Předmět: Pedagogika volného času

« Zpět
Název předmětu Pedagogika volného času
Kód předmětu UPV/SP5PV
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 5
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Hrnčiříková Zuzana, PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
- Tématika volného času, základní terminologie. - Volný čas v historickém kontextu. - Současná pojetí problematiky volného času. - Faktory ovlivňující trávení volného času, hra a motivace. - Pedagogika volného času, výchova ve volném čase, její funkce, možnosti, úskalí. - Zařízení pro volný čas, činnosti ve volném čase. - Zážitková pedagogika. - Galerijní a muzejní edukace. - Pedagog volného času, legislativa.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Pozorování, Aktivizující (simulace, hry, dramatizace), Zážitková (sebezkušenostní), Řešení situačních problematik - učení se v situacích, Exkurze
  • Příprava na zkoušku - 40 hodin za semestr
  • Semestrální práce - 40 hodin za semestr
  • Exkurze - 5 hodin za semestr
  • Domácí příprava na výuku - 35 hodin za semestr
  • Účast na výuce - 30 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
Nespecifikováno.
Nespecifikováno.
Výsledky učení
definuje základní pojmy v oblasti pedagogiky volného času
definuje základní pojmy v oblasti pedagogiky volného času
popíše historický vývoj volného času a pedagogiky volného času
popíše historický vývoj volného času a pedagogiky volného času
charakterizuje jednotlivá pojetí volného času a související faktory
charakterizuje jednotlivá pojetí volného času a související faktory
jmenuje zařízení pro volný čas, objasní jejich zaměření a specifikuje jejich význam
jmenuje zařízení pro volný čas, objasní jejich zaměření a specifikuje jejich význam
popíše činnosti ve volném čase a metody užívané ve volném čase
popíše činnosti ve volném čase a metody užívané ve volném čase
vysvětlí postup a charakterizuje jednotlivé kroky tvorby výchovně vzdělávacího programu zájmových činností
vysvětlí postup a charakterizuje jednotlivé kroky tvorby výchovně vzdělávacího programu zájmových činností
charakterizuje oblast pedagogického působení ve volném čase v kontextu platné legislativy
charakterizuje oblast pedagogického působení ve volném čase v kontextu platné legislativy
Odborné dovednosti
analyzuje a vzájemně porovná jednotlivá pojetí volného času a vztahu výchovy a volného času
analyzuje a vzájemně porovná jednotlivá pojetí volného času a vztahu výchovy a volného času
analyzuje funkce volného času dílčích volnočasových činností
analyzuje funkce volného času dílčích volnočasových činností
kriticky zhodnotí plán činnosti zařízení pro volný čas
kriticky zhodnotí plán činnosti zařízení pro volný čas
navrhuje vhodné činnosti a metody v souvislosti s vybraným typem zařízení volného času
navrhuje vhodné činnosti a metody v souvislosti s vybraným typem zařízení volného času
aplikuje osvojené znalosti v procesu plánování, realizace a evaluace vlastního výchovně vzdělávacího programu zájmových činností
aplikuje osvojené znalosti v procesu plánování, realizace a evaluace vlastního výchovně vzdělávacího programu zájmových činností
vysvětluje aktuální otázky uplatnitelnosti pedagoga volného času v praxi
vysvětluje aktuální otázky uplatnitelnosti pedagoga volného času v praxi
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
Pozorování
Pozorování
Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
Přednášení
Přednášení
Zážitková (sebezkušenostní)
Zážitková (sebezkušenostní)
Exkurze
Exkurze
Řešení situačních problematik - učení se v situacích
Řešení situačních problematik - učení se v situacích
Hodnotící metody
Analýza seminární práce
Analýza seminární práce
Analýza prezentace studenta
Analýza prezentace studenta
Doporučená literatura
  • HÁJEK, B., HOFBAUER, B., PÁVKOVÁ, J. Pedagogické ovlivňování volného času. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-473-1.
  • Hanuš, Radek. Zážitkově pedagogické učení. Vyd. 1. Praha : Grada, 2009. ISBN 978-80-247-2816-2.
  • Hofbauer, B. Děti, mládež a volný čas. Praha: Portál, 2004. ISBN 80-7178-927-5.
  • Pávková, J. a kol. Pedagogika volného času. Praha: Portál, 2002.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr