Vyučující
|
-
Staňková Iva, PhDr. Ph.D., MBA
|
Obsah předmětu
|
Probíraná témata (přednášky): - Komunikace a její specifika, základní pojmy. - Analýza verbální komunikace. - Vztah myšlení a jazyka. - Neverbální komunikace. - Kulturní a genderové aspekty komunikace. - Interpretace neverbálních signálů. - Vztah komunikace a teorie her. - Základní charakteristika zdravé komunikace. - Asertivní komunikace. - Poruchy v komunikaci. - Komunikace v pomáhajících profesích. - Komunikace v různých prostředích, skupinách. - Komunikace jako prostředek zvládání konfliktních situací. - Sebepoznání v oblasti komunikace. - Virtuální komunikace. - Metakomunikace. Aplikace témat: - Komunikace jako pozvání ke sdílení - Reflexe sebe sama a její externalizace v pohybu, v hlase, v řeči - Rozvoj komunikačních kompetencí: autenticita, aktivní naslouchání, poskytování zpětné vazby; konflikty a jejich zvládání Rozvoj schopnosti být dialogickou existencí, tzn. být si a být partnerem Hledání a odstraňování bariér, které brání ve spontánním, kreativním a autentickém projevu během jednání v sociálních situacích, při veřejném vystupování - komunikace v cizím, neznámém prostředí Hledání/Poznávání svého autentického řečového projevu. Rozvoj dovednosti přednést text s důrazem na jeho smysl (význam). - Kultura vyjadřování - vztah obsahu a formy, srozumitelnost (klišé-originalita). - Nahlédnutí vlastní komunikace z hlediska efektivity. - Porozumění vztahu verbální a neverbální komunikace. - Nonverbální komunikace jako nástroj sebeobrazu. - Sdělování prostřednictvím slova i pohybu. - Rozvoj improvizačních schopností. - Rozvoj schopnosti udržet pozornost posluchačů, zaujmout svým projevem. - Rozvoj tvořivé komunikace (kreativní vytváření obsahů řeči a těla). - Jednání a chování v situacích, v kontaktu s příjemcem sdělení.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
- Účast na výuce
- 10 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 25 hodin za semestr
- Semestrální práce
- 15 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 40 hodin za semestr
|
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
definuje základní pojmy v oblasti sociální komunikace |
definuje základní pojmy v oblasti sociální komunikace |
charakterizuje komunikační styly a modely |
charakterizuje komunikační styly a modely |
popíše komunikační proces |
popíše komunikační proces |
vyjmenuje znaky zdravé komunikace |
vyjmenuje znaky zdravé komunikace |
popíše zásady asertivní komunikace |
popíše zásady asertivní komunikace |
zhodnotí význam komunikace v dnešní společnosti |
zhodnotí význam komunikace v dnešní společnosti |
Odborné dovednosti |
---|
analyzuje vlastní i cizí řečový projev po stránce verbální i neverbální |
analyzuje vlastní i cizí řečový projev po stránce verbální i neverbální |
navrhuje vhodné komunikační strategie v různých situacích a prostředích |
navrhuje vhodné komunikační strategie v různých situacích a prostředích |
vhodně interpretuje neverbální signály druhých a dešifruje paralingvistické projevy |
vhodně interpretuje neverbální signály druhých a dešifruje paralingvistické projevy |
kriticky hodnotí vlastní autentický řečový projev |
kriticky hodnotí vlastní autentický řečový projev |
aplikuje osvojené znalosti ve prospěch navýšení vlastních improvizačních schopností a komunikačních kompetencí, včetně aktivního naslouchání a poskytování zpětné vazby na něj |
aplikuje osvojené znalosti ve prospěch navýšení vlastních improvizačních schopností a komunikačních kompetencí, včetně aktivního naslouchání a poskytování zpětné vazby na něj |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
Aktivizující (simulace, hry, dramatizace) |
Aktivizující (simulace, hry, dramatizace) |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Hodnotící metody |
---|
Analýza výkonů studenta |
Analýza výkonů studenta |
Rozbor portfolia studenta |
Rozbor portfolia studenta |
Analýza prezentace studenta |
Analýza prezentace studenta |
Doporučená literatura
|
-
Adair, John Eric. Efektivní komunikace. 1. vyd. Praha : Alfa Publishing, 2004. ISBN 80-86851-10-9.
-
Bednaříková, Iveta. Sociální komunikace : [texty k distančnímu a kombinovanému studiu]. 1. vyd. Olomouc : Univerzita Palackého v Olomouci, 2006. ISBN 80-244-1357-4.
-
Berne, E. Co řeknete, až pozdravíte. Praha: Lidové noviny, 1997. ISBN 80-7106-231-6.
-
Berne, E. Jak si lidé hrají. Litvínov: Dialog, 1992. ISBN 80-85194-52-X.
-
BIRKENBIHLOVÁ, V. F. Umění komunikace aneb Jak úspěšně vytvářet mezilidské vztahy. Bratislava: AKTUELL, 1999. ISBN 80-88915-21-X.
-
DE VITO, J. A. Základy mezilidské komunikace. Praha: Grada Publishing, 2005. ISBN 80-7169-988-8.
-
JANIŠ, K., BÁRTOVÁ, Z. Uplatnění asertivity v sociální komunikaci. Hradec Králové: Gaudeamus, 2005. ISBN 80-7041-679-3.
-
Kohout, Jaroslav. Rétorika : umění mluvit a jednat s lidmi. 4., dopl. vyd. Praha : Management Press, 2002. ISBN 80-7261-072-4.
-
KOLEKTIV AUTORŮ. Osobnostní herectví-učitelství.
-
KOLEKTIV AUTORŮ. Psychosomatické disciplíny v přípravě pedagogů: východiska a první zkušenosti.
-
KŘIVOHLAVÝ, J. Jak si navzájem lépe porozumíme. Kapitoly z psychologie sociální komunikace. . Praha: Svoboda, 1988.
-
Křivohlavý, J. Povídej - poslouchám. Praha: Návrat, 1993. ISBN 80-85495-18-X.
-
Mareš, Jioí. Komunikace ve škole. 1. vyd. Brno : Masarykova univerzita, 1995. ISBN 8021010703.
-
MIKULÁŠTÍK, M. Komunikační dovednosti v praxi. Praha: Grada, 2003. ISBN 80-247-0650-4.
-
Plaňava, Ivo. Průvodce mezilidskou komunikací : přístupy, dovednosti, poruchy. Vyd. 1. Praha : Grada, 2005. ISBN 80-247-0858-2.
-
Řezáč, J. Sociální psychologie. Brno : Paido, 2005.
-
Svatoš, Tomáš. Kapitoly ze sociální a pedagogické komunikace : teoretická minima a praktické náměty. Vyd. 2., upr. Hradec Králové : Gaudeamus, 2006. ISBN 80-7041-176-7.
-
Švec, Vlastimil. Klíčové dovednosti ve vyučování a výcviku. 1. vyd. Brno : Masarykova univerzita, Pedagogická fakulta, 1998. ISBN 80-210-1937-9.
-
Tegze, Oldřich. Neverbální komunikace : [co vám prozradí lidské chování a jednání, a jak toho využít]. Vyd. 1. Brno : Computer Press, 2003. ISBN 80-722-6429-X.
-
Valenta, Josef. Učíme (se) komunikovat : metodika komunikace v rámci osobnostní a sociální výchovy. 1. vyd. Kladno : AISIS, 2005. ISBN 80-239-4514-9.
-
Vybíral, Zbyněk. Psychologie komunikace. Vyd. 1. Praha : Portál, 2005. ISBN 80-7178-998-4.
-
Vybíral, Zbyněk. Psychologie lidské komunikace. Vyd. 1. Praha : Portál, 2000. ISBN 80-7178-291-2.
-
Výrost, Jozef. Sociální psychologie. Vyd. 1. Praha : ISV, 1997. ISBN 808586620X.
-
VYSKOČIL, I. A KOL. Dialogické jednání s vnitřním partnerem. Brno, 2005. ISBN 80-86928-02-0.
-
VYSKOČILOVÁ, E. Vytváření komunikačních dovedností učitele. Praha: SPN, 1991.
|