Vyučující
|
-
Staňková Iva, PhDr. Ph.D., MBA
-
Buček Patrik, Mgr.
|
Obsah předmětu
|
- Kultura (vymezení pojmu, antropologické a axiologické pojetí). - Multikulturalismus (vznik, charakteristika v USA, Kanadě, Austrálii a Evropě). - Rasismus (pojem rasa, vývoj názorů a pojetí ras, vznik rasismu). - Migrace a uprchlictví. - Imigrační a azylová politika v ČR. - Integrace imigrantů podle EU. - Cizinci, menšiny a média. - Národnostní menšiny v ČR (Vietnamci, Ukrajinci, migrace z Balkánu). - Romové v ČR (historie a současnost). - Koncepce multikulturní výchovy.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
- Příprava na zkoušku
- 30 hodin za semestr
- Účast na výuce
- 15 hodin za semestr
- Semestrální práce
- 70 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 35 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
Znalosti z oblasti sociologie, pedagogiky a filozofie. |
Znalosti z oblasti sociologie, pedagogiky a filozofie. |
Výsledky učení |
---|
definuje základní pojmy z oblasti multikulturní výchovy |
definuje základní pojmy z oblasti multikulturní výchovy |
vysvětlí antropologické, axiologické a redukcionistické pojetí kultury |
vysvětlí antropologické, axiologické a redukcionistické pojetí kultury |
popíše principy fungování multikulturní společnosti |
popíše principy fungování multikulturní společnosti |
vysvětlí význam multikulturalismu, popíše jeho vznik, modely, dimenze a myšlenkové proudy, popíše multikulturalismus v USA, Kanadě, Austrálii a Evropě |
vysvětlí význam multikulturalismu, popíše jeho vznik, modely, dimenze a myšlenkové proudy, popíše multikulturalismus v USA, Kanadě, Austrálii a Evropě |
popíše koncepci multikulturní výchovy |
popíše koncepci multikulturní výchovy |
vysvětlí hlavní principy kulturně-standardního a transkulturního přístupu |
vysvětlí hlavní principy kulturně-standardního a transkulturního přístupu |
popíše imigrační a azylovou politiku v ČR i v EU |
popíše imigrační a azylovou politiku v ČR i v EU |
Odborné dovednosti |
---|
uplatňuje metody multikulturní výchovy v sociálně pedagogické praxi |
uplatňuje metody multikulturní výchovy v sociálně pedagogické praxi |
vyhledává, třídí a kriticky nahlíží na informace z různých zdrojů, které se týkají interkulturních kontaktů |
vyhledává, třídí a kriticky nahlíží na informace z různých zdrojů, které se týkají interkulturních kontaktů |
rozpozná projevy extremismu, stereotypní a xenofobní projevy a dokáže na ně upozornit a adekvátně reagovat |
rozpozná projevy extremismu, stereotypní a xenofobní projevy a dokáže na ně upozornit a adekvátně reagovat |
navrhuje konkrétní možnosti, jak se občané mohou aktivně spolupodílet na posilování soudržnosti ve společnosti |
navrhuje konkrétní možnosti, jak se občané mohou aktivně spolupodílet na posilování soudržnosti ve společnosti |
předchází vzniku a následnému posilování schematického obrazu společenského uspořádání, podle něhož je společnost "přirozeně" rozdělena na majoritu a minority |
předchází vzniku a následnému posilování schematického obrazu společenského uspořádání, podle něhož je společnost "přirozeně" rozdělena na majoritu a minority |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Hodnotící metody |
---|
Analýza výkonů studenta |
Písemná zkouška |
Analýza výkonů studenta |
Písemná zkouška |
Doporučená literatura
|
-
Menšiny a migranti v České republice. Vyd. 1. Praha : Portál, 2001. ISBN 8071786489.
-
Romové v České republice. Praha: Socioklub, 1999. ISBN 80-902260-7-8.
-
Soudobé spory o multikulturalismus a politiku identit : antropologická perspektiva. Plzeň : Vydavatelství a nakladatelství Aleš Čeněk, 2005. ISBN 80-86898-22-9.
-
Výchova k toleranci a proti rasismu : sborník. Zdroje a formy rasismu a netolerance. Informace o národnostních menšinách. Hry a cvičení pro žáky a studenty. Vyd. 1. Praha : Portál, 1998. ISBN 80-7178-285-8.
-
Z. č. 273/2001 Sb., o právech příslušníků národnostních menšin a o změně některých zákonů.
-
BANKS, J. A. An Introduction to Multicultural Education. Boston: Ally and Bacon, 2002.
-
BARŠA, P., STRMISKA, M. Národní stát a etnický konflikt. Brno : Centrum pro studium demokracie a kultury, 1999. ISBN 80-85959-52-6.
-
Barša, Pavel. Politická teorie multikulturalismu. 2. vyd. Brno : Centrum pro studium demokracie a kultury, 2003. ISBN 80-7325-020-9.
-
BURYÁNEK, J. et al. Interkulturní vzdělávání. Praha: Člověk v tísni, 2002. ISBN 80-7106-614-1.
-
Fafejta, M. Problémy sociálního soužití. Olomouc : Univerzita Palackého, 2002. ISBN 80-244-0487-7.
-
GABAL, I. Etnické menšiny ve střední evropě. Praha : G plus G, 1999. ISBN 80-86103-23-4.
-
GABAL, I. Etnické menšiny ve střední Evropě. Praha: G plus G, 1999. ISBN 80-86103-23-4.
-
GELLNER, E. Národy a nacionalismus. Praha : Josef Hříbal, 1993. ISBN 80-900892-9-1.
-
Hladík, Jakub. Multikulturní výchova : (socializace a integrace menšin). Vyd. 1. Zlín : Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně, 2006. ISBN 80-7318-424-9.
-
HORÁKOVÁ, M. Problémy integrace etnických menšin. 1998.
-
HRONCOVÁ, J., HUDECOVÁ, A., MATULAYOVÁ, T. Sociálna pedagogika a sociálna práca. 2. vyd. Banská Bystrica : Pedagogická fakulta UMB, 2001.
-
Hübschmannová, Milena. Šaj pes dovakeras = Můžeme se domluvit. 4., nezm. vyd. Olomouc : Univerzita Palackého, 2002. ISBN 8024404966.
-
NEČAS, C. Romové v České republice včera a dnes. Olomouc : UP, 1995. ISBN 80-7067-559-4.
-
PRŮCHA, J. Multikulturní výchova. Příručka (nejen) pro učitele. Praha: Triton, 2006.
-
RÝDL, K., NEZEL, I. Rasismus a nacionalismus v současném životě. Praha : IPPP ČR, 1997.
-
ŘÍČAN P. S Romy žít budeme - jde o to jak. Praha : Portál, 1998. ISBN 80-7178-250-5.
-
TAYLOR, C. Multikulturalismus : zkoumání politiky uznání. Praha : Filosofia, 2001. ISBN 80-7007-161-3.
|