Předmět: Metodologie 1

« Zpět
Název předmětu Metodologie 1
Kód předmětu UPV/SK3ME
Organizační forma výuky Přednáška + Moodle
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 5
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Hladík Jakub, doc. Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
- Metody lidského poznávání. - Specifika sociálně pedagogického výzkumu. - Kvantitativní a kvalitativní přístup ve výzkumu. - Fáze výzkumu (stanovení výzkumného problému, formulace hypotéz). - Základní a výběrový soubor. - Druhy výběrů. - Testování hypotéz (test dobré shody chí-kvadrát, test nezávislosti chí-kvadrát pro kontingenční tabulku, test nezávislosti chí-kvadrát pro čtyřpolní tabulku). - Výzkumy expost facto a pedagogické experimetny. - Měření v pedagogickém výzkumu (vlastnosti měření, druhy měření). - Metody sběru a zpracování dat (střední hodnoty, víry variability, normální rozdělení

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Praktické procvičování, Analýza textu, Individuální práce studentů
  • Účast na výuce - 15 hodin za semestr
  • Semestrální práce - 20 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku - 60 hodin za semestr
  • Domácí příprava na výuku - 55 hodin za semestr
Výsledky učení
Odborné znalosti
základních rozdílů kvantitativního a kvalitativního výzkumu
základních rozdílů kvantitativního a kvalitativního výzkumu
zásad formulování výzkumného problému a hypotéz
zásad formulování výzkumného problému a hypotéz
druhů výběru výzkumného souboru
druhů výběru výzkumného souboru
druhů a vlastností měření v kvantitativním výzkumu
druhů a vlastností měření v kvantitativním výzkumu
testů pro verifikaci hypotéz v případě nominálních dat
testů pro verifikaci hypotéz v případě nominálních dat
Odborné dovednosti
vytváří a formuluje hypotézy
vytváří a formuluje hypotézy
stanovuje medián, modus a aritmetický průměr
stanovuje medián, modus a aritmetický průměr
vysvětlí rozptyl a vypočítá směrodatnou odchylku
vysvětlí rozptyl a vypočítá směrodatnou odchylku
aplikuje testy chí-kvadrát
aplikuje testy chí-kvadrát
vysvětlí hodnoty koeficietnu reliability a kontingence
vysvětlí hodnoty koeficietnu reliability a kontingence
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Praktické procvičování
Praktické procvičování
Individuální práce studentů
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Analýza textu
Analýza textu
Individuální práce studentů
Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
Hodnotící metody
Ústní zkouška
Rozbor portfolia studenta
Rozbor portfolia studenta
Ústní zkouška
Didaktický test
Didaktický test
Doporučená literatura
  • Cesty pedagogického výzkumu. Brno : Paido, 2004. ISBN 80-7315-078-6.
  • ČERMÁK, I., MIOVSKÝ, M. Kvalitativní výzkum ve vědách o člověku na prahu třetího tisíciletí. Boskovice: Albert, 2000. ISBN 80-85834-96-0.
  • DISMAN, M. Jak se vyrábí sociologická znalost?. Praha: Karolinum, 1993. ISBN 80-7066-822-9.
  • Fay, Brian. Současná filosofie sociálních věd : multikulturní přístup. Vyd. 1. Praha : Sociologické nakladatelství, 2002. ISBN 80-86429-10-5.
  • Gavora, Peter. Úvod do pedagogického výzkumu. Brno : Paido, 2000. ISBN 80-85931-79-6.
  • CHRÁSKA, M. Metody pedagogického výzkumu. Olomouc: UP, 1998. ISBN 80-7067-798-8.
  • KERLINGER, F. N. Základy výzkumu chování. Praha: Academia, 1972.
  • Maršálová, M., Mikšík, O. a kol. Metodológia a metódy psychologického výskumu. Bratislava: SPN, 1990. ISBN 80-08-00019-8.
  • Masaryk, T. G. Jak pracovat?. Praha: J. Kanzelsberger, 1990. ISBN 80-90095-0-6.
  • MIOVSKY, M., ČERMÁK, I., ŘEHAN, V. Kvalitativní přístup a metody ve vědách o člověku III. Olomouc: Univerzita Palackého, 2004. ISBN 80-244-0909-7.
  • Silverman, David. Ako robiť kvalitatívny výskum : praktická príručka. Bratislava : Ikar, 2005. ISBN 80-551-0904-4.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr