Předmět: Metodologie 2

« Zpět
Název předmětu Metodologie 2
Kód předmětu UPV/SK4ME
Organizační forma výuky Přednáška + Moodle
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia 2
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 5
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Hladík Jakub, doc. Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
- Postup při analýze dat získaných při dotazníkovém šetření. - Třídění prvního a druhého stupně. Metody statistického ověřování hypotéz v dotazníkových šetřeních (Test dobré shody chí-kvadrát. Testy nezávislosti chí-kvadrát. Koeficienty kontingence. Interpretace znaménkového schématu kontingenční tabulky). - Vybrané metody sběru dat v pedagogických výzkumech (Interview, pedagogické pozorování a jeho druhy, aplikace sociometrie, testy). - Metody statistického ověřování hypotéz (Znaménkový test. Spearmanův koeficient korelace, Kendallův koeficient shody, Pearsonův koeficient korelace, Párový t-test, Studentův t-test). - Analýza dat v programu Statistica. - Zpráva o výzkumu.

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Praktické procvičování
  • Domácí příprava na výuku - 70 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku - 70 hodin za semestr
  • Účast na výuce - 10 hodin za semestr
Výsledky učení
Odborné znalosti
druhů položek dotazníku
druhů položek dotazníku
zásad použití sociometrie
zásad použití sociometrie
principů využití sémantického diferenciálu
principů využití sémantického diferenciálu
vybraných kvalitativních přístupů (zakotvená teorie, IPA, případová studie, etnografie)
vybraných kvalitativních přístupů (zakotvená teorie, IPA, případová studie, etnografie)
zásad analýzy dat z rozhovorů
zásad analýzy dat z rozhovorů
Odborné dovednosti
konstruuje dotazník
konstruuje dotazník
interpretuje výsledky sociometrického testu
interpretuje výsledky sociometrického testu
interpretuje výsledky sémantického diferenciálu
interpretuje výsledky sémantického diferenciálu
provádí otevřené kódování dat
provádí otevřené kódování dat
vysvětluje princip použití kvalitativních přístupů (zakotvená teorie, IPA, případová studie, etnografie)
vysvětluje princip použití kvalitativních přístupů (zakotvená teorie, IPA, případová studie, etnografie)
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Praktické procvičování
Praktické procvičování
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Hodnotící metody
Rozbor portfolia studenta
Rozbor portfolia studenta
Doporučená literatura
  • Cesty pedagogického výzkumu. Brno : Paido, 2004. ISBN 80-7315-078-6.
  • ČERMÁK, I., MIOVSKÝ, M. Kvalitativní výzkum ve vědách o člověku na prahu třetího tisíciletí. Boskovice: Albert, 2000. ISBN 80-85834-96-0.
  • DISMAN, M. Jak se vyrábí sociologická znalost?. Praha: Karolinum, 1993. ISBN 80-7066-822-9.
  • Fay, Brian. Současná filosofie sociálních věd : multikulturní přístup. Vyd. 1. Praha : Sociologické nakladatelství, 2002. ISBN 80-86429-10-5.
  • Gavora, Peter. Úvod do pedagogického výzkumu. Brno : Paido, 2000. ISBN 80-85931-79-6.
  • CHRÁSKA, M. Metody pedagogického výzkumu. Olomouc: UP, 1998. ISBN 80-7067-798-8.
  • KERLINGER, F. N. Základy výzkumu chování. Praha: Academia, 1972.
  • Maršálová, M., Mikšík, O. a kol. Metodológia a metódy psychologického výskumu. Bratislava: SPN, 1990. ISBN 80-08-00019-8.
  • Masaryk, T. G. Jak pracovat?. Praha: J. Kanzelsberger, 1990. ISBN 80-90095-0-6.
  • MIOVSKY, M., ČERMÁK, I., ŘEHAN, V. Kvalitativní přístup a metody ve vědách o člověku III. Olomouc: Univerzita Palackého, 2004. ISBN 80-244-0909-7.
  • Silverman, David. Ako robiť kvalitatívny výskum : praktická príručka. Bratislava : Ikar, 2005. ISBN 80-551-0904-4.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr