Předmět: Andragogika a gerontagogika

« Zpět
Název předmětu Andragogika a gerontagogika
Kód předmětu UPV/SK7AG
Organizační forma výuky Moodle + Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 4
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Balvín Jaroslav, doc. PhDr. Mgr. CSc.
Obsah předmětu
Hlavní témata: - Základní pojmy (dospělost, učící se společnost, celoživotní vzdělávání, výchova, potřeby, bariéry). - Vývoj andragogiky a význam jednotlivých představitelů pro andragogiku. - Uplatnění andragogiky a její postavení v systému vědních disciplín, vztah andragogiky a pedagogiky, subdisciplíny, význam a problémy vzdělávání dospělých. - Legislativní úprava, koncepční dokumenty, zásady. - Andragogická profese. - Cíle, specifika vzdělávání dospělých. - Vzdělávání v produktivním věku. - Vzdělávání seniorů - gerontagogika. - Distanční vzdělávání, využití nových technologií (e-learning). - Vzdělávání dospělých zvláštních sociálních skupin (minority, sociálně-znevýhodnění, exkluze). - Profesní vzdělávání - personální andragogika. - Zájmové vzdělávání dospělých. - Kurikulum, kvalifikace, kompetence. - Jednotlivé didaktické metody v oblasti vzdělávání dospělých.

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace), Týmová práce
  • Účast na výuce - 10 hodin za semestr
  • Domácí příprava na výuku - 50 hodin za semestr
  • Semestrální práce - 30 hodin za semestr
  • Příprava na zápočet - 30 hodin za semestr
Výsledky učení
Odborné znalosti
teorií edukace dospělých
teorií edukace dospělých
základů androdidaktiky
základů androdidaktiky
díla některých osobností andragogiky
díla některých osobností andragogiky
profesní andragogiky
profesní andragogiky
základní terminologie v andragogice a gerontagogice
základní terminologie v andragogice a gerontagogice
Odborné dovednosti
aplikuje teorie edukace dospělých v praxi
aplikuje teorie edukace dospělých v praxi
vysvětluje teorie eduace dospělých
vysvětluje teorie eduace dospělých
analyzuje dílo vybraných osobností andragogiky
analyzuje dílo vybraných osobností andragogiky
vysvětluje specifika profesní andragogiky
vysvětluje specifika profesní andragogiky
definuje základní pojmy a termíny v andragogice a gerontagogice
definuje základní pojmy a termíny v andragogice a gerontagogice
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Týmová práce
Týmová práce
Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
Hodnotící metody
Didaktický test
Didaktický test
Analýza výkonů studenta
Analýza výkonů studenta
Doporučená literatura
  • BARTÁK, J, KOHOUT, K. Profesní vzdělávání dospělých. Praha: Univerzita Jana Amose Komenského Praha.
  • BEERMAN, S.k SCHUBACH, M. Hry na semináře a workshopy. Praha: Grada, 2009.
  • BENEŠ, M. Andragogika, filozofie - věda.
  • BENEŠ, M. Andragogika. Praha: Grada Publishing, 2008.
  • BENEŠ, M. Úvod do andragogiky. .
  • BUCKLEY, R., CAPLE, J. Trénink a školení. Brno: Computer Press, 2004.
  • KOPECKÝ, M. Sociální hnutí a vzdělávání dospělých. Praha: Eurolex Bohemia, 2004.
  • MALACH, J. Efektivní metody vzdělávání dospělých. Ostrava : Ostravská univerzita v Ostravě, 2003.
  • MÜHLPACHR, P. Gerontopedagogika. Brno: Masarykova univerzita, 2004.
  • MUŽÍK, J. Didaktika profesního vzdělávání dospělých. Plzeň : Fraus, 2005.
  • Palán, Z., Langer, T. Základy andragogiky. Praha: UJAK, 2008. ISBN 978-80-86723-58-7.
  • Petřková, A., Čornaničová, R. Gerontagogika. Olomouc:VUP, 2004. ISBN 80-244-0898-1.
  • PLAMÍNEK, J. Vzdělávání dospělých: průvodce pro lektory, účastníky a zadavatele. Praha : Grada Publishing, 2010.
  • ŠERÁK, M. Zájmové vzdělávání dospělých. Praha: KAPŘ a MJF, 2005.
  • VECHETA, V. Indoor aktivity: 50 her a aktivit pro trénink, školení i zábavu. Brno : Computer Press, 2009.
  • VETEŠKA, j. Přehled andragogiky. Praha: Portál, 2016. ISBN 978-80-262-1026-9.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr