Předmět: Sociální komunikace

« Zpět
Název předmětu Sociální komunikace
Kód předmětu UPV/SK3SK
Organizační forma výuky Seminář + Moodle
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Staňková Iva, PhDr. Ph.D., MBA
Obsah předmětu
Probíraná témata (přednášky): - Komunikace a její specifika, základní pojmy. - Analýza verbální komunikace. - Vztah myšlení a jazyka. - Neverbální komunikace. - Kulturní a genderové aspekty komunikace. - Interpretace neverbálních signálů. - Vztah komunikace a teorie her. - Základní charakteristika zdravé komunikace. - Asertivní komunikace. - Poruchy v komunikaci. - Komunikace v pomáhajících profesích. - Komunikace v různých prostředích, skupinách. - Komunikace jako prostředek zvládání konfliktních situací. - Sebepoznání v oblasti komunikace. - Virtuální komunikace. - Metakomunikace. Aplikace témat: - Komunikace jako pozvání ke sdílení - Reflexe sebe sama a její externalizace v pohybu, v hlase, v řeči - Rozvoj komunikačních kompetencí: autenticita, aktivní naslouchání, poskytování zpětné vazby; konflikty a jejich zvládání Rozvoj schopnosti být dialogickou existencí, tzn. být si a být partnerem Hledání a odstraňování bariér, které brání ve spontánním, kreativním a autentickém projevu během jednání v sociálních situacích, při veřejném vystupování - komunikace v cizím, neznámém prostředí Hledání/Poznávání svého autentického řečového projevu. Rozvoj dovednosti přednést text s důrazem na jeho smysl (význam). - Kultura vyjadřování - vztah obsahu a formy, srozumitelnost (klišé-originalita). - Nahlédnutí vlastní komunikace z hlediska efektivity. - Porozumění vztahu verbální a neverbální komunikace. - Nonverbální komunikace jako nástroj sebeobrazu. - Sdělování prostřednictvím slova i pohybu. - Rozvoj improvizačních schopností. - Rozvoj schopnosti udržet pozornost posluchačů, zaujmout svým projevem. - Rozvoj tvořivé komunikace (kreativní vytváření obsahů řeči a těla). - Jednání a chování v situacích, v kontaktu s příjemcem sdělení.

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
  • Účast na výuce - 10 hodin za semestr
  • Domácí příprava na výuku - 25 hodin za semestr
  • Semestrální práce - 15 hodin za semestr
  • Příprava na zápočet - 40 hodin za semestr
Výsledky učení
Odborné znalosti
definuje základní pojmy v oblasti sociální komunikace
definuje základní pojmy v oblasti sociální komunikace
charakterizuje komunikační styly a modely
charakterizuje komunikační styly a modely
popíše komunikační proces
popíše komunikační proces
vyjmenuje znaky zdravé komunikace
vyjmenuje znaky zdravé komunikace
popíše zásady asertivní komunikace
popíše zásady asertivní komunikace
zhodnotí význam komunikace v dnešní společnosti
zhodnotí význam komunikace v dnešní společnosti
Odborné dovednosti
analyzuje vlastní i cizí řečový projev po stránce verbální i neverbální
analyzuje vlastní i cizí řečový projev po stránce verbální i neverbální
navrhuje vhodné komunikační strategie v různých situacích a prostředích
navrhuje vhodné komunikační strategie v různých situacích a prostředích
vhodně interpretuje neverbální signály druhých a dešifruje paralingvistické projevy
vhodně interpretuje neverbální signály druhých a dešifruje paralingvistické projevy
kriticky hodnotí vlastní autentický řečový projev
kriticky hodnotí vlastní autentický řečový projev
aplikuje osvojené znalosti ve prospěch navýšení vlastních improvizačních schopností a komunikačních kompetencí, včetně aktivního naslouchání a poskytování zpětné vazby na něj
aplikuje osvojené znalosti ve prospěch navýšení vlastních improvizačních schopností a komunikačních kompetencí, včetně aktivního naslouchání a poskytování zpětné vazby na něj
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Hodnotící metody
Analýza výkonů studenta
Analýza výkonů studenta
Rozbor portfolia studenta
Rozbor portfolia studenta
Analýza prezentace studenta
Analýza prezentace studenta
Doporučená literatura
  • Adair, John Eric. Efektivní komunikace. 1. vyd. Praha : Alfa Publishing, 2004. ISBN 80-86851-10-9.
  • Bednaříková, Iveta. Sociální komunikace : [texty k distančnímu a kombinovanému studiu]. 1. vyd. Olomouc : Univerzita Palackého v Olomouci, 2006. ISBN 80-244-1357-4.
  • Berne, E. Co řeknete, až pozdravíte. Praha: Lidové noviny, 1997. ISBN 80-7106-231-6.
  • Berne, E. Jak si lidé hrají. Litvínov: Dialog, 1992. ISBN 80-85194-52-X.
  • BIRKENBIHLOVÁ, V. F. Umění komunikace aneb Jak úspěšně vytvářet mezilidské vztahy. Bratislava: AKTUELL, 1999. ISBN 80-88915-21-X.
  • DE VITO, J. A. Základy mezilidské komunikace. Praha: Grada Publishing, 2005. ISBN 80-7169-988-8.
  • JANIŠ, K., BÁRTOVÁ, Z. Uplatnění asertivity v sociální komunikaci. Hradec Králové: Gaudeamus, 2005. ISBN 80-7041-679-3.
  • Kohout, Jaroslav. Rétorika : umění mluvit a jednat s lidmi. 4., dopl. vyd. Praha : Management Press, 2002. ISBN 80-7261-072-4.
  • KOLEKTIV AUTORŮ. Osobnostní herectví-učitelství.
  • KOLEKTIV AUTORŮ. Psychosomatické disciplíny v přípravě pedagogů: východiska a první zkušenosti.
  • KŘIVOHLAVÝ, J. Jak si navzájem lépe porozumíme. Kapitoly z psychologie sociální komunikace. . Praha: Svoboda, 1988.
  • Křivohlavý, J. Povídej - poslouchám. Praha: Návrat, 1993. ISBN 80-85495-18-X.
  • Mareš, Jioí. Komunikace ve škole. 1. vyd. Brno : Masarykova univerzita, 1995. ISBN 8021010703.
  • MIKULÁŠTÍK, M. Komunikační dovednosti v praxi. Praha: Grada, 2003. ISBN 80-247-0650-4.
  • Plaňava, Ivo. Průvodce mezilidskou komunikací : přístupy, dovednosti, poruchy. Vyd. 1. Praha : Grada, 2005. ISBN 80-247-0858-2.
  • Řezáč, J. Sociální psychologie. Brno : Paido, 2005.
  • Svatoš, Tomáš. Kapitoly ze sociální a pedagogické komunikace : teoretická minima a praktické náměty. Vyd. 2., upr. Hradec Králové : Gaudeamus, 2006. ISBN 80-7041-176-7.
  • Švec, Vlastimil. Klíčové dovednosti ve vyučování a výcviku. 1. vyd. Brno : Masarykova univerzita, Pedagogická fakulta, 1998. ISBN 80-210-1937-9.
  • Tegze, Oldřich. Neverbální komunikace : [co vám prozradí lidské chování a jednání, a jak toho využít]. Vyd. 1. Brno : Computer Press, 2003. ISBN 80-722-6429-X.
  • Valenta, Josef. Učíme (se) komunikovat : metodika komunikace v rámci osobnostní a sociální výchovy. 1. vyd. Kladno : AISIS, 2005. ISBN 80-239-4514-9.
  • Vybíral, Zbyněk. Psychologie komunikace. Vyd. 1. Praha : Portál, 2005. ISBN 80-7178-998-4.
  • Vybíral, Zbyněk. Psychologie lidské komunikace. Vyd. 1. Praha : Portál, 2000. ISBN 80-7178-291-2.
  • Výrost, Jozef. Sociální psychologie. Vyd. 1. Praha : ISV, 1997. ISBN 808586620X.
  • VYSKOČIL, I. A KOL. Dialogické jednání s vnitřním partnerem. Brno, 2005. ISBN 80-86928-02-0.
  • VYSKOČILOVÁ, E. Vytváření komunikačních dovedností učitele. Praha: SPN, 1991.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr