Předmět: Pedagogika volného času

« Zpět
Název předmětu Pedagogika volného času
Kód předmětu UPV/SK5PV
Organizační forma výuky Přednáška + Moodle
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 5
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Suchánková Eliška, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
- Tématika volného času, základní terminologie. - Volný čas v historickém kontextu. - Současná pojetí problematiky volného času. - Faktory ovlivňující trávení volného času, hra a motivace. - Pedagogika volného času, výchova ve volném čase, její funkce, možnosti, úskalí. - Zařízení pro volný čas, činnosti ve volném čase. - Zážitková pedagogika. - Galerijní a muzejní edukace. - Pedagog volného času, legislativa.

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Individuální práce studentů
  • Domácí příprava na výuku - 45 hodin za semestr
  • Účast na výuce - 15 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku - 55 hodin za semestr
  • Semestrální práce - 35 hodin za semestr
Výsledky učení
Odborné znalosti
definuje základní pojmy v oblasti pedagogiky volného času
definuje základní pojmy v oblasti pedagogiky volného času
popíše historický vývoj volného času a pedagogiky volného času
popíše historický vývoj volného času a pedagogiky volného času
charakterizuje jednotlivá pojetí volného času a související faktory
charakterizuje jednotlivá pojetí volného času a související faktory
jmenuje zařízení pro volný čas, objasní jejich zaměření a specifikuje jejich význam
jmenuje zařízení pro volný čas, objasní jejich zaměření a specifikuje jejich význam
popíše činnosti ve volném čase a metody užívané ve volném čase
popíše činnosti ve volném čase a metody užívané ve volném čase
vysvětlí postup a charakterizuje jednotlivé kroky tvorby výchovně vzdělávacího programu zájmových činností
vysvětlí postup a charakterizuje jednotlivé kroky tvorby výchovně vzdělávacího programu zájmových činností
charakterizuje oblast pedagogického působení ve volném čase v kontextu platné legislativy
charakterizuje oblast pedagogického působení ve volném čase v kontextu platné legislativy
Odborné dovednosti
analyzuje a vzájemně porovná jednotlivá pojetí volného času a vztahu výchovy a volného času
analyzuje a vzájemně porovná jednotlivá pojetí volného času a vztahu výchovy a volného času
analyzuje funkce volného času dílčích volnočasových činností
analyzuje funkce volného času dílčích volnočasových činností
kriticky zhodnotí plán činnosti zařízení pro volný čas
kriticky zhodnotí plán činnosti zařízení pro volný čas
navrhuje vhodné činnosti a metody v souvislosti s vybraným typem zařízení volného času
navrhuje vhodné činnosti a metody v souvislosti s vybraným typem zařízení volného času
aplikuje osvojené znalosti v procesu plánování, realizace a evaluace vlastního výchovně vzdělávacího programu zájmových činností
aplikuje osvojené znalosti v procesu plánování, realizace a evaluace vlastního výchovně vzdělávacího programu zájmových činností
vysvětluje aktuální otázky uplatnitelnosti pedagoga volného času v praxi
vysvětluje aktuální otázky uplatnitelnosti pedagoga volného času v praxi
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Individuální práce studentů
Individuální práce studentů
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Hodnotící metody
Písemná zkouška
Písemná zkouška
Analýza seminární práce
Rozbor portfolia studenta
Rozbor portfolia studenta
Analýza seminární práce
Doporučená literatura
  • HÁJEK, B., HOFBAUER, B., PÁVKOVÁ, J. Pedagogické ovlivňování volného času. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-473-1.
  • Hanuš, R., Chytilová, L. Zážitkově pedagogické učení.. Praha: Grada, 2009.
  • Hofbauer, Břetislav. Děti, mládež a volný čas. Vyd. 1. Praha : Portál, 2004. ISBN 8071789275.
  • Kaplánek, M., Bauman, P., Dudová, A., Kočerová, M., Macků, R.& Svobodová, Z. Volný čas a jeho význam ve výchově. Praha: Portál.
  • Knotová, D. Pedagogické dimenze volného času.. Brno: Paido, 2011.
  • NĚMEC, J. Od prožívání k požitkářství. Výchovné funkce hry a její proměny v historických koncepcích pedagogiky. Brno: Paido, 2002.
  • PÁVKOVÁ, J. a kol. Pedagogika volného času. Praha : Portál, 1999. ISBN 80-7178-295-5.
  • Pieper, J. K. Volný čas, vzdělání, moudrost. Praha: Křesťanská akademie, 0199. ISBN 80-900615-6-7.
  • Pospíšil, J. Hodnoty a volný čas. Nové výzvy pro sociální pedagogiku a pedagogiku volného času. Olomouc: UP v Olomouci, 2023.
  • Spousta, V. Teoretické základy výchovy ve volném čase. Brno : MU, 1994. ISBN 80-210-1007-X.
  • Vážanský, M., Smékal, V. Základy pedagogiky volného času. Brno: Paido, 1995. ISBN 80-901737-9-9.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr