|
Vyučující
|
-
Parrott Jeffrey Keith, Ph.D.
|
|
Obsah předmětu
|
Univerzální gramatika (UG), základní vlastnosti jazyka Fráze a hierarchie UG a operace sloučení (Merge) Model Y: slovní zásoba, Merge, LF a PF rozhraní Pozdní vkládání (Late Insertion) a morfémy bez lexikonu Alomorfie, blokování a slovní zásoba Supletivní formy syntetických komparativů Kořeny bez gramatických rysů: argumenty z PF Kořeny bez gramatických rysů: argumenty z LF Synkretismus a Impoverishment Readjustment a autosegmentální fonologie
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
- Účast na výuce
- 28 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 58 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 34 hodin za semestr
|
| Předpoklady |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| znalost lingvistické terminologie (úroveň absolventa bakalářského filologického oboru) |
| znalost lingvistické terminologie (úroveň absolventa bakalářského filologického oboru) |
| Výsledky učení |
|---|
| rozlišovat pojmy univerzální gramatika a typologické univerzálie |
| rozlišovat pojmy univerzální gramatika a typologické univerzálie |
| definovat základní vlastnost jazyka |
| definovat základní vlastnost jazyka |
| vysvětlit model Y |
| vysvětlit model Y |
| popsat morfosyntaktické jevy včetně kontextové alomorfie a supletivních forem |
| popsat morfosyntaktické jevy včetně kontextové alomorfie a supletivních forem |
| vysvětlit termíny pozdní vkládání (Late Insertion) a kořeny bez gramatických rysů |
| vysvětlit termíny pozdní vkládání (Late Insertion) a kořeny bez gramatických rysů |
| Odborné dovednosti |
|---|
| aplikovat lingvistické teoretické koncepty na jazyková data |
| aplikovat lingvistické teoretické koncepty na jazyková data |
| analyzovat morfosyntaktické vzorce |
| analyzovat morfosyntaktické vzorce |
| zhodnotit argumenty podporující a rozporující lingvistické teoretické modely |
| zhodnotit argumenty podporující a rozporující lingvistické teoretické modely |
| prezentovat lingvistické teoretické koncepty a empirická zjištění |
| prezentovat lingvistické teoretické koncepty a empirická zjištění |
| napsat akademickou esej na lingvistické teoretické téma |
| napsat akademickou esej na lingvistické teoretické téma |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Přednášení |
| Přednášení |
| Metody práce s textem (učebnicí, knihou) |
| Metody práce s textem (učebnicí, knihou) |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Analýza textu |
| Analýza textu |
| Individuální práce studentů |
| Individuální práce studentů |
| Týmová práce |
| Týmová práce |
| Hodnotící metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Analýza prezentace studenta |
| Analýza prezentace studenta |
| Písemná zkouška |
| Písemná zkouška |
| Esej |
| Esej |
|
Doporučená literatura
|
-
Adger, David. Core Syntax: A Minimalist Approach. Oxford, 2003.
-
Bobaljik, Jonathan David. Universals in Comparative Morphology: Suppletion, Superlatives, and the Structure of Words. Cambridge, 2012.
-
Embick, David. Localism versus Globalism in Morphology and Phonology. Cambridge, 2010.
-
Harley, Heidi. On the Identity of Roots. 2014.
-
Harley, Heidi. Theoretical Linguistics 40. 2014.
-
Chomsky, Noam. Lingua 130. 2013.
-
Chomsky, Noam. What Kind of Creatures Are We?. New York, 2016.
-
Koeneman, Olaf - Zeijlstra, Hedde. Introducing Syntax. Cambridge, 2017.
-
Ramchand, Gillian - Reiss, Charles (eds.). The Oxford Handbook of Linguistic Interfaces. Oxford, 2007.
-
Trommer, Jochen (ed.). The Morphology and Phonology of Exponence. Oxford, 2012.
|