Vyučující
|
|
Obsah předmětu
|
- Základní principy sociálně-pedagogické diagnostiky. Současné legislativní ukotvení v ČR. - Etické otázky vztahující se k procesu sociálně-pedagogické diagnostiky. - Základní informace o sociálně-pedagogické diagnostice se zaměřením na rizikové a sociálně znevýhodněné skupiny dětí, mládeže a dospělých. - Diagnostické přístupy ve školním a mimoškolním prostředí. Možnosti podpory žáků v tíživé situaci. - Diagnostika žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. Diagnostika žáků se sociálním znevýhodněním. Role školských poradenských zařízení. - Diagnostika v oblasti prevence a výskytu rizikového chování. Přístupy k náročnému chování dětí a žáků ve školách a školských zařízeních. Diagnostika sociálních vztahů. - Práce s vybranými technikami. Psychometrické vlastnosti testových metod. Vhodná volba technik a adekvátní způsob využití. Hlavní oblasti využití sociálně-pedagogické diagnostiky (žák/dítě, sociální prostředí, školní prostředí). - Dynamická diagnostika. Diagnostický proces. Využití závěrů diagnostického procesu v souladu s potřebami a zájmy dětí a dospívajících.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
- Příprava na zápočet
- 52 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 70 hodin za semestr
- Účast na výuce
- 10 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 70 hodin za semestr
- Účast na výuce
- 28 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 70 hodin za semestr
|
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
principů sociálně-pedagogické diagnostiky z hlediska kompetencí sociálního pedagoga |
principů sociálně-pedagogické diagnostiky z hlediska kompetencí sociálního pedagoga |
postupů sociálně-pedagogické diagnostiky |
postupů sociálně-pedagogické diagnostiky |
průběhu diagnostického procesu |
průběhu diagnostického procesu |
Odborné dovednosti |
---|
vysvětluje zásady při uplatňování sociálně-pedagogické diagnostiky |
vysvětluje zásady při uplatňování sociálně-pedagogické diagnostiky |
analyzuje potřeby a definuje podmínky diagnostického procesu |
analyzuje potřeby a definuje podmínky diagnostického procesu |
definuje diagnostické kompetence sociálního pedagoga |
definuje diagnostické kompetence sociálního pedagoga |
vybírá vhodnou techniku/nástroj sociálně-pedagogické diagnostiky ve školním a mimoškolním prostředí |
vybírá vhodnou techniku/nástroj sociálně-pedagogické diagnostiky ve školním a mimoškolním prostředí |
interpretuje zjištěné poznatky s ohledem na pedagogicko-sociální kontext diagnostikovaného jedince |
interpretuje zjištěné poznatky s ohledem na pedagogicko-sociální kontext diagnostikovaného jedince |
vhodně využívá výsledky diagnostiky s možnostmi prevence a terapie |
vhodně využívá výsledky diagnostiky s možnostmi prevence a terapie |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
Odborné dovednosti |
---|
Praktické procvičování |
Praktické procvičování |
Práce studentů ve dvojicích |
Práce studentů ve dvojicích |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Rozbor portfolia studenta |
Rozbor portfolia studenta |
Doporučená literatura
|
-
Braun, R. Pedagogicko-psychologická diagnostika. Praha: Univerzita Karlova, 2014.
-
Frick, P. J., Barry, Ch. T., & Kamphaus, R. W. Clinical Assessment of Child and Adolescent Personality and Behavior. New Orleans: Springer, 2005.
-
HRABAL, V. st., HRABAL, V. ml. Diagnostika: Pedagogickopsychologická diagnostika žáka s úvodem do diagnostické aplikace statistiky. Praha: Karolinum. 2002.
-
Mertin, V., & Krejčová, L. Metody a postupy poznávání žáka: pedagogická diagnostika. Wolters Kluwer, 2016.
-
Mojmír Svoboda; Pavel Humpolíček; Václav Šnorek. Psychodiagnostika dospělých. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0363-6.
|