Vyučující
|
-
Parrott Jeffrey Keith, Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Univerzální gramatika (UG), základní vlastnosti jazyka Fráze a hierarchie UG a operace sloučení (Merge) Model Y: slovní zásoba, Merge, LF a PF rozhraní Pozdní vkládání (Late Insertion) a morfémy bez lexikonu Alomorfie, blokování a slovní zásoba Supletivní formy syntetických komparativů Kořeny bez gramatických rysů: argumenty z PF Kořeny bez gramatických rysů: argumenty z LF Synkretismus a Impoverishment Readjustment a autosegmentální fonologie
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
- Účast na výuce
- 28 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 58 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 34 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
znalost lingvistické terminologie (úroveň absolventa bakalářského filologického oboru) |
znalost lingvistické terminologie (úroveň absolventa bakalářského filologického oboru) |
Výsledky učení |
---|
rozlišovat pojmy univerzální gramatika a typologické univerzálie |
rozlišovat pojmy univerzální gramatika a typologické univerzálie |
definovat základní vlastnost jazyka |
definovat základní vlastnost jazyka |
vysvětlit model Y |
vysvětlit model Y |
popsat morfosyntaktické jevy včetně kontextové alomorfie a supletivních forem |
popsat morfosyntaktické jevy včetně kontextové alomorfie a supletivních forem |
vysvětlit termíny pozdní vkládání (Late Insertion) a kořeny bez gramatických rysů |
vysvětlit termíny pozdní vkládání (Late Insertion) a kořeny bez gramatických rysů |
Odborné dovednosti |
---|
aplikovat lingvistické teoretické koncepty na jazyková data |
aplikovat lingvistické teoretické koncepty na jazyková data |
analyzovat morfosyntaktické vzorce |
analyzovat morfosyntaktické vzorce |
zhodnotit argumenty podporující a rozporující lingvistické teoretické modely |
zhodnotit argumenty podporující a rozporující lingvistické teoretické modely |
prezentovat lingvistické teoretické koncepty a empirická zjištění |
prezentovat lingvistické teoretické koncepty a empirická zjištění |
napsat akademickou esej na lingvistické teoretické téma |
napsat akademickou esej na lingvistické teoretické téma |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Přednášení |
Přednášení |
Metody práce s textem (učebnicí, knihou) |
Metody práce s textem (učebnicí, knihou) |
Odborné dovednosti |
---|
Analýza textu |
Analýza textu |
Individuální práce studentů |
Individuální práce studentů |
Týmová práce |
Týmová práce |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Analýza prezentace studenta |
Analýza prezentace studenta |
Písemná zkouška |
Písemná zkouška |
Esej |
Esej |
Doporučená literatura
|
-
Adger, David. Core Syntax: A Minimalist Approach. Oxford, 2003.
-
Bobaljik, Jonathan David. Universals in Comparative Morphology: Suppletion, Superlatives, and the Structure of Words. Cambridge, 2012.
-
Embick, David. Localism versus Globalism in Morphology and Phonology. Cambridge, 2010.
-
Harley, Heidi. On the Identity of Roots. 2014.
-
Harley, Heidi. Theoretical Linguistics 40. 2014.
-
Chomsky, Noam. Lingua 130. 2013.
-
Chomsky, Noam. What Kind of Creatures Are We?. New York, 2016.
-
Koeneman, Olaf - Zeijlstra, Hedde. Introducing Syntax. Cambridge, 2017.
-
Ramchand, Gillian - Reiss, Charles (eds.). The Oxford Handbook of Linguistic Interfaces. Oxford, 2007.
-
Trommer, Jochen (ed.). The Morphology and Phonology of Exponence. Oxford, 2012.
|