Předmět: Filozofie a teorie výchovy

« Zpět
Název předmětu Filozofie a teorie výchovy
Kód předmětu UPV/SK3FI
Organizační forma výuky Přednáška + Moodle
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 5
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Junaštíková Julie, Mgr.
Obsah předmětu
- Vymezení základních pojmů. - Filozofie výchovy a teorie výchovy jako vědy o výchově. - Paradigmata filozofie výchovy a teorie výchovy. - Teorie v teorii výchovy - typy teorií. - Výchovný proces. - Složky výchovy. - Výchovné principy a zásady. - Podmínky a prostředky výchovy. - Hodnoty. - Současné problémy ve výchově.

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace), Praktické procvičování, Individuální práce studentů, Práce studentů ve dvojicích
  • Domácí příprava na výuku - 75 hodin za semestr
  • Účast na výuce - 15 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku - 60 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
Středoškolské znalosti filozofie a znalosti předmětu 1. ročníku základy pedagogiky.
Středoškolské znalosti filozofie a znalosti předmětu 1. ročníku základy pedagogiky.
Výsledky učení
základních pojmů používaných ve filozofii a teorii výchovy
základních pojmů používaných ve filozofii a teorii výchovy
rozdílů mezi disciplínami teorie výchovy a filozofie výchovy
rozdílů mezi disciplínami teorie výchovy a filozofie výchovy
paradigmat teorie výchovy
paradigmat teorie výchovy
zákonitostí výchovného procesu
zákonitostí výchovného procesu
výchovných principů a zásad
výchovných principů a zásad
Odborné dovednosti
stanoví cíle výchovy
stanoví cíle výchovy
aplikuje výchovné zásady a principy
aplikuje výchovné zásady a principy
rozliší typologii hodnot
rozliší typologii hodnot
popíše složky výchovy
popíše složky výchovy
porovná různé koncepty teorií výchovy
porovná různé koncepty teorií výchovy
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Individuální práce studentů
Individuální práce studentů
Praktické procvičování
Praktické procvičování
Práce studentů ve dvojicích
Práce studentů ve dvojicích
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
Hodnotící metody
Kombinovaná zkouška (písemná část + ústní část)
Analýza prezentace studenta
Rozbor portfolia studenta
Rozbor portfolia studenta
Analýza výkonů studenta
Analýza výkonů studenta
Systematické pozorování studenta
Systematické pozorování studenta
Esej
Analýza seminární práce
Analýza seminární práce
Analýza prezentace studenta
Esej
Analýza jiné písem. práce studenta (kazuistika, deník, plán ...)
Analýza jiné písem. práce studenta (kazuistika, deník, plán ...)
Kombinovaná zkouška (písemná část + ústní část)
Doporučená literatura
  • The Internet Encyclopedia of Philosophy [online].
  • Aubrey, K., & Riley, A. Understanding & using educational theories. SAGE Publications Ltd. 2019.
  • Bertrand. Současné teorie vzdělávání.
  • Bocheński, Józef Maria. Cesta k filozofickému myšlení. Vyd. 3., v nakladatelství Academia 1. Praha : Academia, 2001. ISBN 8020008535.
  • Fajkus, Břetislav. Filosofie a metodologie vědy : vývoj, současnost a perspektivy. 1. vyd. Praha : Academia, 2005. ISBN 8020013040.
  • Harari. Sapiens: úchvatný i úděsný příběh lidstva. 2013. ISBN 978-80-7335-388-9.
  • Kantorová a kol. Obecná pedagogika.
  • Kraus. Teorie výchovy. Brno, 2006.
  • Pelcová, N. Vzorce lidství. Praha: Portál, 2011.
  • Pelikán, J. Hledání těžiště výchovy. Praha: Karolinum, 2007.
  • Pelikán. Výchova jako teoretický problém.
  • Peregrin, Jaroslav. Filozofie pro normální lidi. Praha : Dokořán, 2008. ISBN 978-80-7363-192-5.
  • Ries, L. Člověk a výchova. K humanizaci školy. Ostrava: Pedagogická fakulta Ostravské univerzity, 2008.
  • Stark, S. Filosofie výchovy jako filosofie lidské aktivity. Plzeň: Aleš Čeněk, 2006.
  • Strouhal. Teorie výchovy. Prha: grada, 2013.
  • SZYMANEK, Krzysztof. Umění argumentace: terminologický slovník. Olomouc: Univerzita Palackého, 2003. ISBN 8024406993.
  • Šarníková, G. Dějiny filozofie výchovy. Praha: Grada. 2022.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr