Předmět: Zážitková pedagogika

« Zpět
Název předmětu Zážitková pedagogika
Kód předmětu UPV/SK4ZP
Organizační forma výuky Seminář + Moodle
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 4
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Suchánková Eliška, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
- Východiska, pojetí a principy zážitkové pedagogiky. - Postup tvorby zážitkového kurzu, struktura metodické práce (dramaturgie akce, návrh scénáře, výběr, cílování a tvorba her, způsoby vytěžení zážitku, reflexe). - Hra v kontextu zážitkové pedagogiky, hra jako programový prostředek dosažení cíle, struktura hry, herní principy, modifikace her, uvádění her, práce s atmosférou her. - Dramaturgie zážitkových akcí, téma versus námět, provázanost témat a cílů, překlopení teoretické dramaturgie do reálného programu. - Reflexe hry, postup při reflexi, kladení otázek, práce se skupinou a emocemi, reflexe psychicky náročné hry. - Modelové situace, zážitkové a zkušenostní učení.

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Praktické procvičování, Zážitková (sebezkušenostní), Individuální práce studentů, E-learning
  • Účast na výuce - 10 hodin za semestr
  • Příprava na zápočet - 35 hodin za semestr
  • Semestrální práce - 30 hodin za semestr
  • Domácí příprava na výuku - 45 hodin za semestr
Výsledky učení
Odborné znalosti
definuje základní pojmy z oblasti zážitkové pedagogiky
definuje základní pojmy z oblasti zážitkové pedagogiky
popíše základní principy zážitkové pedagogiky
popíše základní principy zážitkové pedagogiky
vysvětlí význam prožitku v procesu učení a ve vzdělávání
vysvětlí význam prožitku v procesu učení a ve vzdělávání
popíše postup a jednotlivé kroky tvorby zážitkového programu dle metody zážitkové pedagogiky
popíše postup a jednotlivé kroky tvorby zážitkového programu dle metody zážitkové pedagogiky
Odborné dovednosti
stanoví záměr a cíle zážitkového programu
stanoví záměr a cíle zážitkového programu
vyhledá adekvátní programové prostředky a modifikuje je
vyhledá adekvátní programové prostředky a modifikuje je
reflektuje zážitkovou aktivitu v souladu se stanovenými cíli
reflektuje zážitkovou aktivitu v souladu se stanovenými cíli
aplikuje osvojené znalosti o principech zážitkové pedagogiky v procesu tvorby vlastního zážitkového programu pro vybranou cílovou skupinu
aplikuje osvojené znalosti o principech zážitkové pedagogiky v procesu tvorby vlastního zážitkového programu pro vybranou cílovou skupinu
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Praktické procvičování
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Individuální práce studentů
Individuální práce studentů
Zážitková (sebezkušenostní)
Zážitková (sebezkušenostní)
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Praktické procvičování
E-learning
E-learning
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Hodnotící metody
Analýza edukačního materiálu
Analýza edukačního materiálu
Doporučená literatura
  • Beneš, Z. a kol. Instruktorský slabikář: metodická příručka pro všechny, kdo organizují kurzy zážitkové pedagogiky.. Praha: Nadační fond Gymnasion, 2016.
  • Drahanská, P. Učení prožitkem. Jak postavit vaše rozvojové, výchovné a vzdělávací programy na prožitku.. Račice: Petra Drahanská, 2020.
  • Franc, D., Sobková Zounková, D. Martin, A. Učení zážitkem a hrou: praktická příručka instruktora.. Brno: Computer Press, 2007.
  • Hanuš, R., Chytilová, L. Zážitkově pedagogické učení.. Praha: Grada, 2009.
  • Hrkal, J., ed., Hanuš, R., ed., Sobková Zounková, D., ed. Zlatý fond her: hry a programy připravené pro kurzy Prázdninové školy Lipnice.. Praha: Portál, 2000.
  • Jirásek, I. Zážitková pedagogika: teorie holistické výchovy (v přírodě a volném čase). Praha: Portál, 2019.
  • Kindlmannová, J., ed. Klíčový rok: zážitková pedagogika a projektová výuka pro základní školy v rámci projektu Prázdninové školy Lipnice.. Praha: Prázdninová škola Lipnice, 2013.
  • Pelánek, R. Příručka instruktora zážitkových akcí.. Praha: Portál, 2013.
  • Pelánek, R. Zážitkové výukové programy.. Praha: Portál, 2010.
  • Reitmayerová, E., Broumová, V. Cílená zpětná vazba: metody pro vedoucí skupin a učitele.. Praha: Portál, 2015.
  • Slejšková, L., Drahanská, P. a kol. Škola zážitkem. Zážitková pedagogika při výuce klíčových kompetencí a hodnocení žáků.. Praha: Prázdninová škola Lipnice, 2011.
  • Soják, P. a kol. Kuchařka pro lektory zážitkově orientovaných kurzů, aneb, (Ne)vaříme z vody.. Brno: Masarykova univerzita, 2014.
  • Suchánková, E. Hra a její využití v předškolním vzdělávání.. Praha: Portál, 2014.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr