Předmět: Sociální pedagogika v praxi

« Zpět
Název předmětu Sociální pedagogika v praxi
Kód předmětu UPV/SP4SG
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 4
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Junaštíková Julie, Mgr.
Obsah předmětu
- student se seznámí formou praktické zkušenosti s těmito typy zařízení: - státní organizace /školská zařízení pro ústavní a ochranné výchovy, zařízení preventivně výchovné péči, věznice/ - nestátní neziskové organizace /terapeutické komunity, spěciálně terapeutické dílny, poradny/ - církevní organizace - výstavy /interaktivní expozice/ - v rámci seminářů specifické práce s klientem: - práce s klientem podle I. Úlehly, arteterapie, socioterapie, práce s klientem podle logoterapie

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Pozorování, Demonstrace, Aktivizující (simulace, hry, dramatizace), Zážitková (sebezkušenostní), Řešení situačních problematik - učení se v situacích, Exkurze
  • Exkurze - 20 hodin za semestr
  • Domácí příprava na výuku - 20 hodin za semestr
  • Příprava na zápočet - 30 hodin za semestr
  • Účast na výuce - 22 hodin za semestr
  • Semestrální práce - 28 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
Absolvování předmětu Sociální pedagogika I. a teoretické znalosti jednotlivých typů práce s klientem. Dále základní orientace v problematice fungování sociálních služeb a jejich možnosti využívání klientem.
Absolvování předmětu Sociální pedagogika I. a teoretické znalosti jednotlivých typů práce s klientem. Dále základní orientace v problematice fungování sociálních služeb a jejich možnosti využívání klientem.
Výsledky učení
sféry uplatnění sociálního pedagoga v sociální a školské oblasti
sféry uplatnění sociálního pedagoga v sociální a školské oblasti
fungování systémů a struktur vybraných sociálních a školských institucí
fungování systémů a struktur vybraných sociálních a školských institucí
kompetencí sociálního pedagoga napříč uplatněním
kompetencí sociálního pedagoga napříč uplatněním
metod práce s jednotlivcem
metod práce s jednotlivcem
metod práce se skupinou
metod práce se skupinou
Odborné dovednosti
porovná různá sociální a školská zařízení
porovná různá sociální a školská zařízení
analyzuje zařízení z hlediska organizačního a personálního uskupení
analyzuje zařízení z hlediska organizačního a personálního uskupení
zhodnotí nabídku poskytovaných služeb pro cílové skupiny klientů
zhodnotí nabídku poskytovaných služeb pro cílové skupiny klientů
používá metody práce s jednotlivcem a skupinami
používá metody práce s jednotlivcem a skupinami
zdůvodní výběr cílové skupiny pro vlastní praxi
zdůvodní výběr cílové skupiny pro vlastní praxi
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Zážitková (sebezkušenostní)
Zážitková (sebezkušenostní)
Exkurze
Exkurze
Řešení situačních problematik - učení se v situacích
Řešení situačních problematik - učení se v situacích
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Demonstrace
Demonstrace
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Pozorování
Pozorování
Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
Hodnotící metody
Analýza prezentace studenta
Analýza prezentace studenta
Analýza jiné písem. práce studenta (kazuistika, deník, plán ...)
Analýza jiné písem. práce studenta (kazuistika, deník, plán ...)
Příprava a přednes prezentace
Příprava a přednes prezentace
Doporučená literatura
  • Janský, Pavel. Problémové dítě a náhradní výchovná péče ve školských zařízeních. Vyd. 1. Hradec Králové : Gaudeamus, 2004. ISBN 80-7041-114-7.
  • MATOUŠEK, O. Sociální práce v praxi. Praha, 2010.
  • Matoušek, Oldřich. Sociální služby : legislativa, ekonomika, plánování, hodnocení. Vyd. 1. Praha : Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-310-9.
  • Úlehla, Ivan. Umění pomáhat : učebnice metod sociální praxe. Vyd. 3., V Sociologickém nakl. 2. Praha : Sociologické nakladatelství, 2005. ISBN 80-86429-36-9.
  • Vágnerová, Marie. Psychopatologie pro pomáhající profese. Vyd. 3., rozš. a přeprac. Praha : Portál, 2004. ISBN 80-7178-802-3.
  • zákon. Zákon 108/2006 Sb. o sociálních službách.
  • zákon. Zákon 109/2002 o výkonu ústavní výchovy nebo ochranné výchovy ve školských zařízeních a preventivně výchovné péči ve školských zařízeních.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr