Předmět: Psychologie I.

« Zpět
Název předmětu Psychologie I.
Kód předmětu UPV/R1PSY
Organizační forma výuky Přednáška + E-learning + Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia 1
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 5
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Lemrová Soňa, PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
- Historie vzniku psychologie jako vědy. Podstata psychologie (předmět, paradigma, cíle a přístupy). - Charakteristika hlavních směrů současné psychologie. - Základní psychické procesy a funkce, jejich zákonitosti a aplikace v praxi. - Vnímání, pozornost, představy a fantazie, spánek. - Paměť. - Učení. - Myšlení. - Motivace. - Emoce. - Inteligence a tvořivost.

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), E-learning
  • Domácí příprava na výuku - 65 hodin za semestr
  • Účast na výuce - 15 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku - 70 hodin za semestr
Výsledky učení
Odborné znalosti
student umí definovat základní psychologické kategorie
student umí definovat základní psychologické kategorie
popsat psychologii jako vědní disciplínu
popsat psychologii jako vědní disciplínu
vysvětlit základní teoretické koncepce i mechanismy fungování lidské psychiky
vysvětlit základní teoretické koncepce i mechanismy fungování lidské psychiky
popsat jednoduchá schémata orgánových základů psychických funkcí
popsat jednoduchá schémata orgánových základů psychických funkcí
popsat proměny psychických funkcí vrůzných věkových obdobích
popsat proměny psychických funkcí vrůzných věkových obdobích
Odborné dovednosti
student umí interpretovat proměny psychických funkcí z úhlu pohledu vzdělávání a rozvoje jedince
student umí interpretovat proměny psychických funkcí z úhlu pohledu vzdělávání a rozvoje jedince
aplikovat psychologický přístup do oblasti vzdělávání dospělých
aplikovat psychologický přístup do oblasti vzdělávání dospělých
reflektovat vlastní emoce
reflektovat vlastní emoce
rozlišit jednání vyplývající z vnitřní nebo vnější motivace
rozlišit jednání vyplývající z vnitřní nebo vnější motivace
aplikovat osvojené znalosti v procesu vlastního učení
aplikovat osvojené znalosti v procesu vlastního učení
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
Analýza textu
Analýza textu
Demonstrace
Demonstrace
Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
Individuální práce studentů
Individuální práce studentů
Praktické procvičování
Praktické procvičování
Práce studentů ve dvojicích
Práce studentů ve dvojicích
Řešení situačních problematik - učení se v situacích
Řešení situačních problematik - učení se v situacích
Pozorování
Pozorování
Týmová práce
Týmová práce
Odborné dovednosti
Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
Analýza textu
Analýza textu
Demonstrace
Demonstrace
Praktické procvičování
Praktické procvičování
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Řešení situačních problematik - učení se v situacích
Řešení situačních problematik - učení se v situacích
Týmová práce
Týmová práce
Práce studentů ve dvojicích
Práce studentů ve dvojicích
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Analýza edukačního materiálu
Analýza edukačního materiálu
Analýza prezentace studenta
Analýza prezentace studenta
Analýza výkonů studenta
Analýza výkonů studenta
Systematické pozorování studenta
Systematické pozorování studenta
Příprava a přednes prezentace
Příprava a přednes prezentace
Písemná zkouška
Písemná zkouška
Ústní zkouška
Ústní zkouška
Doporučená literatura
  • ATKINSON, R. L. Introduction to Psychology. Thomson Learning, 1996. ISBN 978-0155015548.
  • DANCER, G. Psychosomatika. Praha: Portál, 2001.
  • FONTANA, D. Psychologie ve školní praxi. Praha: Portál, 2003.
  • HARTL, P. Psychologický slovník. Praha: Portál. 2000.
  • Hayes N. Základy sociální psychologie. Praha: Portál., 2003.
  • KERN, H. a kol. Přehled psychologie. Praha: Portál, 1999. ISBN 80-7178-240-8.
  • Kopřiva, K. Lidský vztah jako součást profese. Praha: Portál, 2006.
  • MUSIL, J. Základy psychologie. Olomouc: UP, 2006.
  • NAKONEČNÝ, M. Psychologie osobnosti. Praha: Academia, 2003.
  • NAKONEČNÝ, M. Základy psychologie. Praha : Academia, 1998.
  • PLHÁKOVÁ, A. Učebnice obecné psychologie. 2. vyd.. Praha: Academia, 2023.
  • ŘÍČAN, P. Psychologie osobnosti. Praha: Grada, 2007. ISBN 80-247-1174-5.
  • ŘÍČAN,P. Psychologie. Praha:Portál, 2005.
  • Vágnerová, M. Základy psychologie. Praha: Karolinum,, 2008.
  • VÁGNEROVÁ,M. Vývojová psychologie : dětství, dospělost, stáří. Praha: Portál, 2000.
  • Vízdal, F. Základy psychologie. Brno : IMS, 2008.
  • Vybíral, Zbyněk. Psychologie jinak : současná kritická psychologie. Vyd. 1. Praha : Academia, 2006. ISBN 80-200-1367-9.
  • Výrost, J., Slaměník, I.. Sociální psychologie. 1997.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr