Předmět: Základy psychologie

« Zpět
Název předmětu Základy psychologie
Kód předmětu UPV/SP1ZP
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 5
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Včelařová Hana, PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
Vznik psychologie, vymezení disciplíny, hlavní obory a metody Mozek jako orgánový základ psychiky Zpracování informací a mentální reprezentace v procesu poznávání Vědomí a jeho význam v oblasti vzdělávání Vybraná témata z oblasti smyslového poznávání Pozornost jako ukazatel funkčního stavu mozku Paměť, její druhy a strategie zapamatování Jazyk a řeč, uplatnění složek řeči v edukaci Emoce coby základní a regulační systém člověka Motivace - vybrané aspekty se vztahem ke vzdělávání Učení a myšlení - využití dílčích druhů v edukaci Inteligence a tvořivost - využití a možnosti rozvoje Shrnutí učiva

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Demonstrace, Projekce (statická, dynamická)
  • Domácí příprava na výuku - 33 hodin za semestr
  • Účast na výuce - 42 hodin za semestr
  • Semestrální práce - 35 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku - 40 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
Všeobecný přehled ve společenských vědách.
Všeobecný přehled ve společenských vědách.
Výsledky učení
definuje podstatu předmětu a dílčí obory psychologie, identifikuje významné mezníky v historii psychologie
definuje podstatu předmětu a dílčí obory psychologie, identifikuje významné mezníky v historii psychologie
vysvětlí současné základní poznatky o fungování lidského mozku
vysvětlí současné základní poznatky o fungování lidského mozku
vysvětlí současné základní poznatky o zpracovávání informací a o mentálních reprezentacích
vysvětlí současné základní poznatky o zpracovávání informací a o mentálních reprezentacích
popíše a vysvětlí vědomí, smyslové vnímání, paměť, pozornost, jazyk (řeč), emoce, motivaci, učení, myšlení, inteligenci a tvořivost
popíše a vysvětlí vědomí, smyslové vnímání, paměť, pozornost, jazyk (řeč), emoce, motivaci, učení, myšlení, inteligenci a tvořivost
vysvětlí význam dílčích psychických funkcí, procesů a stavů z hlediska kvality osobního i profesního života
vysvětlí význam dílčích psychických funkcí, procesů a stavů z hlediska kvality osobního i profesního života
Odborné dovednosti
navrhuje příklady dokladující některé principy současné vědecké psychologie
navrhuje příklady dokladující některé principy současné vědecké psychologie
vytváří časovou osu s významnými mezníky historie psychologie
vytváří časovou osu s významnými mezníky historie psychologie
vytvoří pojmovou mapu s vymezením vztahů mezi obory psychologie
vytvoří pojmovou mapu s vymezením vztahů mezi obory psychologie
vytvoří schéma demonstrující součinnost složek paměti
vytvoří schéma demonstrující součinnost složek paměti
navrhuje příklady optických nebo sluchových iluzí
navrhuje příklady optických nebo sluchových iluzí
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Demonstrace
Demonstrace
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Analýza prezentace
Analýza prezentace
Analýza textu
Analýza textu
Hodnotící metody
Zpracování prezentace
Zpracování prezentace
Písemná zkouška
Písemná zkouška
Známkou
Známkou
Analýza edukačního materiálu
Analýza edukačního materiálu
Ústní zkouška
Ústní zkouška
Doporučená literatura
  • Psychologie. 2., aktualiz. vyd., V Portálu 1. Praha : Portál, 2003. ISBN 80-7178-640-3.
  • ATKINSON, R. L. Introduction to Psychology. Thomson Learning, 1996. ISBN 978-0155015548.
  • CAKIRPALOGLU, Panajotis. Úvod do psychologie osobnosti. Praha, 2012. ISBN 9788024740331.
  • FONTANA, D. Psychologie ve školní praxi. Praha: Portál, 2003.
  • Goleman, D. Emoční inteligence.. Metafora, 2011.
  • Hartl, Pavel. Psychologický slovník. Vyd. 1. Praha : Portál, 2000. ISBN 807178303X.
  • Jedlička, R., Koťa, J., & Slavík, J. Pedagogická psychologie pro učitele: psychologie ve výchově a vzdělávání.. Praha: Grada, 2018.
  • Nakonečný Milan. Obecná psychologie. Praha: Triton, 2015.
  • Orel, M., & Procházka, R. Vývojová neuropsychologie.. Praha: Grada, 2021.
  • PLHÁKOVÁ, A. Dějiny psychologie. Praha: Grada, 2020.
  • Plháková, A. Obecná psychologie. Academia. 2023.
  • Rapčan, M. Etika versus emoce: kazuistiky pro pracovníky ve zdravotnictví, ve školství a v sociální oblasti.. Praha: Grada, 2021.
  • ŘÍČAN, P. Psychologie. Praha: Portál, 2005.
  • Slaměník, I. Emoce a interpersonální vztahy.. Praha: Grada, 2011.
  • VÁGNEROVÁ M. Obecná psychologie, Dílčí aspekty lidské psychiky a jejich orgánový základ.. PRAHA KAROLINUM, 2017.
  • Vybíral, Zbyněk. Psychologie jinak : současná kritická psychologie. Vyd. 1. Praha : Academia, 2006. ISBN 80-200-1367-9.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr