Předmět: Neformální vzdělávání a informální učení

« Zpět
Název předmětu Neformální vzdělávání a informální učení
Kód předmětu UPV/R4NVZ
Organizační forma výuky Přednáška + E-learning
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 5
Vyučovací jazyk Angličtina
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Kalenda Jan, doc. Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
- Vymezení neformálního vzdělávání a informálního učení. - Filosofická východiska neformálního vzdělávání a informálního učení - modernizační projekt. - Teoretici neformálního vzdělávání (Rubenson, Sen, Desjardins). - Teoretici informálního učení (Wenger, Illeris, Decius, Kyndt) - Účast v neformálním vzdělávání. - Zapojení do informálního učení. - Motivace a bariéry k neformálnímu vzdělávání a informálnímu učení. - Aktuální trendy v neformálním vzdělávání a informálním učení. - Neformální vzdělávání a neziskový sektor.

Studijní aktivity a metody výuky
  • Účast na výuce - 10 hodin za semestr
  • Domácí příprava na výuku - 70 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku - 70 hodin za semestr
Výsledky učení
Odborné znalosti
klíčových pojmů v oblasti neformálního vzdělávání a informálního učení
klíčových pojmů v oblasti neformálního vzdělávání a informálního učení
rozdílů mezi neformálním a informálním učením
rozdílů mezi neformálním a informálním učením
teorií neformálního vzdělávání a informálního učení
teorií neformálního vzdělávání a informálního učení
klíčových typů motivace ke vzdělávání a bariér ve vzdělávání
klíčových typů motivace ke vzdělávání a bariér ve vzdělávání
současných trendů v neformálním vzdělávání a informálním učení
současných trendů v neformálním vzdělávání a informálním učení
Odborné dovednosti
vyhledává a analyzuje klíčová data týkající se neformálního učení a informálního učení
vyhledává a analyzuje klíčová data týkající se neformálního učení a informálního učení
používá základní výzkumné nástroje z dané oblasti
používá základní výzkumné nástroje z dané oblasti
analyzuje způsoby mírnění bariér a zvyšování motivace ke vzdělávání
analyzuje způsoby mírnění bariér a zvyšování motivace ke vzdělávání
orientuje se v odborné literatuře z dané oblasti
orientuje se v odborné literatuře z dané oblasti
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Odborné dovednosti
Individuální práce studentů
Individuální práce studentů
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Didaktický test
Didaktický test
Doporučená literatura
  • Desjardins, R. Political Economy of Adult Learning Systems. Comparative Study of Strategies, Policies, and Constraints. London: Bloomsbury, 2017.
  • Gigalová, V. et al. Dospělý jedinec v hypermoderní společnosti. Olomouc: UPOL, 2015.
  • Kalenda, J. Vratký triumf. Vývoj účasti na neformálním vzdělávání v České republice: 1997 až 2019. Zlín: UTB, 2021.
  • Kopecký, M. Vzdělávání dospělých mezi politikou, ekonomikou a vědou. Politika vzdělávání a učení se dospělých v éře globálního kapitalismu. Praha: UK, 2013.
  • Straková, J., & Veselý, A. (Eds.). Předpoklady úspěchu v práci a životě. Výsledky mezinárodního výzkumu dospělých OECD PIAAC. Praha: MŠMT, 2013.
  • VETEŠKA, J., VACÍNOVÁ, T. a kol. Aktuální otázky vzdělávání dospělých. Andragogika na prahu 21. století. Praha: UJAK, 2011.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr