Předmět: Sociální komunikace

« Zpět
Název předmětu Sociální komunikace
Kód předmětu UPV/EP3SK
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 4
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Dostupnost předmětu Předmět je nabízen přijíždějícím studentům
Vyučující
  • Staňková Iva, PhDr. Ph.D., MBA
  • Bílá Michaela, Mgr.
Obsah předmětu
The topics: - Communication and its specifics, the basic concepts. - Analysis of verbal communication. - The relationship of thought and language. - Nonverbal communication. - Cultural and gender aspects of communication. - Interpreting non-verbal signals. - The characteristics of health communication. - Assertive Communication. - Disorders of communication. - Communication in the helping professions. - Communicate in different environments, groups. - Communication as a means of coping with conflict situations. - Self-awareness in communication. - Virtual communication. Application issues: - Developing communication skills: authenticity, active listening, giving feedback, conflict management and development skills to be dialogic existence, ie. be a partner and to be detection and removal of barriers that prevent the spontaneous, creative and authentic expression during the hearing in social situations, during public appearances. - Search / Discovering your authentic development of speech skills to present the text with an emphasis on its meaning. - Culture of expression - the relationship of content and form, clarity. - Insight Communications private in terms of efficiency. - Understanding the relationship of verbal and nonverbalcommunication. - Nonverbal communication as a tool for self-image. - Communicating through words and movement. - Developing improvisational skills. - Develop the ability to maintain attention of the audience, like his speech. - Develop creative communication. - Conduct and behavior in situations in touch with the recipient of the communication.

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
  • Exkurze - 30 hodin za semestr
  • Příprava na zápočet - 37 hodin za semestr
  • Účast na výuce - 28 hodin za semestr
  • Domácí příprava na výuku - 25 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
Nespecifikováno.
Nespecifikováno.
Výsledky učení
definuje základní pojmy v oblasti sociální komunikace
definuje základní pojmy v oblasti sociální komunikace
charakterizuje komunikační styly a modely
charakterizuje komunikační styly a modely
popíše komunikační procesy
popíše komunikační procesy
vyjmenuje znaky zdravé komunikace
vyjmenuje znaky zdravé komunikace
popíše zásady asertivní komunikace
popíše zásady asertivní komunikace
zhodnotí význam komunikace v dnešní společnosti
zhodnotí význam komunikace v dnešní společnosti
Odborné dovednosti
analyzuje vlastní i cizí řečový projev po stránce verbální i neverbální
analyzuje vlastní i cizí řečový projev po stránce verbální i neverbální
navrhuje vhodné komunikační strategie v různých situacích a prostředích
navrhuje vhodné komunikační strategie v různých situacích a prostředích
vhodně interpretuje neverbální signály druhých a dešifruje paralingvistické projevy
vhodně interpretuje neverbální signály druhých a dešifruje paralingvistické projevy
kriticky hodnotí vlastní autentický řečový projev
kriticky hodnotí vlastní autentický řečový projev
aplikuje osvojené znalosti ve prospěch navýšení vlastních improvizačních schopností a komunikačních kompetencí, včetně aktivního naslouchání a poskytování zpětné vazby na něj
aplikuje osvojené znalosti ve prospěch navýšení vlastních improvizačních schopností a komunikačních kompetencí, včetně aktivního naslouchání a poskytování zpětné vazby na něj
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Hodnotící metody
Analýza výkonů studenta
Analýza výkonů studenta
Rozbor portfolia studenta
Rozbor portfolia studenta
Doporučená literatura
  • Adair, John Eric. Efektivní komunikace. 1. vyd. Praha : Alfa Publishing, 2004. ISBN 80-86851-10-9.
  • Bednaříková, Iveta. Sociální komunikace : [texty k distančnímu a kombinovanému studiu]. 1. vyd. Olomouc : Univerzita Palackého v Olomouci, 2006. ISBN 80-244-1357-4.
  • Berne, E. Co řeknete, až pozdravíte. Praha: Lidové noviny, 1997. ISBN 80-7106-231-6.
  • Berne, E. Jak si lidé hrají. Litvínov: Dialog, 1992. ISBN 80-85194-52-X.
  • BIRKENBIHLOVÁ, V. F. Umění komunikace aneb Jak úspěšně vytvářet mezilidské vztahy. Bratislava: AKTUELL, 1999. ISBN 80-88915-21-X.
  • DE VITO, J. A. Základy mezilidské komunikace. Praha: Grada Publishing, 2005. ISBN 80-7169-988-8.
  • JANIŠ, K., BÁRTOVÁ, Z. Uplatnění asertivity v sociální komunikaci. Hradec Králové: Gaudeamus, 2005. ISBN 80-7041-679-3.
  • Kohout, Jaroslav. Rétorika : umění mluvit a jednat s lidmi. 4., dopl. vyd. Praha : Management Press, 2002. ISBN 80-7261-072-4.
  • KŘIVOHLAVÝ, J. Jak si navzájem lépe porozumíme. Kapitoly z psychologie sociální komunikace. . Praha: Svoboda, 1988.
  • Křivohlavý, J. Povídej - poslouchám. Praha: Návrat, 1993. ISBN 80-85495-18-X.
  • Mareš, Jioí. Komunikace ve škole. 1. vyd. Brno : Masarykova univerzita, 1995. ISBN 8021010703.
  • MIKULÁŠTÍK, M. Komunikační dovednosti v praxi. Praha: Grada, 2003. ISBN 80-247-0650-4.
  • Plaňava, Ivo. Průvodce mezilidskou komunikací : přístupy, dovednosti, poruchy. Vyd. 1. Praha : Grada, 2005. ISBN 80-247-0858-2.
  • Řezáč, J. Sociální psychologie. Brno : Paido, 2005.
  • Svatoš, Tomáš. Kapitoly ze sociální a pedagogické komunikace : teoretická minima a praktické náměty. Vyd. 2., upr. Hradec Králové : Gaudeamus, 2006. ISBN 80-7041-176-7.
  • Švec, Vlastimil. Klíčové dovednosti ve vyučování a výcviku. 1. vyd. Brno : Masarykova univerzita, Pedagogická fakulta, 1998. ISBN 80-210-1937-9.
  • Tegze, Oldřich. Neverbální komunikace : [co vám prozradí lidské chování a jednání, a jak toho využít]. Vyd. 1. Brno : Computer Press, 2003. ISBN 80-722-6429-X.
  • Valenta, Josef. Učíme (se) komunikovat : metodika komunikace v rámci osobnostní a sociální výchovy. 1. vyd. Kladno : AISIS, 2005. ISBN 80-239-4514-9.
  • VRÁNA, K. Dialogický personalismus. Praha: Zvon, 1996. ISBN 80-7113-173-3.
  • Vybíral, Zbyněk. Psychologie komunikace. Vyd. 1. Praha : Portál, 2005. ISBN 80-7178-998-4.
  • Vybíral, Zbyněk. Psychologie lidské komunikace. Vyd. 1. Praha : Portál, 2000. ISBN 80-7178-291-2.
  • Výrost, Jozef. Sociální psychologie. Vyd. 1. Praha : ISV, 1997. ISBN 808586620X.
  • VYSKOČILOVÁ, E. Vytváření komunikačních dovedností učitele. Praha: SPN, 1991.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr