Vyučující
|
-
Včelařová Hana, PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Vznik psychologie, vymezení disciplíny, hlavní obory a metody Mozek jako orgánový základ psychiky Zpracování informací a mentální reprezentace v procesu poznávání Vědomí a jeho význam v oblasti vzdělávání Vybraná témata z oblasti smyslového poznávání Pozornost jako ukazatel funkčního stavu mozku Paměť, její druhy a strategie zapamatování Jazyk a řeč, uplatnění složek řeči v edukaci Emoce coby základní a regulační systém člověka Motivace - vybrané aspekty se vztahem ke vzdělávání Učení a myšlení - využití dílčích druhů v edukaci Inteligence a tvořivost - využití a možnosti rozvoje Shrnutí učiva
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Demonstrace, Projekce (statická, dynamická)
- Domácí příprava na výuku
- 33 hodin za semestr
- Účast na výuce
- 42 hodin za semestr
- Semestrální práce
- 35 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku
- 40 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
Všeobecný přehled ve společenských vědách. |
Všeobecný přehled ve společenských vědách. |
Výsledky učení |
---|
definuje podstatu předmětu a dílčí obory psychologie, identifikuje významné mezníky v historii psychologie |
definuje podstatu předmětu a dílčí obory psychologie, identifikuje významné mezníky v historii psychologie |
vysvětlí současné základní poznatky o fungování lidského mozku |
vysvětlí současné základní poznatky o fungování lidského mozku |
vysvětlí současné základní poznatky o zpracovávání informací a o mentálních reprezentacích |
vysvětlí současné základní poznatky o zpracovávání informací a o mentálních reprezentacích |
popíše a vysvětlí vědomí, smyslové vnímání, paměť, pozornost, jazyk (řeč), emoce, motivaci, učení, myšlení, inteligenci a tvořivost |
popíše a vysvětlí vědomí, smyslové vnímání, paměť, pozornost, jazyk (řeč), emoce, motivaci, učení, myšlení, inteligenci a tvořivost |
vysvětlí význam dílčích psychických funkcí, procesů a stavů z hlediska kvality osobního i profesního života |
vysvětlí význam dílčích psychických funkcí, procesů a stavů z hlediska kvality osobního i profesního života |
Odborné dovednosti |
---|
navrhuje příklady dokladující některé principy současné vědecké psychologie |
navrhuje příklady dokladující některé principy současné vědecké psychologie |
vytváří časovou osu s významnými mezníky historie psychologie |
vytváří časovou osu s významnými mezníky historie psychologie |
vytvoří pojmovou mapu s vymezením vztahů mezi obory psychologie |
vytvoří pojmovou mapu s vymezením vztahů mezi obory psychologie |
vytvoří schéma demonstrující součinnost složek paměti |
vytvoří schéma demonstrující součinnost složek paměti |
navrhuje příklady optických nebo sluchových iluzí |
navrhuje příklady optických nebo sluchových iluzí |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Demonstrace |
Demonstrace |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
Analýza prezentace |
Analýza prezentace |
Analýza textu |
Analýza textu |
Hodnotící metody |
---|
Zpracování prezentace |
Zpracování prezentace |
Písemná zkouška |
Písemná zkouška |
Známkou |
Známkou |
Analýza edukačního materiálu |
Analýza edukačního materiálu |
Ústní zkouška |
Ústní zkouška |
Doporučená literatura
|
-
Psychologie. 2., aktualiz. vyd., V Portálu 1. Praha : Portál, 2003. ISBN 80-7178-640-3.
-
ATKINSON, R. L. Introduction to Psychology. Thomson Learning, 1996. ISBN 978-0155015548.
-
CAKIRPALOGLU, Panajotis. Úvod do psychologie osobnosti. Praha, 2012. ISBN 9788024740331.
-
FONTANA, D. Psychologie ve školní praxi. Praha: Portál, 2003.
-
Goleman, D. Emoční inteligence.. Metafora, 2011.
-
Hartl, Pavel. Psychologický slovník. Vyd. 1. Praha : Portál, 2000. ISBN 807178303X.
-
Jedlička, R., Koťa, J., & Slavík, J. Pedagogická psychologie pro učitele: psychologie ve výchově a vzdělávání.. Praha: Grada, 2018.
-
Nakonečný Milan. Obecná psychologie. Praha: Triton, 2015.
-
Orel, M., & Procházka, R. Vývojová neuropsychologie.. Praha: Grada, 2021.
-
PLHÁKOVÁ, A. Dějiny psychologie. Praha: Grada, 2020.
-
Plháková, A. Obecná psychologie. Academia. 2023.
-
Rapčan, M. Etika versus emoce: kazuistiky pro pracovníky ve zdravotnictví, ve školství a v sociální oblasti.. Praha: Grada, 2021.
-
ŘÍČAN, P. Psychologie. Praha: Portál, 2005.
-
Slaměník, I. Emoce a interpersonální vztahy.. Praha: Grada, 2011.
-
VÁGNEROVÁ M. Obecná psychologie, Dílčí aspekty lidské psychiky a jejich orgánový základ.. PRAHA KAROLINUM, 2017.
-
Vybíral, Zbyněk. Psychologie jinak : současná kritická psychologie. Vyd. 1. Praha : Academia, 2006. ISBN 80-200-1367-9.
|