Vyučující
|
-
Suchánková Eliška, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
- Východiska, pojetí a principy zážitkové pedagogiky. - Postup tvorby zážitkového kurzu, struktura metodické práce (dramaturgie akce, návrh scénáře, výběr, cílování a tvorba her, způsoby vytěžení zážitku, reflexe). - Hra v kontextu zážitkové pedagogiky, hra jako programový prostředek dosažení cíle, struktura hry, herní principy, modifikace her, uvádění her, práce s atmosférou her. - Dramaturgie zážitkových akcí, téma versus námět, provázanost témat a cílů, překlopení teoretické dramaturgie do reálného programu. - Reflexe hry, postup při reflexi, kladení otázek, práce se skupinou a emocemi, reflexe psychicky náročné hry. - Modelové situace, zážitkové a zkušenostní učení.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Praktické procvičování, Zážitková (sebezkušenostní), Individuální práce studentů, E-learning
- Účast na výuce
- 10 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 35 hodin za semestr
- Semestrální práce
- 30 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 45 hodin za semestr
|
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
definuje základní pojmy z oblasti zážitkové pedagogiky |
definuje základní pojmy z oblasti zážitkové pedagogiky |
popíše základní principy zážitkové pedagogiky |
popíše základní principy zážitkové pedagogiky |
vysvětlí význam prožitku v procesu učení a ve vzdělávání |
vysvětlí význam prožitku v procesu učení a ve vzdělávání |
popíše postup a jednotlivé kroky tvorby zážitkového programu dle metody zážitkové pedagogiky |
popíše postup a jednotlivé kroky tvorby zážitkového programu dle metody zážitkové pedagogiky |
Odborné dovednosti |
---|
stanoví záměr a cíle zážitkového programu |
stanoví záměr a cíle zážitkového programu |
vyhledá adekvátní programové prostředky a modifikuje je |
vyhledá adekvátní programové prostředky a modifikuje je |
reflektuje zážitkovou aktivitu v souladu se stanovenými cíli |
reflektuje zážitkovou aktivitu v souladu se stanovenými cíli |
aplikuje osvojené znalosti o principech zážitkové pedagogiky v procesu tvorby vlastního zážitkového programu pro vybranou cílovou skupinu |
aplikuje osvojené znalosti o principech zážitkové pedagogiky v procesu tvorby vlastního zážitkového programu pro vybranou cílovou skupinu |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Praktické procvičování |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Individuální práce studentů |
Individuální práce studentů |
Zážitková (sebezkušenostní) |
Zážitková (sebezkušenostní) |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Praktické procvičování |
E-learning |
E-learning |
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
Hodnotící metody |
---|
Analýza edukačního materiálu |
Analýza edukačního materiálu |
Doporučená literatura
|
-
Beneš, Z. a kol. Instruktorský slabikář: metodická příručka pro všechny, kdo organizují kurzy zážitkové pedagogiky.. Praha: Nadační fond Gymnasion, 2016.
-
Drahanská, P. Učení prožitkem. Jak postavit vaše rozvojové, výchovné a vzdělávací programy na prožitku.. Račice: Petra Drahanská, 2020.
-
Franc, D., Sobková Zounková, D. Martin, A. Učení zážitkem a hrou: praktická příručka instruktora.. Brno: Computer Press, 2007.
-
Hanuš, R., Chytilová, L. Zážitkově pedagogické učení.. Praha: Grada, 2009.
-
Hrkal, J., ed., Hanuš, R., ed., Sobková Zounková, D., ed. Zlatý fond her: hry a programy připravené pro kurzy Prázdninové školy Lipnice.. Praha: Portál, 2000.
-
Jirásek, I. Zážitková pedagogika: teorie holistické výchovy (v přírodě a volném čase). Praha: Portál, 2019.
-
Kindlmannová, J., ed. Klíčový rok: zážitková pedagogika a projektová výuka pro základní školy v rámci projektu Prázdninové školy Lipnice.. Praha: Prázdninová škola Lipnice, 2013.
-
Pelánek, R. Příručka instruktora zážitkových akcí.. Praha: Portál, 2013.
-
Pelánek, R. Zážitkové výukové programy.. Praha: Portál, 2010.
-
Reitmayerová, E., Broumová, V. Cílená zpětná vazba: metody pro vedoucí skupin a učitele.. Praha: Portál, 2015.
-
Slejšková, L., Drahanská, P. a kol. Škola zážitkem. Zážitková pedagogika při výuce klíčových kompetencí a hodnocení žáků.. Praha: Prázdninová škola Lipnice, 2011.
-
Soják, P. a kol. Kuchařka pro lektory zážitkově orientovaných kurzů, aneb, (Ne)vaříme z vody.. Brno: Masarykova univerzita, 2014.
-
Suchánková, E. Hra a její využití v předškolním vzdělávání.. Praha: Portál, 2014.
|