy poznávání žáka -- Pedagogická diagnostika. Wolters Kluwer, 2016. ISBN 978-80-7552-014-2.
  • ZELINKOVÁ, Olga. Pedagogická diagnostika a individuální vzdělávací program. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-262-0044-4.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr