Předmět: Základy psychologie

« Zpět
Název předmětu Základy psychologie
Kód předmětu UPV/SK1ZP
Organizační forma výuky Přednáška + Moodle
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 5
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Lemrová Soňa, PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
- Historie vzniku psychologie jako vědy. Podstata psychologie (předmět, paradigma, cíle a přístupy). - Charakteristika hlavních směrů současné psychologie. - Ontogeneze lidské psychiky - přehled a charakteristika jednotlivých životních období. Modely vývoje. - Základní psychické procesy a funkce, jejich zákonitosti a aplikace v praxi. - Vnímání, pozornost, představy a fantazie. - Paměť. - Učení. - Myšlení. - Motivace. - Emoce. - Inteligence a tvořivost. - Psychologické pojetí osobnosti: osobnost a individualita. Teorie osobnosti. Socializace osobnosti. - Poznávání osobnosti, sebepoznávání, sebepojetí. - Vybrané pojmy sociální psychologie. Sociální chování: sociální kognice a postoje, sociální interakce a vliv.

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Demonstrace, Projekce (statická, dynamická)
  • Domácí příprava na výuku - 60 hodin za semestr
  • Účast na výuce - 15 hodin za semestr
  • Semestrální práce - 35 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku - 40 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
Všeobecný přehled ve společenských vědách.
Všeobecný přehled ve společenských vědách.
Výsledky učení
podstaty a základních východisek současné vědecké psychologie
podstaty a základních východisek současné vědecké psychologie
významných mezníků v historii psychologie, jejích dílčích oborů a základní metodologii
významných mezníků v historii psychologie, jejích dílčích oborů a základní metodologii
základních principů fungování lidského mozku v návaznosti k psychickým procesům a stavům
základních principů fungování lidského mozku v návaznosti k psychickým procesům a stavům
problematiky vědomí, smyslového vnímání, paměti, pozornosti, jazyka a řeči, emocí a motivace
problematiky vědomí, smyslového vnímání, paměti, pozornosti, jazyka a řeči, emocí a motivace
inteligence, tvořivosti a myšlení z hlediska psychologie a základů jejich biologické podstaty
inteligence, tvořivosti a myšlení z hlediska psychologie a základů jejich biologické podstaty
Odborné dovednosti
vysvětluje východiska a základní principy současné vědecké psychologie
vysvětluje východiska a základní principy současné vědecké psychologie
vytváří časovou osu s významnými mezníky historie psychologie
vytváří časovou osu s významnými mezníky historie psychologie
vytváří pojmovou mapu s vymezením vztahů mezi dílčími obory psychologie a často užívanými metodologickými postupy
vytváří pojmovou mapu s vymezením vztahů mezi dílčími obory psychologie a často užívanými metodologickými postupy
vysvětluje principy efektu vybraných příkladů optických a sluchových klamů
vysvětluje principy efektu vybraných příkladů optických a sluchových klamů
vysvětluje schéma sluchového vnímání, zrakového vnímání a nervového systému
vysvětluje schéma sluchového vnímání, zrakového vnímání a nervového systému
klasifikuje emoce
klasifikuje emoce
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Projekce (statická, dynamická)
Demonstrace
Demonstrace
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Projekce (statická, dynamická)
Hodnotící metody
Známkou
Písemná zkouška
Písemná zkouška
Známkou
Zpracování prezentace
Zpracování prezentace
Doporučená literatura
  • Psychologie. 2., aktualiz. vyd., V Portálu 1. Praha : Portál, 2003. ISBN 80-7178-640-3.
  • Sociální psychologie : moderní učebnice sociální psychologie. Vyd. 1. Praha : Portál, 2006. ISBN 80-7367-092-5.
  • ATKINSON, R. L. Introduction to Psychology. Thomson Learning, 1996. ISBN 978-0155015548.
  • DANCER, G. Psychosomatika. Praha: Portál, 2001.
  • FONTANA, D. Psychologie ve školní praxi. Praha: Portál, 2003.
  • Hartl, Pavel. Psychologický slovník. Vyd. 1. Praha : Portál, 2000. ISBN 807178303X.
  • Hayes, Nicky. Základy sociální psychologie. Vyd. 3. Praha : Portál, 2003. ISBN 8071787639.
  • KERN, H. a kol. Přehled psychologie. Praha: Portál, 1999.
  • Kopřiva, K. Lidský vztah jako součást profese. Praha: Portál, 2006.
  • MUSIL, J. Základy psychologie. Olomouc: UP, 2006.
  • NAKONEČNÝ, M. Psychologie osobnosti. Praha: Academia, 2003.
  • NAKONEČNÝ, M. Základy psychologie. Praha : Academia, 1998.
  • Nakonečný, Milan. Základy psychologie. Vyd. 1. Praha : Academia, 1998. ISBN 8020006893.
  • PLHÁKOVÁ, A. Učebnice obecné psychologie. Praha: Academia, 2007. ISBN 978-80-200-1499-3.
  • ŘÍČAN, P. Psychologie osobnosti. Praha: Grada, 2007. ISBN 80-247-1174-5.
  • ŘÍČAN, P. Psychologie. Praha: Portál, 2005.
  • Vágnerová, M. Základy psychologie. Praha: Karolinum,, 2008.
  • Vágnerová, Marie. Vývojová psychologie : dětství, dospělost, stáří. Vyd. 1. Praha : Portál, 2000. ISBN 8071783080.
  • Vízdal, F. Základy psychologie. Brno : IMS, 2008.
  • Vybíral, Zbyněk. Psychologie jinak : současná kritická psychologie. Vyd. 1. Praha : Academia, 2006. ISBN 80-200-1367-9.
  • VÝROST, J., SLAMĚNÍK, I. Sociální psychologie. Praha: Portál, 1997.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr