Vyučující
|
-
Hrnčiříková Zuzana, PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
- Tématika volného času, základní terminologie. - Volný čas v historickém kontextu. - Současná pojetí problematiky volného času. - Faktory ovlivňující trávení volného času, hra a motivace. - Pedagogika volného času, výchova ve volném čase, její funkce, možnosti, úskalí. - Zařízení pro volný čas, činnosti ve volném čase. - Zážitková pedagogika. - Galerijní a muzejní edukace. - Pedagog volného času, legislativa.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Pozorování, Aktivizující (simulace, hry, dramatizace), Zážitková (sebezkušenostní), Řešení situačních problematik - učení se v situacích, Exkurze
- Příprava na zkoušku
- 40 hodin za semestr
- Semestrální práce
- 40 hodin za semestr
- Exkurze
- 5 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 35 hodin za semestr
- Účast na výuce
- 30 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
Nespecifikováno. |
Nespecifikováno. |
Výsledky učení |
---|
definuje základní pojmy v oblasti pedagogiky volného času |
definuje základní pojmy v oblasti pedagogiky volného času |
popíše historický vývoj volného času a pedagogiky volného času |
popíše historický vývoj volného času a pedagogiky volného času |
charakterizuje jednotlivá pojetí volného času a související faktory |
charakterizuje jednotlivá pojetí volného času a související faktory |
jmenuje zařízení pro volný čas, objasní jejich zaměření a specifikuje jejich význam |
jmenuje zařízení pro volný čas, objasní jejich zaměření a specifikuje jejich význam |
popíše činnosti ve volném čase a metody užívané ve volném čase |
popíše činnosti ve volném čase a metody užívané ve volném čase |
vysvětlí postup a charakterizuje jednotlivé kroky tvorby výchovně vzdělávacího programu zájmových činností |
vysvětlí postup a charakterizuje jednotlivé kroky tvorby výchovně vzdělávacího programu zájmových činností |
charakterizuje oblast pedagogického působení ve volném čase v kontextu platné legislativy |
charakterizuje oblast pedagogického působení ve volném čase v kontextu platné legislativy |
Odborné dovednosti |
---|
analyzuje a vzájemně porovná jednotlivá pojetí volného času a vztahu výchovy a volného času |
analyzuje a vzájemně porovná jednotlivá pojetí volného času a vztahu výchovy a volného času |
analyzuje funkce volného času dílčích volnočasových činností |
analyzuje funkce volného času dílčích volnočasových činností |
kriticky zhodnotí plán činnosti zařízení pro volný čas |
kriticky zhodnotí plán činnosti zařízení pro volný čas |
navrhuje vhodné činnosti a metody v souvislosti s vybraným typem zařízení volného času |
navrhuje vhodné činnosti a metody v souvislosti s vybraným typem zařízení volného času |
aplikuje osvojené znalosti v procesu plánování, realizace a evaluace vlastního výchovně vzdělávacího programu zájmových činností |
aplikuje osvojené znalosti v procesu plánování, realizace a evaluace vlastního výchovně vzdělávacího programu zájmových činností |
vysvětluje aktuální otázky uplatnitelnosti pedagoga volného času v praxi |
vysvětluje aktuální otázky uplatnitelnosti pedagoga volného času v praxi |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Metody práce s textem (učebnicí, knihou) |
Pozorování |
Pozorování |
Aktivizující (simulace, hry, dramatizace) |
Aktivizující (simulace, hry, dramatizace) |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Metody práce s textem (učebnicí, knihou) |
Přednášení |
Přednášení |
Zážitková (sebezkušenostní) |
Zážitková (sebezkušenostní) |
Exkurze |
Exkurze |
Řešení situačních problematik - učení se v situacích |
Řešení situačních problematik - učení se v situacích |
Hodnotící metody |
---|
Analýza seminární práce |
Analýza seminární práce |
Analýza prezentace studenta |
Analýza prezentace studenta |
Doporučená literatura
|
-
HÁJEK, B., HOFBAUER, B., PÁVKOVÁ, J. Pedagogické ovlivňování volného času. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-473-1.
-
Hanuš, Radek. Zážitkově pedagogické učení. Vyd. 1. Praha : Grada, 2009. ISBN 978-80-247-2816-2.
-
Hofbauer, B. Děti, mládež a volný čas. Praha: Portál, 2004. ISBN 80-7178-927-5.
-
Pávková, J. a kol. Pedagogika volného času. Praha: Portál, 2002.
|