Předmět: Lektorské dovednosti

« Zpět
Název předmětu Lektorské dovednosti
Kód předmětu UPV/R3LDO
Organizační forma výuky Přednáška + E-learning + Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 6
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Bílá Michaela, Mgr.
  • Martincová Jana, Mgr. Ph.D., MBA
Obsah předmětu
- Aplikace principů vzdělávání dospělých během přípravy a realizace vzdělávací zakázky. - Vymezení lektorských dovedností, schopností. - Image lektora. - Odborné způsobilosti lektora. - Efektivní pedagogická komunikace při realizaci vzdělávací zakázky. - Základy rétoriky a prezentace. - Lektorská činnost jako celoživotní proces vzdělávání. - Příprava a realizace vzdělávacího programu z hlediska lektorských dovedností. - Evaluace vzdělávacího programu z hlediska lektorských dovedností. - Lektorské hříchy. - Problémy během vzdělávací zakázky.

Studijní aktivity a metody výuky
  • Účast na výuce - 15 hodin za semestr
  • Domácí příprava na výuku - 70 hodin za semestr
  • Příprava na zápočet - 95 hodin za semestr
Výsledky učení
Odborné znalosti
základních lektorských dovedností a schopností
základních lektorských dovedností a schopností
zásad dobré image lektora
zásad dobré image lektora
odborných způsobilostí lektora
odborných způsobilostí lektora
zásad efektivní pedagogické komunikace, rétoriky a prezentace
zásad efektivní pedagogické komunikace, rétoriky a prezentace
metod a technik evaluace vzdělávacího programu z hlediska lektorských dovedností
metod a technik evaluace vzdělávacího programu z hlediska lektorských dovedností
Odborné dovednosti
aplikuje lektorské schopnosti a dovednosti při přípravě a realizaci vzdělávací zakázky
aplikuje lektorské schopnosti a dovednosti při přípravě a realizaci vzdělávací zakázky
reflektuje specifika cílové skupiny (dospělých) v realizaci vzdělávacího programu
reflektuje specifika cílové skupiny (dospělých) v realizaci vzdělávacího programu
rozpozná úroveň svých vlastních lektorských dovedností
rozpozná úroveň svých vlastních lektorských dovedností
nastavuje strategie navýšení vlastních komunikačních kompetencí v oblasti lektorských dovedností
nastavuje strategie navýšení vlastních komunikačních kompetencí v oblasti lektorských dovedností
reaguje adekvátně na vzniklé problémy během vzdělávací zakázky
reaguje adekvátně na vzniklé problémy během vzdělávací zakázky
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Odborné dovednosti
Individuální práce studentů
Individuální práce studentů
Praktické procvičování
Praktické procvičování
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Analýza prezentace studenta
Analýza prezentace studenta
Doporučená literatura
  • Hierhold, E. Rétorika a prezentace. Praha : Grada, 2005. ISBN 80-247-0782-9.
  • JÍRA, O., RAMPOUCHOVÁ, J., VESELÝ. Základy lektorské práce. Praha, 2004.
  • Langer Tomáš. Moderní lektor: průvodce úspěšného vzdělavatele dospělých. Praha: Grada, 2016.
  • MacKeracher, D. Making Sense of Adult Learning. Canada: University of Toronto Press. 2004.
  • Plamínek, J. Vzdělávání dospělých: průvodce pro lektory, účastníky a zadavatele. Praha. 2014.
  • Rogers, R., & Kramer, A. M. Adult Education Teachers: Designing Critical Literacy Practices. London: Routledge, 2007.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr