Vyučující
|
-
Lemrová Soňa, PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
- Obecné vědomosti o vývoji a lidské ontogenezi. - Prenatální vývoj. - Novorozenecké období. - Kojenecké období. - Batolecí období. - Předškolní věk. - Mladší školní období. - Období adolescence. - Vynořující se mladá dospělost, krize mladé dospělosti. - Střední dospělost. Perspektivy, z nichž je nahlíženo na krizi středního věku. - Starší dospělost. - Rané stáří. - Stáří a dlouhověkost, adaptační teorie stárnutí. - Umírání a smrt.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace), Týmová práce
- Účast na výuce
- 15 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 55 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 50 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
Nespecifikováno. |
Nespecifikováno. |
Výsledky učení |
---|
předmětu vývojové psychologie |
předmětu vývojové psychologie |
rozdílů mezi pojetím klasické (stadiální) vývojové psychologie a celoživotní vývojové psychologie |
rozdílů mezi pojetím klasické (stadiální) vývojové psychologie a celoživotní vývojové psychologie |
hlavních období vývoje v dětství, v dospělosti a ve stáří |
hlavních období vývoje v dětství, v dospělosti a ve stáří |
kognitivních, emočních, sociálních a morálních aspektů jednotlivých vývojových období |
kognitivních, emočních, sociálních a morálních aspektů jednotlivých vývojových období |
přínosu vybraných osobností - vědců v oblasti vývojové psychologie |
přínosu vybraných osobností - vědců v oblasti vývojové psychologie |
Odborné dovednosti |
---|
objasňuje podstatu a přínos výzkumu v oblasti vývojové psychologie |
objasňuje podstatu a přínos výzkumu v oblasti vývojové psychologie |
vymezuje vývojové období na základě předložených konkrétních charakteristik |
vymezuje vývojové období na základě předložených konkrétních charakteristik |
porovnává konkrétní příklady vybraných kognitivních pojmů |
porovnává konkrétní příklady vybraných kognitivních pojmů |
vymezuje rozdíl mezi privací a deprivací včetně možností prevence nebo zmírnění těchto jevů |
vymezuje rozdíl mezi privací a deprivací včetně možností prevence nebo zmírnění těchto jevů |
posuzuje přínos vybraných osobností vývojové psychologie |
posuzuje přínos vybraných osobností vývojové psychologie |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Metody práce s textem (učebnicí, knihou) |
Metody práce s textem (učebnicí, knihou) |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
Přednášení |
Přednášení |
Týmová práce |
Týmová práce |
Aktivizující (simulace, hry, dramatizace) |
Aktivizující (simulace, hry, dramatizace) |
Hodnotící metody |
---|
Zpracování prezentace |
Zpracování prezentace |
Známkou |
Známkou |
Analýza výkonů studenta |
Analýza výkonů studenta |
Písemná zkouška |
Písemná zkouška |
Doporučená literatura
|
-
BERK, Laura E. a Adena Beth MEYERS. Infants, children, and adolescents.. Boston: Pearson, 2016. ISBN 978-0-13-393673-5.
-
CRAIN, William C. Theories of development: concepts and applications.. Upper Saddle River: Pearson Prentice Hall, 2005. ISBN 0-13-184991-3.
-
ERIKSON, Erik H. Životní cyklus rozšířený a dokončený: devět věků člověka.. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0786-3.
-
KLUSÁK, Miroslav. Morální vývoj školáků a předškoláků: paradigmatické výzvy dle Jeana Piageta. Praha: Karolinum, 2014. ISBN 978-80-246-2325-2.
-
Langmeier, Josef. Vývojová psychologie. 2., aktualiz. vyd. Praha : Grada, 2006. ISBN 80-247-1284-9.
-
Matějček, Zdeněk. Co, kdy a jak ve výchově dětí. Vyd. 3. Praha : Portál, 2000. ISBN 80-7178-494-X.
-
Matějček, Zdeněk. Prvních 6 let ve vývoji a výchově dítěte : normy vývoje a vývojové milníky z pohledu psychologa : základní duševní potřeby dítěte : dítě a lidský svět. Vyd. 1. Praha : Grada, 2005. ISBN 80-247-0870-1.
-
Millová, K. Psychologie celoživotního vývoje. Praha: Host, 2012. ISBN 978-80-7294-699-0.
-
Odom, L., S., Pungello, E., Gardner-Neblett, N. Infants, Toddlers and Families in Poverty. Research implications for Earlly Child Care.. Guilford Press, New York, 2012. ISBN 978-1-4625-04625-.
-
PIAGET, Jean a Bärbel INHELDER. Psychologie dítěte. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0691-0.
-
PILLEMER, David B. a Sheldon H. WHITE. Developmental psychology and social change: research, history, and policy. Cambridge University Press, 2005. ISBN 0-521-53360-0.
-
Říčan, Pavel. Cesta životem : [vývojová psychologie] : přepracované vydání. Vyd. 2. Praha : Portál, 2006. ISBN 80-7367-124-7.
-
SHAFFER, David R. a Katherine KIPP. Developmental psychology: childhood and adolescence. Wadsworth Cengage Learning, 2010. ISBN 978-1-111-83452-4.
-
Steinberg, L., Vandell, D., L. amd Bornstein. Development: Infancy through Adolescence. Wadsworth, Cengage Learning, 2011. ISBN 13-978-0-324-8296.
-
Šolcová, I. Vývoj resilience v dětství a v dospělosti. Praha: Psyché, 2009. ISBN 978-80-247-2947-3.
-
ŠULOVÁ, Lenka. Raný psychický vývoj dítěte. Praha: Karolinum, 2004. ISBN 80-246-0877-4.
-
Thorová, K. Vývojová psychologie: proměny lidské psychiky od početí po smrt.. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0714-6.
-
Vágnerová, Marie. Vývojová psychologie : dětství, dospělost, stáří. Vyd. 1. Praha : Portál, 2000. ISBN 8071783080.
-
Vágnerová, Marie. Vývojová psychologie I : dětství a dospívání. Vyd. 1. Praha : Karolinum, 2005. ISBN 80-246-0956-8.
-
Vágnerová, Marie. Vývojová psychologie II : dospělost a stáří. Vyd. 1. Praha : Karolinum, 2007. ISBN 978-80-246-1318-5.
|