Vyučující
|
-
Petr Šafránková Anna, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
- Sociální a pedagogická komunikace - vymezení pojmů. Komunikační modely, motivy komunikace a její význam v dnešní společnosti. - Charakteristika a pravidla komunikace. - Verbální komunikace a její analýza. - Neverbální komunikace, interpretace neverbálních signálů, paralingvistické projevy a jejich dešifrování. - Efektivní komunikace. Zpětná vazba v procesu komunikace. - Komunikační styly. Argumentační fauly. - Základní charakteristika zdravé komunikace. Asertivní komunikace. - Komunikační dovednosti a jejich rozvíjení. - Komunikace v různých prostředích a skupinách.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
- Účast na výuce
- 28 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 52 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 70 hodin za semestr
- Účast na výuce
- 10 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 70 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 70 hodin za semestr
|
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
základních pojmů v oblasti sociální a pedagogické komunikace |
základních pojmů v oblasti sociální a pedagogické komunikace |
komunikačních stylů, modelů, komunikačního procesu |
komunikačních stylů, modelů, komunikačního procesu |
znaků zdravé komunikace |
znaků zdravé komunikace |
zásad asertivní komunikace |
zásad asertivní komunikace |
významu komunikace v dnešní společnosti |
významu komunikace v dnešní společnosti |
Odborné dovednosti |
---|
analyzuje vlastní i cizí řečový projev po stránce verbální i neverbální |
analyzuje vlastní i cizí řečový projev po stránce verbální i neverbální |
navrhuje vhodné komunikační strategie v různých situacích a prostředích |
navrhuje vhodné komunikační strategie v různých situacích a prostředích |
vhodně interpretuje neverbální signály druhých a dešifrovat paralingvistické projevy |
vhodně interpretuje neverbální signály druhých a dešifrovat paralingvistické projevy |
kriticky zhodnotí vlastní autentický řečový projev |
kriticky zhodnotí vlastní autentický řečový projev |
aplikuje osvojené znalosti ve prospěch navýšení vlastních improvizačních schopností a komunikačních kompetencí, včetně aktivního naslouchání a poskytování zpětné vazby na něj |
aplikuje osvojené znalosti ve prospěch navýšení vlastních improvizačních schopností a komunikačních kompetencí, včetně aktivního naslouchání a poskytování zpětné vazby na něj |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Práce studentů ve dvojicích |
Práce studentů ve dvojicích |
Odborné dovednosti |
---|
Praktické procvičování |
Praktické procvičování |
Sebereflexe |
Sebereflexe |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Práce studentů ve dvojicích |
Práce studentů ve dvojicích |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Rozhovor |
Rozhovor |
Příprava a přednes prezentace |
Příprava a přednes prezentace |
Doporučená literatura
|
-
Devito, J. A. Základy mezilidské komunikace. Praha, Grada.
-
Fontana, D. Sociální dovednosti v praxi.. Praha: Portál, 2017.
-
Kohout, J. Rétorika: umění mluvit a jednat s lidmi. Praha: Management Press, 2002. ISBN 8072610724.
-
Navarro, J. Tajemství řeči těla: gesta, která prozradí více než slova. Praha: Grada., 2017. ISBN 9788027124770.
-
Plaňava, I. Průvodce mezilidskou komunikací: přístupy - dovednosti - poruchy. Praha: Grada, 2005.
-
Warren, J. T., & Fassett, D. L. Communication: a critical/cultural introduction. London: SAGE Publications, 2011.
|