Předmět: Multicultural Education

« Zpět
Název předmětu Multicultural Education
Kód předmětu UPV/EP5MV
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 5
Vyučovací jazyk Angličtina
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Dostupnost předmětu Předmět je nabízen přijíždějícím studentům
Vyučující
  • Staňková Iva, PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
- Culture (definition, anthropological and axiological conception). - Multiculturalism (origin, characteristics, in the USA, Canada, Australia and Europe). Racism (race, concept development, racism occurrence). - Migration and refugees. - Immigration and asylum policy in the Czech Republic. - Integration of immigrants according to EU. - Foreigners, minorities and media. - Minorities in the Czech Republic (Vietnamese, Ukrainians, Balkan migration). - Roma people in the Czech Republic (history and present). - Multicultural education concept.

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
  • Účast na výuce - 42 hodin za semestr
  • Semestrální práce - 53 hodin za semestr
  • Domácí příprava na výuku - 30 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku - 25 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
Knowledge of sociology, pedagogy and philosophy.
Knowledge of sociology, pedagogy and philosophy.
Výsledky učení
definuje základní pojmy z oblasti multikulturní výchovy
definuje základní pojmy z oblasti multikulturní výchovy
vysvětlí antropologické, axiologické a redukcionistické pojetí kultury
vysvětlí antropologické, axiologické a redukcionistické pojetí kultury
popíše principy fungování multikulturní společnosti
popíše principy fungování multikulturní společnosti
vysvětlí význam multikulturalismu, popíše jeho vznik, modely, dimenze a myšlenkové proudy, popíše multikulturalismus v USA, Kanadě, Austrálii a Evropě
vysvětlí význam multikulturalismu, popíše jeho vznik, modely, dimenze a myšlenkové proudy, popíše multikulturalismus v USA, Kanadě, Austrálii a Evropě
popíše koncepci multikulturní výchovy
popíše koncepci multikulturní výchovy
Odborné dovednosti
uplatňuje metody multikulturní výchovy v praxi
uplatňuje metody multikulturní výchovy v praxi
vyhledává, třídí a kriticky nahlíží na informace z různých zdrojů, které se týkají interkulturních kontaktů
vyhledává, třídí a kriticky nahlíží na informace z různých zdrojů, které se týkají interkulturních kontaktů
rozpozná projevy extremismu, stereotypní a xenofobní projevy a dokáže na ně upozornit a adekvátně reagovat
rozpozná projevy extremismu, stereotypní a xenofobní projevy a dokáže na ně upozornit a adekvátně reagovat
navrhuje konkrétní možnosti, jak se občané mohou aktivně spolupodílet na posilování soudržnosti ve společnosti
navrhuje konkrétní možnosti, jak se občané mohou aktivně spolupodílet na posilování soudržnosti ve společnosti
předchází vzniku a následnému posilování schematického obrazu společenského uspořádání, podle něhož je společnost "přirozeně" rozdělena na majoritu a minority
předchází vzniku a následnému posilování schematického obrazu společenského uspořádání, podle něhož je společnost "přirozeně" rozdělena na majoritu a minority
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Hodnotící metody
Analýza seminární práce
Analýza seminární práce
Analýza výkonů studenta
Analýza výkonů studenta
Rozhovor
Rozhovor
Doporučená literatura
  • Menšiny a migranti v České republice. Vyd. 1. Praha : Portál, 2001. ISBN 8071786489.
  • Romové v České republice. Praha: Socioklub, 1999. ISBN 80-902260-7-8.
  • Soudobé spory o multikulturalismus a politiku identit : antropologická perspektiva. Plzeň : Vydavatelství a nakladatelství Aleš Čeněk, 2005. ISBN 80-86898-22-9.
  • Výchova k toleranci a proti rasismu : sborník. Zdroje a formy rasismu a netolerance. Informace o národnostních menšinách. Hry a cvičení pro žáky a studenty. Vyd. 1. Praha : Portál, 1998. ISBN 80-7178-285-8.
  • Z. č. 273/2001 Sb., o právech příslušníků národnostních menšin a o změně některých zákonů.
  • BANKS, J. A. An Introduction to Multicultural Education. Boston: Ally and Bacon, 2002.
  • BARŠA, P., STRMISKA, M. Národní stát a etnický konflikt. Brno : Centrum pro studium demokracie a kultury, 1999. ISBN 80-85959-52-6.
  • Barša, Pavel. Politická teorie multikulturalismu. 2. vyd. Brno : Centrum pro studium demokracie a kultury, 2003. ISBN 80-7325-020-9.
  • BURYÁNEK, J. et al. Interkulturní vzdělávání. Praha: Člověk v tísni, 2002. ISBN 80-7106-614-1.
  • Fafejta, M. Problémy sociálního soužití. Olomouc : Univerzita Palackého, 2002. ISBN 80-244-0487-7.
  • GABAL, I. Etnické menšiny ve střední evropě. Praha : G plus G, 1999. ISBN 80-86103-23-4.
  • GABAL, I. Etnické menšiny ve střední Evropě. Praha: G plus G, 1999. ISBN 80-86103-23-4.
  • GELLNER, E. Národy a nacionalismus. Praha : Josef Hříbal, 1993. ISBN 80-900892-9-1.
  • Hladík, Jakub. Multikulturní výchova : (socializace a integrace menšin). Vyd. 1. Zlín : Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně, 2006. ISBN 80-7318-424-9.
  • HORÁKOVÁ, M. Problémy integrace etnických menšin. 1998.
  • HRONCOVÁ, J., HUDECOVÁ, A., MATULAYOVÁ, T. Sociálna pedagogika a sociálna práca. 2. vyd. Banská Bystrica : Pedagogická fakulta UMB, 2001.
  • Hübschmannová, Milena. Šaj pes dovakeras = Můžeme se domluvit. 4., nezm. vyd. Olomouc : Univerzita Palackého, 2002. ISBN 8024404966.
  • NEČAS, C. Romové v České republice včera a dnes. Olomouc : UP, 1995. ISBN 80-7067-559-4.
  • PRŮCHA, J. Multikulturní výchova. Příručka (nejen) pro učitele. Praha: Triton, 2006.
  • RÝDL, K., NEZEL, I. Rasismus a nacionalismus v současném životě. Praha : IPPP ČR, 1997.
  • ŘÍČAN P. S Romy žít budeme - jde o to jak. Praha : Portál, 1998. ISBN 80-7178-250-5.
  • TAYLOR, C. Multikulturalismus : zkoumání politiky uznání. Praha : Filosofia, 2001. ISBN 80-7007-161-3.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr