Vyučující
|
-
Kalenda Jan, doc. Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
- Sociologie jako vědecká disciplína. - Vznik sociologie jako vědy, její počátky a využití. - Předmět sociologie a její postavení v systému věd. - Vybraní představitelé sociologického myšlení. - Společnost a jedinec, sociální interakce v běžném životě. - Typy společností (tradiční, moderní a postmoderní společnost). - Proces socializace a enkulturace, kultura, subkultura, hodnoty a normy. - Rodina a manželství. - Konformní a nonkonformní chování, anomie jako stav společnosti, kdy přestávají platit sdílené hodnoty a normy. - Sociální stratifikace, systémy sociální stratifikace, vzdělání jako jeden ze stratifikačních činitelů. - Status, sociální mobilita a sociální role. - Moderní organizace a moderní život, byrokratické organizace, instituce jako ustavené, stereotypizované, rutinní způsoby jednání běžné v určité skupině či kultuře. - Základy sociologického výzkumu, cíle výzkumu, předmět a objekt sociologického výzkumu, kvalitativní, kvantitativní a integrované výzkumné strategie, metody a techniky sociologického výzkumu.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Projekce (statická, dynamická)
- Účast na výuce
- 15 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 40 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku
- 95 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
Předpokladem pro studium předmětu jsou bazální znalosti z oblasti sociologie, psychologie a filozofie. |
Předpokladem pro studium předmětu jsou bazální znalosti z oblasti sociologie, psychologie a filozofie. |
Výsledky učení |
---|
Orientuje se v časovém členění moderní společnosti. |
Orientuje se v časovém členění moderní společnosti. |
Rozlišuje mezi různými modernizačními procesy. |
Rozlišuje mezi různými modernizačními procesy. |
Zařadí klíčové fenomény modernizace k jednotlivým modernizačních procesů. |
Zařadí klíčové fenomény modernizace k jednotlivým modernizačních procesů. |
Vysvětlí vztah mezi jedincem a společností. |
Vysvětlí vztah mezi jedincem a společností. |
Zařadí klíčové představitele jednotlivých sociologických teorií k jejich teoretickým směrům. |
Zařadí klíčové představitele jednotlivých sociologických teorií k jejich teoretickým směrům. |
Odborné dovednosti |
---|
Najde v odborné literatuře popis klíčových modernizačních procesů. |
Najde v odborné literatuře popis klíčových modernizačních procesů. |
Používá odbornou literaturu z oblasti sociologie. |
Používá odbornou literaturu z oblasti sociologie. |
Určí hlavním trendy příčiny vzniku post-industriální společnosti. |
Určí hlavním trendy příčiny vzniku post-industriální společnosti. |
Sestaví klíčový příčiny zániku tradiční společnosti. |
Sestaví klíčový příčiny zániku tradiční společnosti. |
Ukáže, jak sociální struktura ovlivňuje život jedince. |
Ukáže, jak sociální struktura ovlivňuje život jedince. |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Projekce (statická, dynamická) |
Projekce (statická, dynamická) |
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
Hodnotící metody |
---|
Rozhovor |
Rozhovor |
Didaktický test |
Didaktický test |
Známkou |
Známkou |
Písemná zkouška |
Písemná zkouška |
Doporučená literatura
|
-
BERGER, P. L. Pozvání do sociologie. Praha: Správa sociálního řízení FMO. ISBN 80-85469-08-1.
-
Giddens, Anthony. Sociologie. Vyd. 1. Praha : Argo, 1999. ISBN 80-7203-124-4.
-
KELLER, J. Úvod do sociologie. Praha: SLON, 1991. ISBN 80-901059-3-9.
-
Keller, Jan. Dějiny klasické sociologie. Vyd. 1. Praha : Sociologické nakladatelství, 2004. ISBN 8086429342.
-
Montoussé, Marc. Přehled sociologie. Vyd. 1. Praha : Portál, 2005. ISBN 80-7178-976-3.
-
VÁVROVÁ, S. Doprovázení v pomáhajících profesích. Praha : Portál, 2012. ISBN 978-80-262-0087-1.
|