Předmět: Základy didaktiky

« Zpět
Název předmětu Základy didaktiky
Kód předmětu UPV/SK1ZD
Organizační forma výuky Přednáška + Moodle
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia 1
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 5
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Hrnčiříková Zuzana, PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
Základní témata: - Předmět Obecná didaktika a její vztah k ostatním vědám. - Proměny školního kurikula v historickém kontextu (aktuálně RVP, ŠVP). - Výukové cíle a úkoly a jejich klasifikace a taxonomie. Obsah výuky. - Formy a metody výuky. - Didaktické principy a zásady. - Materiální didaktické prostředky ve výuce. - Hodnotová výuka v ŠVP. - Prověřování a hodnocení znalostí a dovedností žáků. Cíle, formy, metody a sociální aspekty výuky jsou analyzovány prostřednictví videoukázek.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Zážitková (sebezkušenostní)
  • Semestrální práce - 40 hodin za semestr
  • Účast na výuce - 15 hodin za semestr
  • Domácí příprava na výuku - 45 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku - 50 hodin za semestr
Výsledky učení
Odborné znalosti
vztahu mezi základními didaktickými kategoriemi
vztahu mezi základními didaktickými kategoriemi
výukových cílů
výukových cílů
typologie a taxonomie výukových cílů
typologie a taxonomie výukových cílů
organizačních forem výuky
organizačních forem výuky
výukových metod a jejich vztahu k výukovým cílům
výukových metod a jejich vztahu k výukovým cílům
specifik hodnocení ve školní praxi
specifik hodnocení ve školní praxi
didaktických zásad v kontextu výukového procesu
didaktických zásad v kontextu výukového procesu
Odborné dovednosti
vyjmenuje základní didaktické kategorie a vztah mezi nimi
vyjmenuje základní didaktické kategorie a vztah mezi nimi
definuje výukové cíle a vysvětlí jednotlivé typy výukových cílů
definuje výukové cíle a vysvětlí jednotlivé typy výukových cílů
objasní taxonomie výukových cílů
objasní taxonomie výukových cílů
aplikuje jednotlivé taxonomie na konkrétních příkladech procesu učení
aplikuje jednotlivé taxonomie na konkrétních příkladech procesu učení
definuje organizační formy výuky
definuje organizační formy výuky
vysvětlí pojem metody výuky a jejich dělení
vysvětlí pojem metody výuky a jejich dělení
porovnává typy hodnocení ve vzdělávání
porovnává typy hodnocení ve vzdělávání
popíše didaktické zásady a jejich význam ve výuce
popíše didaktické zásady a jejich význam ve výuce
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Přednášení
Přednášení
Zážitková (sebezkušenostní)
Zážitková (sebezkušenostní)
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Hodnotící metody
Didaktický test
Didaktický test
Analýza edukačního materiálu
Analýza jiné písem. práce studenta (kazuistika, deník, plán ...)
Analýza jiné písem. práce studenta (kazuistika, deník, plán ...)
Analýza edukačního materiálu
Doporučená literatura
  • ČAPEK, R. Moderní didaktika.
  • KALHOUS, Z., OBST, O. Školní didaktika.
  • MAREŠ, J. Pedagogická psychologie.
  • SKALKOVÁ, J. Obecná didaktika.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr