Vyučující
|
-
Kalenda Jan, doc. Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
- Vymezení neformálního vzdělávání a informálního učení. - Filosofická východiska neformálního vzdělávání a informálního učení - modernizační projekt. - Teoretici neformálního vzdělávání (Rubenson, Sen, Desjardins). - Teoretici informálního učení (Wenger, Illeris, Decius, Kyndt) - Účast v neformálním vzdělávání. - Zapojení do informálního učení. - Motivace a bariéry k neformálnímu vzdělávání a informálnímu učení. - Aktuální trendy v neformálním vzdělávání a informálním učení. - Neformální vzdělávání a neziskový sektor.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
- Účast na výuce
- 10 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 70 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku
- 70 hodin za semestr
|
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
klíčových pojmů v oblasti neformálního vzdělávání a informálního učení |
klíčových pojmů v oblasti neformálního vzdělávání a informálního učení |
rozdílů mezi neformálním a informálním učením |
rozdílů mezi neformálním a informálním učením |
teorií neformálního vzdělávání a informálního učení |
teorií neformálního vzdělávání a informálního učení |
klíčových typů motivace ke vzdělávání a bariér ve vzdělávání |
klíčových typů motivace ke vzdělávání a bariér ve vzdělávání |
současných trendů v neformálním vzdělávání a informálním učení |
současných trendů v neformálním vzdělávání a informálním učení |
Odborné dovednosti |
---|
vyhledává a analyzuje klíčová data týkající se neformálního učení a informálního učení |
vyhledává a analyzuje klíčová data týkající se neformálního učení a informálního učení |
používá základní výzkumné nástroje z dané oblasti |
používá základní výzkumné nástroje z dané oblasti |
analyzuje způsoby mírnění bariér a zvyšování motivace ke vzdělávání |
analyzuje způsoby mírnění bariér a zvyšování motivace ke vzdělávání |
orientuje se v odborné literatuře z dané oblasti |
orientuje se v odborné literatuře z dané oblasti |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
Odborné dovednosti |
---|
Individuální práce studentů |
Individuální práce studentů |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Didaktický test |
Didaktický test |
Doporučená literatura
|
-
Desjardins, R. Political Economy of Adult Learning Systems. Comparative Study of Strategies, Policies, and Constraints. London: Bloomsbury, 2017.
-
Gigalová, V. et al. Dospělý jedinec v hypermoderní společnosti. Olomouc: UPOL, 2015.
-
Kalenda, J. Vratký triumf. Vývoj účasti na neformálním vzdělávání v České republice: 1997 až 2019. Zlín: UTB, 2021.
-
Kopecký, M. Vzdělávání dospělých mezi politikou, ekonomikou a vědou. Politika vzdělávání a učení se dospělých v éře globálního kapitalismu. Praha: UK, 2013.
-
Straková, J., & Veselý, A. (Eds.). Předpoklady úspěchu v práci a životě. Výsledky mezinárodního výzkumu dospělých OECD PIAAC. Praha: MŠMT, 2013.
-
VETEŠKA, J., VACÍNOVÁ, T. a kol. Aktuální otázky vzdělávání dospělých. Andragogika na prahu 21. století. Praha: UJAK, 2011.
|