Předmět: Vývojová psychologie

« Zpět
Název předmětu Vývojová psychologie
Kód předmětu UPV/SK2VP
Organizační forma výuky Seminář + Moodle
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 4
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Lemrová Soňa, PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
- Obecné vědomosti o vývoji a lidské ontogenezi. - Prenatální vývoj. - Novorozenecké období. - Kojenecké období. - Batolecí období. - Předškolní věk. - Mladší školní období. - Období adolescence. - Vynořující se mladá dospělost, krize mladé dospělosti. - Střední dospělost. Perspektivy, z nichž je nahlíženo na krizi středního věku. - Starší dospělost. - Rané stáří. - Stáří a dlouhověkost, adaptační teorie stárnutí. - Umírání a smrt.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace), Týmová práce
  • Účast na výuce - 15 hodin za semestr
  • Domácí příprava na výuku - 55 hodin za semestr
  • Příprava na zápočet - 50 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
Nespecifikováno.
Nespecifikováno.
Výsledky učení
předmětu vývojové psychologie
předmětu vývojové psychologie
rozdílů mezi pojetím klasické (stadiální) vývojové psychologie a celoživotní vývojové psychologie
rozdílů mezi pojetím klasické (stadiální) vývojové psychologie a celoživotní vývojové psychologie
hlavních období vývoje v dětství, v dospělosti a ve stáří
hlavních období vývoje v dětství, v dospělosti a ve stáří
kognitivních, emočních, sociálních a morálních aspektů jednotlivých vývojových období
kognitivních, emočních, sociálních a morálních aspektů jednotlivých vývojových období
přínosu vybraných osobností - vědců v oblasti vývojové psychologie
přínosu vybraných osobností - vědců v oblasti vývojové psychologie
Odborné dovednosti
objasňuje podstatu a přínos výzkumu v oblasti vývojové psychologie
objasňuje podstatu a přínos výzkumu v oblasti vývojové psychologie
vymezuje vývojové období na základě předložených konkrétních charakteristik
vymezuje vývojové období na základě předložených konkrétních charakteristik
porovnává konkrétní příklady vybraných kognitivních pojmů
porovnává konkrétní příklady vybraných kognitivních pojmů
vymezuje rozdíl mezi privací a deprivací včetně možností prevence nebo zmírnění těchto jevů
vymezuje rozdíl mezi privací a deprivací včetně možností prevence nebo zmírnění těchto jevů
posuzuje přínos vybraných osobností vývojové psychologie
posuzuje přínos vybraných osobností vývojové psychologie
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Přednášení
Přednášení
Týmová práce
Týmová práce
Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
Hodnotící metody
Zpracování prezentace
Zpracování prezentace
Známkou
Známkou
Analýza výkonů studenta
Analýza výkonů studenta
Písemná zkouška
Písemná zkouška
Doporučená literatura
  • BERK, Laura E. a Adena Beth MEYERS. Infants, children, and adolescents.. Boston: Pearson, 2016. ISBN 978-0-13-393673-5.
  • CRAIN, William C. Theories of development: concepts and applications.. Upper Saddle River: Pearson Prentice Hall, 2005. ISBN 0-13-184991-3.
  • ERIKSON, Erik H. Životní cyklus rozšířený a dokončený: devět věků člověka.. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0786-3.
  • KLUSÁK, Miroslav. Morální vývoj školáků a předškoláků: paradigmatické výzvy dle Jeana Piageta. Praha: Karolinum, 2014. ISBN 978-80-246-2325-2.
  • Langmeier, Josef. Vývojová psychologie. 2., aktualiz. vyd. Praha : Grada, 2006. ISBN 80-247-1284-9.
  • Matějček, Zdeněk. Co, kdy a jak ve výchově dětí. Vyd. 3. Praha : Portál, 2000. ISBN 80-7178-494-X.
  • Matějček, Zdeněk. Prvních 6 let ve vývoji a výchově dítěte : normy vývoje a vývojové milníky z pohledu psychologa : základní duševní potřeby dítěte : dítě a lidský svět. Vyd. 1. Praha : Grada, 2005. ISBN 80-247-0870-1.
  • Millová, K. Psychologie celoživotního vývoje. Praha: Host, 2012. ISBN 978-80-7294-699-0.
  • Odom, L., S., Pungello, E., Gardner-Neblett, N. Infants, Toddlers and Families in Poverty. Research implications for Earlly Child Care.. Guilford Press, New York, 2012. ISBN 978-1-4625-04625-.
  • PIAGET, Jean a Bärbel INHELDER. Psychologie dítěte. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0691-0.
  • PILLEMER, David B. a Sheldon H. WHITE. Developmental psychology and social change: research, history, and policy. Cambridge University Press, 2005. ISBN 0-521-53360-0.
  • Říčan, Pavel. Cesta životem : [vývojová psychologie] : přepracované vydání. Vyd. 2. Praha : Portál, 2006. ISBN 80-7367-124-7.
  • SHAFFER, David R. a Katherine KIPP. Developmental psychology: childhood and adolescence. Wadsworth Cengage Learning, 2010. ISBN 978-1-111-83452-4.
  • Steinberg, L., Vandell, D., L. amd Bornstein. Development: Infancy through Adolescence. Wadsworth, Cengage Learning, 2011. ISBN 13-978-0-324-8296.
  • Šolcová, I. Vývoj resilience v dětství a v dospělosti. Praha: Psyché, 2009. ISBN 978-80-247-2947-3.
  • ŠULOVÁ, Lenka. Raný psychický vývoj dítěte. Praha: Karolinum, 2004. ISBN 80-246-0877-4.
  • Thorová, K. Vývojová psychologie: proměny lidské psychiky od početí po smrt.. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0714-6.
  • Vágnerová, Marie. Vývojová psychologie : dětství, dospělost, stáří. Vyd. 1. Praha : Portál, 2000. ISBN 8071783080.
  • Vágnerová, Marie. Vývojová psychologie I : dětství a dospívání. Vyd. 1. Praha : Karolinum, 2005. ISBN 80-246-0956-8.
  • Vágnerová, Marie. Vývojová psychologie II : dospělost a stáří. Vyd. 1. Praha : Karolinum, 2007. ISBN 978-80-246-1318-5.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr