Vyučující
|
-
Hrbáčková Karla, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
- Zaměření současného sociálního (zejména pedagogického) výzkumu. - Pojetí kvantitativního výzkumu, design výzkumu a spojení s teoretickými východisky. - Témata a cíle v kvantitativním výzkumu. - Výzkumný problém a výzkumné otázky. - Výzkumný soubor. - Sběr a získávání dat. - Analýza a interpretace dat. - Softwarové nástroje pro kvantitativní výzkum. - Prezentace výsledků výzkumu, interpretace dat. - Kritéria posuzování kvality výzkumu.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Praktické procvičování, Týmová práce
- Účast na výuce
- 42 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku
- 70 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 68 hodin za semestr
- Účast na výuce
- 15 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 90 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku
- 75 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
Zvládnutí základů metodologie pedagogického výzkumu, tzn. znalostí a dovedností projektování výzkumu (zejména metod kvalitativního a kvantitativního výzkumu). |
Zvládnutí základů metodologie pedagogického výzkumu, tzn. znalostí a dovedností projektování výzkumu (zejména metod kvalitativního a kvantitativního výzkumu). |
Výsledky učení |
---|
rozdílů mezi kvalitativním a kvantitativním výzkumem |
rozdílů mezi kvalitativním a kvantitativním výzkumem |
vztahu kvantitativního výzkumu a teoretických východisek |
vztahu kvantitativního výzkumu a teoretických východisek |
postupů při přípravě a realizaci kvantitativního výzkumu |
postupů při přípravě a realizaci kvantitativního výzkumu |
metod sběru a analýzy dat v kvantitativním výzkumu |
metod sběru a analýzy dat v kvantitativním výzkumu |
kritérií kvality výzkumu |
kritérií kvality výzkumu |
Odborné dovednosti |
---|
navrhuje téma vhodné pro kvantitativní výzkum |
navrhuje téma vhodné pro kvantitativní výzkum |
rozpracuje téma do výzkumného problému a otázek |
rozpracuje téma do výzkumného problému a otázek |
formuluje hypotézy |
formuluje hypotézy |
zvolí vhodné metody sběru a analýzy dat v kvantitativním výzkumu |
zvolí vhodné metody sběru a analýzy dat v kvantitativním výzkumu |
zpracuje a interpretuje výsledky kvantitativního výzkumu |
zpracuje a interpretuje výsledky kvantitativního výzkumu |
posuzuje projekt kvantitativního výzkumu |
posuzuje projekt kvantitativního výzkumu |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
Praktické procvičování |
Praktické procvičování |
Týmová práce |
Týmová práce |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Odborné dovednosti |
---|
Praktické procvičování |
Praktické procvičování |
Týmová práce |
Týmová práce |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Písemná zkouška |
Analýza výkonů studenta |
Analýza výkonů studenta |
Písemná zkouška |
Doporučená literatura
|
-
BURNS, R. B. Introduction to Research Methods. .
-
DISMAN, M. Jak se vyrábí sociologická znalost?. Praha: Karolinum, 1993. ISBN 80-7066-822-9.
-
GAY, L. R., MILLS, G. E., AIRASIAN, P. Educational Research: Competencies for Analysis and Applications. .
-
Gibilisco, S. Statistika bez předchozích znalostí.. Brno: Computer Press., 2009.
-
Gulová, L., & Šíp, R. Výzkumné metody v pedagogické praxi.. Praha: Grada., 2013.
-
CHRÁSKA, M. Metody pedagogického výzkumu: Základy kvantitativního výzkumu. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1369-4.
-
Mareš, P., Rabušic, L., & Soukup, P. Analýza sociálněvědních dat (nejen) v SPSS.. Brno: Masarykova univerzita., 2015.
-
MUIJS, D. Doing Quantitative Research in Education with SPSS. London: Sage Publications Inc., 2008. ISBN 978-0-7619-4382-2.
-
Novotná, H., et al. Metody výzkumu ve společenských vědách.. Praha: Fakulta humanitních studií., 2020.
-
PUNCH, K. F. Základy kvantitativního šetření. Praha, 2008. ISBN 978-80-7367-381-9.
-
Reichl, J. Kapitoly metodologie sociálních výzkumů.. Praha: Grada., 2009.
-
ŠVEC, V., HRBÁČKOVÁ, K. Průvodce metodologií pedagogického výzkumu.
|