Předmět: Pedagogicko - psychologická diagnostika

« Zpět
Název předmětu Pedagogicko - psychologická diagnostika
Kód předmětu UPV/SK6DG
Organizační forma výuky Seminář + Moodle
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 4
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Denglerová Denisa, PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
- Přístupy k psychickým problémům a duševním nemocem v historii lidstva. Dějiny pedagogické a psychologické diagnostiky. - Základní principy pedagogicko-psychologické diagnostiky. Současné legislativní ukotvení v ČR. - Etické otázky, vztahující se k procesu pedagogicko-psychologické diagnostiky a k výzkumným činnostem. - Psychometrické vlastnosti testových metod. - Základní informace o pedagogické a psychologické diagnostice dětí raného věku. - Pedagogické a psychologické přístupy při práci s dětmi předškolního věku. Oblasti školní zralosti. - Pedagogicko-psychologická diagnostika školních schopností a dovedností žáků ZŠ a SŠ. Kognitivní styly, motivace žáků. Klima školy, klima třídy. - Možnosti pedagogicko-psychologické diagnostiky dospělých.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace), Týmová práce, Sebereflexe, Individuální práce studentů, Práce studentů ve dvojicích
  • Semestrální práce - 25 hodin za semestr
  • Účast na výuce - 10 hodin za semestr
  • Domácí příprava na výuku - 45 hodin za semestr
  • Příprava na zápočet - 40 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
Středoškolská znalost v oblasti pedagogiky a psychologie.
Středoškolská znalost v oblasti pedagogiky a psychologie.
Výsledky učení
různých druhů klinických metod
různých druhů klinických metod
různých druhů testových metod a způsobů jejich klasifikace
různých druhů testových metod a způsobů jejich klasifikace
psychometrických vlastností psychodiagnostických metod
psychometrických vlastností psychodiagnostických metod
zařízení, ve kterých se pedagogicko-psychologická diagnostika obvykle realizuje
zařízení, ve kterých se pedagogicko-psychologická diagnostika obvykle realizuje
základních psychologických přístupů, z nichž diagnostika vychází (klasický x dynamický přístup)
základních psychologických přístupů, z nichž diagnostika vychází (klasický x dynamický přístup)
Odborné dovednosti
rozpozná u klienta potřebu diagnostického vyšetření
rozpozná u klienta potřebu diagnostického vyšetření
interpretuje odbornou zprávu z pedagogicko-psychologického vyšetření
interpretuje odbornou zprávu z pedagogicko-psychologického vyšetření
navrhne možná zařízení a instituce v okolí klientova bydliště
navrhne možná zařízení a instituce v okolí klientova bydliště
zformuluje cíl pedagogicko-psychologického vyšetření
zformuluje cíl pedagogicko-psychologického vyšetření
objasní výsledky pedagogicko-psychologické diagnostiky jednotlivce v kontextu srovnání s celou populací
objasní výsledky pedagogicko-psychologické diagnostiky jednotlivce v kontextu srovnání s celou populací
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Týmová práce
Týmová práce
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Přednášení
Přednášení
Práce studentů ve dvojicích
Práce studentů ve dvojicích
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Sebereflexe
Sebereflexe
Individuální práce studentů
Individuální práce studentů
Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Hodnotící metody
Analýza edukačního materiálu
Analýza seminární práce
Analýza seminární práce
Písemná zkouška
Písemná zkouška
Známkou
Analýza edukačního materiálu
Známkou
Doporučená literatura
  • AMADOR, Xavier Francisco. Nic mi není! Pomoc nepotřebuju!: jak pomoci duševně nemocnému, který odmítá léčbu.. Praha: Portál, 2019. ISBN 9788026215257.
  • BABTIE, Patricia a Jane EMERSON. Dítě s dyskalkulií ve škole. Praha: Portál, 2018. ISBN 9788026213048.
  • BARTOŇOVÁ, Miroslava, Dagmar OPATŘILOVÁ a Marie VÍTKOVÁ. Školní zralost a dítě s SVP: vzdělávání a diagnostika. Praha: Raabe, 2019. ISBN 978807496421.
  • Dana Krejčířová; Mojmír Svoboda; Marie Vágnerová. Psychodiagnostika dětí a dospívajících. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0899-0.
  • Donald P. Ogden. Psychodiagnostics and Personality Assessment. Western Psychological Services, 2001.
  • Dušek Karel, Večeřová-Procházková Alena. Diagnostika a terapie duševních poruch. Praha: Psyché, 2015. ISBN 978-80-247-4826-9.
  • Havigerová Jana Marie. Vyhledávání nadaných dětí v předškolním věku. Praha - Pedagogika, 2014. ISBN 978-80-247-5150-4.
  • Hermann Rorschach. Psychodiagnostik: Psychodiagnostics.. Grune and Stratton, New York. ISBN 978-3456302751.
  • HRABAL, Vladimír. Diagnostika: pedagogickopsychologická diagnostika žáka s úvodem do diagnostické aplikace statistiky. Praha : Karolinum, 2002. ISBN 80-246-0319-5.
  • Hunt, Morton. Dějiny psychologie. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0898-3.
  • Jarmila Klégrová; Marie Vágnerová. Poradenská psychologická diagnostika dětí a mládeže. Praha: Karolinum, 2008. ISBN 9788024615387.
  • Jonathan M. Campbell, Randy W. Kamphaus. Psychodiagnostic Assessment of Children: Dimensional and Categorical Approaches. New Jersey: John Wiley, 2006. ISBN 978-0471212195.
  • MIOVSKÝ, Michal. Diagnostika a terapie ADHD: dospělí pacienti a klienti v adiktologii. Praha:Grada, 2018. ISBN 9788027103874.
  • Plháková Alena. Dějiny psychologie. Praha: Psyché, 2006. ISBN 978-80-247-0871-3.
  • PTÁČEK, Radek a Hana PTÁČKOVÁ. ADHD - variabilita v dětství a dospělosti. Praha: Univerzita Karlova, nakladatelství Karolinum,, 2018. ISBN 978802462930.
  • Svoboda, Mojmír. Psychologická diagnostika dospělých. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0227-1.
  • ŠMELOVÁ, Eva, Eva SOURALOVÁ a Alena PETROVÁ. Společenské aspekty inkluze. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2017. ISBN 9788024449111.
  • Šnýdrová Ivana. Psychodiagnostika. Praha: Psyché. ISBN 978-80-247-2165-.
  • Urbánek, Tomáš; Denglerová, Denisa. Psychometrika. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0143-4.
  • Václav Mertin; Lenka Krejčová. Metody a postupy poznávání žáka -- Pedagogická diagnostika. Wolters Kluwer, 2016. ISBN 978-80-7552-014-2.
  • Weiss, P. a kol. Etické otázky v psychologii. Praha:Portál, 2011. ISBN 978-80-7367-845-6.
  • ZELINKOVÁ, Olga. Pedagogická diagnostika a individuální vzdělávací program. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-262-0044-4.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr