Vyučující
|
-
Hrnčiříková Zuzana, PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Základní témata: - Předmět Obecná didaktika a její vztah k ostatním vědám. - Proměny školního kurikula v historickém kontextu (aktuálně RVP, ŠVP). - Výukové cíle a úkoly a jejich klasifikace a taxonomie. Obsah výuky. - Formy a metody výuky. - Didaktické principy a zásady. - Materiální didaktické prostředky ve výuce. - Hodnotová výuka v ŠVP. - Prověřování a hodnocení znalostí a dovedností žáků. Cíle, formy, metody a sociální aspekty výuky jsou analyzovány prostřednictví videoukázek.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Zážitková (sebezkušenostní)
- Semestrální práce
- 40 hodin za semestr
- Účast na výuce
- 15 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 45 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku
- 50 hodin za semestr
|
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
vztahu mezi základními didaktickými kategoriemi |
vztahu mezi základními didaktickými kategoriemi |
výukových cílů |
výukových cílů |
typologie a taxonomie výukových cílů |
typologie a taxonomie výukových cílů |
organizačních forem výuky |
organizačních forem výuky |
výukových metod a jejich vztahu k výukovým cílům |
výukových metod a jejich vztahu k výukovým cílům |
specifik hodnocení ve školní praxi |
specifik hodnocení ve školní praxi |
didaktických zásad v kontextu výukového procesu |
didaktických zásad v kontextu výukového procesu |
Odborné dovednosti |
---|
vyjmenuje základní didaktické kategorie a vztah mezi nimi |
vyjmenuje základní didaktické kategorie a vztah mezi nimi |
definuje výukové cíle a vysvětlí jednotlivé typy výukových cílů |
definuje výukové cíle a vysvětlí jednotlivé typy výukových cílů |
objasní taxonomie výukových cílů |
objasní taxonomie výukových cílů |
aplikuje jednotlivé taxonomie na konkrétních příkladech procesu učení |
aplikuje jednotlivé taxonomie na konkrétních příkladech procesu učení |
definuje organizační formy výuky |
definuje organizační formy výuky |
vysvětlí pojem metody výuky a jejich dělení |
vysvětlí pojem metody výuky a jejich dělení |
porovnává typy hodnocení ve vzdělávání |
porovnává typy hodnocení ve vzdělávání |
popíše didaktické zásady a jejich význam ve výuce |
popíše didaktické zásady a jejich význam ve výuce |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Přednášení |
Přednášení |
Zážitková (sebezkušenostní) |
Zážitková (sebezkušenostní) |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Hodnotící metody |
---|
Didaktický test |
Didaktický test |
Analýza edukačního materiálu |
Analýza jiné písem. práce studenta (kazuistika, deník, plán ...) |
Analýza jiné písem. práce studenta (kazuistika, deník, plán ...) |
Analýza edukačního materiálu |
Doporučená literatura
|
-
ČAPEK, R. Moderní didaktika.
-
KALHOUS, Z., OBST, O. Školní didaktika.
-
MAREŠ, J. Pedagogická psychologie.
-
SKALKOVÁ, J. Obecná didaktika.
|