Předmět: Školský management

« Zpět
Název předmětu Školský management
Kód předmětu UPV/SK7SM
Organizační forma výuky Moodle + Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 5
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Staňková Iva, PhDr. Ph.D., MBA
Obsah předmětu
- Školský management, management školy - pojmosloví, vývoj teorie řízení, moderní management ve školství. - Víceúrovňový systém řízení a organizace školství. - Manažerské funkce ve školském prostředí (plánování, organizování, rozhodování, vedení, kontrolování, hodnocení, delegování, koučování). - Škola jako systém. - Vedoucí pracovník školy, jeho poslání, kvalifikační profil, odpovědnost a etika řízení. - Řízení lidských zdrojů, formování pracovních postojů, motivace a vytváření klimatu školy. - Komunikace školy a vztahy školy k okolí. - Kvalita školy, vnitřní a vnější evaluace. - Učitel jako manažer a leader třídy. - Strategie řízení třídy, řešení kázně ve třídě, třídní klima. - Vybrané oblasti třídního managementu - plánování učitele před a na začátku školního roku, administrativní činnost učitele, povinná dokumentace třídního učitele, organizace třídy/učebny, tvorba pravidel třídy, výchovná opatření a řešení problémových situací ve třídě. - Sociální pedagog ve škole v roli manažera.

Studijní aktivity a metody výuky
  • Účast na výuce - 28 hodin za semestr
  • Příprava na zápočet - 52 hodin za semestr
  • Domácí příprava na výuku - 70 hodin za semestr
  • Účast na výuce - 10 hodin za semestr
  • Příprava na zápočet - 70 hodin za semestr
  • Domácí příprava na výuku - 70 hodin za semestr
Výsledky učení
Odborné znalosti
charakterizuje podstatu školského managementu, managementu školy a třídy
charakterizuje podstatu školského managementu, managementu školy a třídy
popíše vzájemné provázanosti školy jako systému z pohledu managementu
popíše vzájemné provázanosti školy jako systému z pohledu managementu
charakterizuje cíle, metody prostředky a strategie řízení školy
charakterizuje cíle, metody prostředky a strategie řízení školy
vysvětlí roli učitele jako manažera třídy
vysvětlí roli učitele jako manažera třídy
popíše manažerské dovednosti sociálního pedagoga ve školním prostředí
popíše manažerské dovednosti sociálního pedagoga ve školním prostředí
Odborné dovednosti
analyzuje dokumentaci týkající se řízení školy
analyzuje dokumentaci týkající se řízení školy
vyřeší konkrétní modelové situace týkající se plánování, organizování, rozhodování, vedení, kontrolování, hodnocení, delegování a koučování ve školním prostředí
vyřeší konkrétní modelové situace týkající se plánování, organizování, rozhodování, vedení, kontrolování, hodnocení, delegování a koučování ve školním prostředí
navrhuje vhodné prostředky v rámci řízení třídy
navrhuje vhodné prostředky v rámci řízení třídy
nastavuje vhodná pravidla pomáhající udržet kázeň ve třídě
nastavuje vhodná pravidla pomáhající udržet kázeň ve třídě
navrhuje plán řešení konkrétních situací v oblasti řízení školy a třídy
navrhuje plán řešení konkrétních situací v oblasti řízení školy a třídy
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Odborné dovednosti
Individuální práce studentů
Individuální práce studentů
Týmová práce
Týmová práce
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Analýza výkonů studenta
Analýza výkonů studenta
Doporučená literatura
  • Bush, T., Coleman, M. Leadership and Strategic Management in Education. London : Paul Chapman, 2000. ISBN 0761968733.
  • Cangelosi, J. S. Strategie řízení třídy: jak získat a udržet spolupráci žáků při výuce. Praha: Portál.
  • Obst, Otto. Manažerské minimum pro učitele. 1. vyd. Olomouc : Univerzita Palackého v Olomouci, 2006. ISBN 80-244-1359-0.
  • Pol, M. Škola v proměnách. Brno: Masarykova univerzita, 2007.
  • Prášilová, M. Vybrané kapitoly ze školského managementu pro učitele. UP, 2003.
  • Václavík, M. Management třídy a školy. Ostrava: Ostravská univerzita, 2018.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr