Předmět: Sociální patologie

« Zpět
Název předmětu Sociální patologie
Kód předmětu UPV/SP2PA
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 4
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Včelařová Hana, PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
-Přehled teorií sociálních deviací. Problém vymezení normality životního stylu. Sekty a sektářství. -Biologické a biosociologické teorie. Násilí, zejm. domácí násilí (vůči dětem, seniorům). Sy CAN. -Psychologické teorie. Bezdomovectví. -Sociologické teorie sociálních deviací. Záškoláctví. Alkoholová a drogová závislost. -Chicagská škola. Rasismus, interetnické konflikty. -Teorie anomie E. Dürkheima a R.K.Mertona. Sebevražedné jednání. Kriminalita v ekonomické sféře. -Teorie kultur a subkultur. Teorie napětí. Kriminalita mládeže - krádeže, vandalismus. -Teorie sociální kontroly. Chudoba, nezaměstnanost. -Teorie značkování labelling, etiketizační teorie. Šikana. -Fenomenologie v oblasti sociálních deviací. Nelátkové závislosti. -Radikální kriminologie. Terorismus, extremismus, nacionalismus. -Feministická kriminologie. Znásilnění, prostituce a sexuální deviace. -Závěrečné shrnutí.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace), Sebereflexe, Práce studentů ve dvojicích, Řešení situačních problematik - učení se v situacích
  • Příprava na zkoušku - 50 hodin za semestr
  • Domácí příprava na výuku - 14 hodin za semestr
  • Semestrální práce - 28 hodin za semestr
  • Účast na výuce - 28 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
Nespecifikováno.
Nespecifikováno.
Výsledky učení
Studující definuje základní pojmy předmětu Sociální patologie
Studující definuje základní pojmy předmětu Sociální patologie
Studující určí základní členění teorií sociálních deviací
Studující určí základní členění teorií sociálních deviací
Studující vysvětlí rozdíly mezi pojetím jednofaktorových a multifaktorových teorií sociálních deviací
Studující vysvětlí rozdíly mezi pojetím jednofaktorových a multifaktorových teorií sociálních deviací
Studující vysvětlí podstatu biologických a sociologických teorií sociálních deviací
Studující vysvětlí podstatu biologických a sociologických teorií sociálních deviací
Studující vysvětlí podstatu vybraných sociologických teorií sociálních deviací
Studující vysvětlí podstatu vybraných sociologických teorií sociálních deviací
Odborné dovednosti
Student identifikuje postup při určování souvislostí mezi problémy určité společnosti a konkrétní teorií sociálních deviací
Student identifikuje postup při určování souvislostí mezi problémy určité společnosti a konkrétní teorií sociálních deviací
Student identifikuje postup při určování společenské a politické události, související s vybranými teoriemi sociálních deviací
Student identifikuje postup při určování společenské a politické události, související s vybranými teoriemi sociálních deviací
Student znázorní na časové ose období vzniku vybraných teorií sociálních deviací
Student znázorní na časové ose období vzniku vybraných teorií sociálních deviací
Student tvoří schéma odpovídající základním principům vybraných sociálních deviací
Student tvoří schéma odpovídající základním principům vybraných sociálních deviací
Student rozpozná na video ukázce fenomény související s teoriemi sociálních deviací
Student rozpozná na video ukázce fenomény související s teoriemi sociálních deviací
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
Sebereflexe
Sebereflexe
Práce studentů ve dvojicích
Práce studentů ve dvojicích
Řešení situačních problematik - učení se v situacích
Řešení situačních problematik - učení se v situacích
Přednášení
Přednášení
Hodnotící metody
Písemná zkouška
Analýza výkonů studenta
Analýza výkonů studenta
Didaktický test
Didaktický test
Písemná zkouška
Analýza edukačního materiálu
Analýza edukačního materiálu
Ústní zkouška
Ústní zkouška
Analýza prezentace studenta
Analýza prezentace studenta
Analýza seminární práce
Analýza seminární práce
Doporučená literatura
  • Braun, J. Social pathology in Comparative Perspective: The Nature and Psychology of Civil Society. Westport: Praeger Publisher, 1995.
  • Carol Seefeldt, Sharon D.Castle,R. Falconer. Social Studies for the Preschool/Primary Child. Pearson, 2013. ISBN 978-0132867982.
  • Cuin, Gresle. Dějiny sociologie. Praha: Slon, 2004. ISBN 80-86429-33-4.
  • Drbohlav Andrej. Psychologie sériových vrahů - 200 skutečných případů brutálních činů sériových vrahů současnosti. Praha: Grada, 2013. ISBN 978-80-247-4371-4.
  • Fischer Slavomil, Škoda Jiří. Sociální patologie. Praha: Grada, 2014. ISBN 978-80-247-5046-0.
  • Harrington, Austin; kolektiv. Moderní sociální teorie. Praha: Portál, 2006. ISBN 80-7367-093-.
  • Havlík, Radomír; Koťa, Jaroslav. Sociologie výchovy a školy. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-262-0042-0.
  • Herbert Blumer. Symbolic Interactionism: Perspective and Method. University of California Press, 1986. ISBN 978-0520056763.
  • Howard S. Becker. Outsiders: Studies In The Sociology Of Deviance. Free Press; New edition, 1997. ISBN 068483635.
  • James M. Henslin. Essentials of Sociology: A Down-to-Earth Approach. Pearson, 2015. ISBN 978-0133803549.
  • Jandourek, Jan. Slovník sociologických pojmů. Praha: Grada, 2012. ISBN 978-80-247-3679-2.
  • Jandourek, Jan. Sociologie zločinu. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-262-0026-0.
  • Jandourek, Jan. Úvod do sociologie. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-644-5.
  • Jedlička, R. a kol. Poruchy socializace u dětí a dospívajících. Praha: Grada, 2015. ISBN 978-80-247-5447-5.
  • Kraus, B., Hroncová, J.et al. Sociální patologie. Hradec Králové - Gaudeamus, 2007.
  • Le Bon, Gustave. Psychologie davu. Praha: Portál, 2016. ISBN 978-80-262-1028-3.
  • Lemert, Edwin. Understanding deviance. New York, 2019.
  • Martina Halířová:. Sociální patologie a ochrana dětství od dob osvícenectví do roku 1914. Univerzita Pardubice, 2014. ISBN 9788073958183.
  • Montouseeé, Mare; Renouard, Gilles. Přehled sociologie. Praha: Portál, 2005. ISBN 80-7178-976-3.
  • Mühlpachr, P. Sociopatologie. Brno - Masarykova univerzita, 2008.
  • Munková G. Sociální deviace. Praha: Karolinum, 2001.
  • Nancy J. Herman, Patricia A. Adler, Howard S. Becker, Spencer E. Cahill, Richard A. Cloward, Peter Conrad, Donald R. Cressey, Donna Darden, & 44 more. Deviance: A Symbolic Interactionist Approach (The Reynolds Series in Sociology). AltaMira Press. ISBN 978-1882289387.
  • Nešpor, K. Návykové chování a závislost. Praha : Portál, 2000. ISBN 80-7178-432-X.
  • Nešpor, Zdeněk; Lužný, Dušan. Sociologie náboženství. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-251-5.
  • Nešpor, Zdeněk R. a kol.:. Slovník českých sociologů. Praha - Academia, 2013. ISBN 978-80-200-2221-9.
  • Osborne, Richard; Loon, Borin van. Sociologie. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-258-4.
  • Petrusek, Milan a kol. Dějiny sociologie. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3234-3.
  • Tomáš Sedláček. Ekonomie dobra a zla. Dobrovský, 2012. ISBN 978-80-87506-10-3.
  • Urban, Lukáš. Sociologie. Praha: Grada, 2017. ISBN 978-80-247-5774-2.
  • Vodáková, Olga. Hledání stop sociologie v nesociologických vědách. Praha: Slon, 2011. ISBN 978-80-7419-180-0.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr