Vyučující
|
-
Hrnčiříková Zuzana, PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
- Tématika volného času, základní terminologie. - Volný čas v historickém kontextu. - Současná pojetí problematiky volného času. - Faktory ovlivňující trávení volného času, hra a motivace. - Pedagogika volného času, výchova ve volném čase, její funkce, možnosti, úskalí. - Zařízení pro volný čas, činnosti ve volném čase. - Zážitková pedagogika. - Galerijní a muzejní edukace. - Pedagog volného času, legislativa.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Individuální práce studentů
- Domácí příprava na výuku
- 45 hodin za semestr
- Účast na výuce
- 15 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku
- 55 hodin za semestr
- Semestrální práce
- 35 hodin za semestr
|
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
definuje základní pojmy v oblasti pedagogiky volného času |
definuje základní pojmy v oblasti pedagogiky volného času |
popíše historický vývoj volného času a pedagogiky volného času |
popíše historický vývoj volného času a pedagogiky volného času |
charakterizuje jednotlivá pojetí volného času a související faktory |
charakterizuje jednotlivá pojetí volného času a související faktory |
jmenuje zařízení pro volný čas, objasní jejich zaměření a specifikuje jejich význam |
jmenuje zařízení pro volný čas, objasní jejich zaměření a specifikuje jejich význam |
popíše činnosti ve volném čase a metody užívané ve volném čase |
popíše činnosti ve volném čase a metody užívané ve volném čase |
vysvětlí postup a charakterizuje jednotlivé kroky tvorby výchovně vzdělávacího programu zájmových činností |
vysvětlí postup a charakterizuje jednotlivé kroky tvorby výchovně vzdělávacího programu zájmových činností |
charakterizuje oblast pedagogického působení ve volném čase v kontextu platné legislativy |
charakterizuje oblast pedagogického působení ve volném čase v kontextu platné legislativy |
Odborné dovednosti |
---|
analyzuje a vzájemně porovná jednotlivá pojetí volného času a vztahu výchovy a volného času |
analyzuje a vzájemně porovná jednotlivá pojetí volného času a vztahu výchovy a volného času |
analyzuje funkce volného času dílčích volnočasových činností |
analyzuje funkce volného času dílčích volnočasových činností |
kriticky zhodnotí plán činnosti zařízení pro volný čas |
kriticky zhodnotí plán činnosti zařízení pro volný čas |
navrhuje vhodné činnosti a metody v souvislosti s vybraným typem zařízení volného času |
navrhuje vhodné činnosti a metody v souvislosti s vybraným typem zařízení volného času |
aplikuje osvojené znalosti v procesu plánování, realizace a evaluace vlastního výchovně vzdělávacího programu zájmových činností |
aplikuje osvojené znalosti v procesu plánování, realizace a evaluace vlastního výchovně vzdělávacího programu zájmových činností |
vysvětluje aktuální otázky uplatnitelnosti pedagoga volného času v praxi |
vysvětluje aktuální otázky uplatnitelnosti pedagoga volného času v praxi |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
Individuální práce studentů |
Individuální práce studentů |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Hodnotící metody |
---|
Písemná zkouška |
Písemná zkouška |
Analýza seminární práce |
Rozbor portfolia studenta |
Rozbor portfolia studenta |
Analýza seminární práce |
Doporučená literatura
|
-
Metody a formy výchovy ve volném čase : kultura a umění ve výchově. 1. vyd. Brno : Masarykova univerzita, Pedagogická fakulta, 1996. ISBN 80-210-1275-7.
-
Hofbauer, Břetislav. Děti, mládež a volný čas. Vyd. 1. Praha : Portál, 2004. ISBN 8071789275.
-
PÁVKOVÁ, J. a kol. Pedagogika volného času. Praha : Portál, 1999. ISBN 80-7178-295-5.
-
Pieper, J. K. Volný čas, vzdělání, moudrost. Praha: Křesťanská akademie, 0199. ISBN 80-900615-6-7.
-
PIKE, G., SELBY, D. Globální výchova. Praha: Grada, 1994. ISBN 80-85623-98-6.
-
Smith, Hyrum W. 10 přírodních zákonů managementu času a života. Praha : Pragma, 1998. ISBN 8072055879.
-
Spousta, V. Teoretické základy výchovy ve volném čase. Brno : MU, 1994. ISBN 80-210-1007-X.
-
Vážanský, M., Smékal, V. Základy pedagogiky volného času. Brno: Paido, 1995. ISBN 80-901737-9-9.
|