Předmět: Sociálně-pedagogická diagnostika

« Zpět
Název předmětu Sociálně-pedagogická diagnostika
Kód předmětu UPV/SK8DG
Organizační forma výuky Moodle + Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 5
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
Obsah předmětu
- Základní principy sociálně-pedagogické diagnostiky. Současné legislativní ukotvení v ČR. - Etické otázky vztahující se k procesu sociálně-pedagogické diagnostiky. - Základní informace o sociálně-pedagogické diagnostice se zaměřením na rizikové a sociálně znevýhodněné skupiny dětí, mládeže a dospělých. - Diagnostické přístupy ve školním a mimoškolním prostředí. Možnosti podpory žáků v tíživé situaci. - Diagnostika žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. Diagnostika žáků se sociálním znevýhodněním. Role školských poradenských zařízení. - Diagnostika v oblasti prevence a výskytu rizikového chování. Přístupy k náročnému chování dětí a žáků ve školách a školských zařízeních. Diagnostika sociálních vztahů. - Práce s vybranými technikami. Psychometrické vlastnosti testových metod. Vhodná volba technik a adekvátní způsob využití. Hlavní oblasti využití sociálně-pedagogické diagnostiky (žák/dítě, sociální prostředí, školní prostředí). - Dynamická diagnostika. Diagnostický proces. Využití závěrů diagnostického procesu v souladu s potřebami a zájmy dětí a dospívajících.

Studijní aktivity a metody výuky
  • Příprava na zápočet - 52 hodin za semestr
  • Domácí příprava na výuku - 70 hodin za semestr
  • Účast na výuce - 10 hodin za semestr
  • Příprava na zápočet - 70 hodin za semestr
  • Účast na výuce - 28 hodin za semestr
  • Domácí příprava na výuku - 70 hodin za semestr
Výsledky učení
Odborné znalosti
principů sociálně-pedagogické diagnostiky z hlediska kompetencí sociálního pedagoga
principů sociálně-pedagogické diagnostiky z hlediska kompetencí sociálního pedagoga
postupů sociálně-pedagogické diagnostiky
postupů sociálně-pedagogické diagnostiky
průběhu diagnostického procesu
průběhu diagnostického procesu
Odborné dovednosti
vysvětluje zásady při uplatňování sociálně-pedagogické diagnostiky
vysvětluje zásady při uplatňování sociálně-pedagogické diagnostiky
analyzuje potřeby a definuje podmínky diagnostického procesu
analyzuje potřeby a definuje podmínky diagnostického procesu
definuje diagnostické kompetence sociálního pedagoga
definuje diagnostické kompetence sociálního pedagoga
vybírá vhodnou techniku/nástroj sociálně-pedagogické diagnostiky ve školním a mimoškolním prostředí
vybírá vhodnou techniku/nástroj sociálně-pedagogické diagnostiky ve školním a mimoškolním prostředí
interpretuje zjištěné poznatky s ohledem na pedagogicko-sociální kontext diagnostikovaného jedince
interpretuje zjištěné poznatky s ohledem na pedagogicko-sociální kontext diagnostikovaného jedince
vhodně využívá výsledky diagnostiky s možnostmi prevence a terapie
vhodně využívá výsledky diagnostiky s možnostmi prevence a terapie
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Odborné dovednosti
Praktické procvičování
Praktické procvičování
Práce studentů ve dvojicích
Práce studentů ve dvojicích
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Rozbor portfolia studenta
Rozbor portfolia studenta
Doporučená literatura
  • Braun, R. Pedagogicko-psychologická diagnostika. Praha: Univerzita Karlova, 2014.
  • Frick, P. J., Barry, Ch. T., & Kamphaus, R. W. Clinical Assessment of Child and Adolescent Personality and Behavior. New Orleans: Springer, 2005.
  • HRABAL, V. st., HRABAL, V. ml. Diagnostika: Pedagogickopsychologická diagnostika žáka s úvodem do diagnostické aplikace statistiky. Praha: Karolinum. 2002.
  • Mertin, V., & Krejčová, L. Metody a postupy poznávání žáka: pedagogická diagnostika. Wolters Kluwer, 2016.
  • Mojmír Svoboda; Pavel Humpolíček; Václav Šnorek. Psychodiagnostika dospělých. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0363-6.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr